באופן מפתיע, מחקר שנעשה בבריטניה מצא קשר בין תזונה צמחונית לעלייה בסיכון ללקות בשבץ מוחי. עם זאת, לא צריך עדיין למהר לאטליז הקרוב

בתקשורת שמענו לאחרונה מחקר חדש ומפתיע. כמה מפתיע? בניגוד לתפיסה המקובלת, לפיה צמחונות היא בריאה ומועילה לגוף, נטען שאותו מחקר מצא שאורח חיים זה מעלה את הסיכון לשבץ מוחי. אולם כשבוחנים את הממצאים לעומק, המסקנה הרבה פחות חותכת מכפי שניתן היה להבין מחלק מהדיווחים.

המחקר שבו מדובר נערך בבריטניה, כחלק ממחקר גדול יותר שנקרא EPIC-Oxford: ראשי תיבות של "חקירה אירופית לחיזוי סרטן ותזונה" (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). מדובר בחלק ממחקר כלל-אירופי משולב שהתחיל בשנת 1992 במטרה לבחון את הקשר שבין הרגלי תזונה, אורח חיים וגורמים סביבתיים לבין סרטן ומחלות כרוניות נוספות.

EPIC-Oxford עוקב אחר כ-48 אלף משתתפים מבריטניה שגויסו בין שנת 1993 ל-2001, לתקופת מעקב שעומדת נכון להיום על 18 שנה בממוצע. על ידי פנייה יזומה למשתתפים וידאו החוקרים שקבוצת המחקר תהיה מגוונת מבחינת הרגלי התזונה ותכלול אוכלי בשר, צמחונים, וגם כאלו שנמנעים מרוב סוגי הבשר אך אוכלים דגים. כל המשתתפים היו בריאים בתחילת המחקר, ללא היסטוריה של מחלות לב, שבץ או מחלות אחרות של הלב וכלי הדם. כך נבנתה קבוצה גדולה של משתתפים שהמידע שנאסף עליהם לאורך השנים יכול לשמש לבדיקת נושאים רבים.

מחקרים כאלה נקראים מחקרי תצפית, שכן החוקרים לא מבצעים כל התערבות באורח החיים של המשתתפים – לדוגמה הם לא התבקשו לשנות את הרגלי התזונה - אלא רק אוספים עליהם נתונים. בשל כך מחקרי תצפית לא יכולים להראות סיבה ותוצאה, אלא רק להראות קשר נסיבתי בין שני גורמים או יותר. כלומר, אי אפשר להסיק מהם על מנגנונים שבעזרתם תזונה מסוימת מובילה לשיפור או החמרה במצב רפואי מסוים, אלא רק להצביע על קשר סטטיסטי (מתאם) בין סוג התזונה למצב הרפואי.

סריקת MRI של מוח לאחר שבץ. עם זאת, החוקרים מצאו רק מִתאם, לא קשר סיבתי | צילום: Science Photo Library
סריקת MRI של מוח לאחר שבץ. עם זאת, החוקרים מצאו רק מִתאם, לא קשר סיבתי | צילום: Science Photo Library

קשר בין תזונה לשבץ?

במאמר הנוכחי הפרידו החוקרים את הנתונים על משתתפי המחקר האירופי לשלוש קבוצות: אוכלי בשר, אוכלי דגים וצמחונים, ובחנו את הסיכון של חברי כל קבוצה לחלות במחלות לב או לעבור שבץ מוחי. נמצא כי הסיכון של אוכלי דגים או צמחונים לחלות במחלת לב היה נמוך ב-13 אחוז ו-22 אחוז בהתאמה לעומת אוכלי בשר. בנוסף נמצא כי הסבירות שצמחוני יחווה שבץ מוחי גבוהה ב-20 אחוז מהסבירות שחברי שתי הקבוצות האחרות יחוו שבץ. הסכנה היא בעיקר של שבץ המורגי, שנגרם מקרע בכלי דם במוח.

הבדל גדול? תלוי איך מסתכלים על זה. אפשר לנסח את הדברים גם כך: במשך עשר שנים, אצל כל אלף אוכלי דגים יהיו 5.8 התפרצויות של מחלות לב פחות מאצל אלף אוכלי בשר, ואצל צמחונים עשר התפרצויות פחות. כמו כן, עוד שלושה צמחונים מכל אלף יסבלו בתקופה הזאת משבץ מוחי, לעומת מספר החולים שאוכלים בשר או דגים.

התוצאות שמראות כי מי שנמנעים מאכילת בשר סובלים פחות ממחלות לב היו צפויות, שכן גם משקל הגוף הממוצע של חברי קבוצה זו נמוך יותר, והם נוטים פחות לסבול מלחץ דם גבוה ומרמות גבוהות של שומנים בדם. לעומת זאת, העלייה היחסית בשיעור מקרי השבץ אצלם נשמעת מפתיעה. בגלל אופי האירועים המוחיים שבהם מדובר, החוקרים משערים כי ייתכן שצמחונים סובלים ממחסור בוויטמינים כמו B12 שמקורם מן החי, ומרמות נמוכות מדי של שומנים, שעלולים להוביל לדימומים מדפנות כלי דם. עם זאת, זוהי כרגע השערה בלבד.

עורכי הגיליון של כתב העת הרפואי BMJ שבו פורסם המאמר הקדישו לו את מאמר המערכת. הכותבים, מרק לורנס (Lawrence) ושרה מקנוטון (McNaughton), טוענים בו כי אומנם קבוצת המחקר גדולה מאוד והחישובים הסטטיסטיים נעשו כראוי, אך עדיין מדובר בתוצאות של מחקר אחד ובעלייה מתונה למדי במקרי השבץ, כך שנחוצים עדיין מחקרים נוספים שיאמתו את קיומה של העלייה בסיכון אצל צמחונים. יש לזכור גם שהמחקר נערך רק על אוכלוסייה בריטית, ואי אפשר בהכרח להשליך ממנה לקבוצות צמחונים במקומות אחרים בעולם, שהרגלי התזונה שלהם עשויים להיות שונים.

רופאים נוספים שהתבקשו להגיב למאמר ציינו גם הם כי לא צריך להיבהל מההשלכות לגבי צמחונים. ראשית, הם מציינים כי על פי המחקר נראה כי אנשים שאינם אוכלים בשר הם למעשה בריאים יותר, כפי שמתבטא בבירור בנטייתם הפחותה למחלות לב. את העלייה בסכנה ללקות בשבץ מוחי איננו יודעים להסביר עדיין, כך שנחוצים מחקרי המשך בנושא. הם מסכמים שכל עוד צמחונים מקפידים על מעקב רפואי ועל נטילת תוספי תזונה במידת הצורך, אין להם סיבה לדאגה.

 

0 תגובות