מחקר מגלה: הסכנה למחלות לב וכלי דם עולה ככל שהשמנת היתר נמשכת יותר שנים

רבים מאיתנו מבטיחים לעצמם "ממחר דיאטה". מחקר שפרסמו מדענים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס עשוי לשכנע אתכם להתחיל את הדיאטה הזאת כבר מהיום. החוקרים מצאו שלא רק המשקל העודף עצמו, אלא גם משך הזמן שאנו נושאים אותו מגדילים את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.  

הקשר בין השמנת יתר חולנית ומחלות לב וכלי דם ידוע ומבוסס על תוצאות של מחקרים רבים. במיוחד נמצא כי קיים קשר בין השמנה לרמות גבוהות בדם של חלבון בשם טרופונין, שמעיד על נזק תת-קליני לשריר הלב. מדובר ב"נזק שקט" שעלול להתפרץ למחלת לב פעילה. שילוב של השמנה עם רמות גבוהות של טרופונין מעלה מאוד את הסיכון ללקות בדום לב.

במחקר, שבדק נתונים של יותר  מ-9,000 אנשים בני 25 ומעלה, נמצא קשר הדוק בין המשקל בגיל 25 והלאה לבין הסיכון למחלות לב כפי שנאמד ע"י רמות הטרופונין בגיל מבוגר יותר. בארבעה מפגשים במהלך כעשר שנים נמדדו ה-BMI שלהם (מדד להשמנה המחושב לפי היחס בין המשקל לגובה) ורמות הטרופונין בדם. המשתתפים חולקו לקבוצות לפי רמות ה-BMI, כאשר לפי ההגדרה הקלינית עודף משקל מוגדר כ-BMI של 29.9-25, ומעל 30 כבר מוגדר השמנת יתר חולנית. הגיל הממוצע במפגש הרביעי היה 63.

באופן מעניין, 23 אחוז מהמשתתפים הראו עלייה במדד ההשמנה שלהם במהלך שנות המעקב. חמישה אחוזים ירדו במשקל וואצל השאר לא נרשם שינוי משמעותי. עם זאת בסיום המחקר, שליש מסך המשתתפים סבלו מהשמנת יתר חולנית ושליש נוסף הוגדרו בעלי  משקל עודף "רגיל".

הסיכון למחלות לב עולה ככל שנושאים את עודף המשקל במשך זמן רב יותר. דיאגרמת BMI | מקור: Shutterstock
הסיכון למחלות לב עולה ככל שנושאים את עודף המשקל במשך זמן רב יותר. דיאגרמת BMI | מקור: Shutterstock

החוקרים ראו כי למשתתפים עם משקל עודף או השמנת יתר חולנית היה סיכוי גבוה  פי 1.5 לרמות גבוהות של טרופונין, המזוהות כאמור עם סיכון מוגדל להתקף לב. בנוסף, ככל שהמשתתפים היו בעלי עודף משקל במשך שנים רבות יותר, כך עלה הסיכון שלהם לרמות טרופונין גבוהות לעומת אנשים ששמרו על משקל תקין. כל עשור במצב קליני של השמנה תרם לעלייה של פי 1.25 בסיכון לרמות גבוהות של טרופונין.

חשיבות המחקר היא בהבנה שלרקמת השומן יש השפעה מזיקה וארוכת טווח על שריר הלב, ועל כן חיוני לשמור על משקל תקין בכל שלבי החיים. החוקרים סבורים כי לאנשים צעירים יהיה קל יותר להבין את המשמעות של שמירה על משקל תקין לאורך שנים אם יראו את הקשר ההדוק בין משך הזמן של השמנה לנזקים שהיא גורמת לטווח הרחוק. בנוסף, המדד של BMI לאורך שנים יוכל לסייע להערכת סיכוני בריאות עתידיים אצל צעירים.

0 תגובות