למה סלק צובע את ההפרשות באדום?

כשהשתן שלנו משנה את צבעו לאדום זה עלול להיות מפחיד. המחשבה הראשונה של רבים מאיתנו תהיה שאולי יש לנו דימום או בעיה מסוכנת אחרת. אולם אז ייתכן שתיזכרו שאכלתם מוקדם יותר סלק, והנה התשובה בידכם. אפשר להירגע.

הופעת שתן בצבע ורוד או אדום אכן עשויה לנבוע מאכילת מזונות אדומים טבעיים כמו סלק ואוכמניות, מזונות שנצבעו בצבעי מאכל אדומים שמקורם מתמצית סלק ואף מתרופות מסוימות. הופעת שתן אדום, ורוד ואפילו חום בעקבות אכילת סלק היא תופעה ידועה שאפילו זכתה לשם רפואי: ביטאוריה. התופעה מתרחשת אצל 14-10 אחוז מהאוכלוסייה ונחשבת בלתי מזיקה. היא מושפעת מגורמים גנטיים, מאלרגיות למזון, מחומציות הקיבה, ממהירות ריקון הקיבה ומנוכחות חומצה אוקסלית במעיים.

צביעת השתן שונה מאוד מאדם לאדם. כאמור, אצל רוב האוכלוסייה היא לא קיימת כלל, ואילו אצל חלק אי אפשר יהיה להתעלם ממנה. האחראי לצבע האדום הוא הפיגמנט בטאליין, שהוא גם זה שנותן לסלק את צבעו האדום. חלקכם מכיר אולי את הבטאליין משיעורי הכימיה, שם הוא משמש כאינדיקטור לנוכחות חומצה, שכן הוא מאבד את צבעו במגע עם חומצה.

הצבע מושפע גם מגורמים נוספים. למשל הנוכחות של חומרים מחזרים כמו אוקסלט מגנה על הגוון האדום של השתן, ואילו נוכחות של יוני ברזל, חומצת מלח (החומצה שנמצאת בקיבה) וחיידקי המעי גורמת לו להיעלם.

אף שהתופעה אינה מעידה על מחלה, מעניין לציין שדווקא קיים קשר בין ביטאוריה לבין מחסור בברזל. כלומר אצל אנשים מסוימים ההאדמה תתרחש כל עוד הם סובלים מאנמיה על רקע חוסר בברזל, וכשהמחסור יתוקן גם הצבע האדום בשתן ייעלם. גם חולי אנמיה חרמשית (תופעה שבה ההמוגלובין בתאי הדם האדומים מיוצר בצורה לקויה) ייסבלו מביטאוריה.

אפשר להיעזר בביטאוריה כסימן שמעיד על מצב הברזל בגוף, כיוון שאנשים עם חוסר או עודף קיצוני של ברזל או בעיות ספציפיות במטבוליזם של ברזל, נוטים יותר מאחרים להפגין ביטאוריה. בנוסף, צריכה של מזונות עשירים באוקסלט, כגון תרד וצדפות, עשויה לתרום להופעת ביטאוריה אצל אנשים שאינם מפגינים את התופעה בדרך כלל.

חשוב להדגיש כי למרות הבהלה שהופעת הביטאוריה עלולה לגרום לאנשים, לא מומלץ להימנע בגללה מאכילת סלק, שנחשב ירק בריא. הפיגמנט בטאליין עצמו הוא נוגד חמצון  שעשוי לתרום לתזונה בריאה.

ומה בנוגע לצבעים אחרים? נטילת כמויות גדולות של מזונות המכילים קרוטן או ויטמינים ממשפחת  B עלולה לצבוע את השתן בצבע צהוב זרחני ואפילו כתום. כמו כן, תרופות מסוימות, כגון תוספי ברזל ואנטיביוטיקה, עלולות לשנות את צבע השתן בדרכים אחרות. ולבסוף, אכילת מזון צבוע בצבעי מאכל עשויה לצבוע את השתן בכחול ואפילו בירוק, ואילו שתן בגוון חלבי עלול להעיד על זיהום חיידקי בדרכי השתן.

6 תגובות

  • נסים

    נסים

    המאמר מסביר בדיוק את מצבי הבריאותי . שתן בגוון אדום מאכילת סלק נובע מאנמיה חרמשית. יש לי פריטין ברמות חריגות מאוד.

  • עירית

    חלב אם

    היי,
    האם גם חלב אם יכול להיצבע בעקבות אכילת סלק?
    גם הוא כמו השתן 'מיוצר' מהדם..

  • אחדש

    תמיד היה לי

    תמיד מאז שאני קטן היה לי שתן בצבע אדום-ורוד אחרי שאכלתי סלק
    לפי מה שהבנתי זה תקין לחלוטין... קצת מנפץ לי את ההרגשה..

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    אדרבה, לפי הכתבה אתה יכול להיות רגוע. זה נורמלי לחלוטין

  • אנונימי

    אפשר לצרף את הסימוכין המדעי

    אפשר לצרף את הסימוכין המדעי לקשר בין ביטאוריה לסטטוס ברזל?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    אם תלחץ על המילה המודגשת תוכל להגיע לסימוכין המדעי. בגדול נטען כי ביטאוריה תהיה חזקה יותר אצל אנשים עם חוסר בברזל. ברגע שהאנמיה על רקע חוסר בברזל תטופל, הביטאוריה תשתפר.