ממצא מפתיע: עכברים תתרנים השמינו פחות מעכברים בעלי מערכת חושים תקינה, אף על פי שאכלו אותה כמות של אוכל

מחקר חדש מראה שחוש הריח משפיע על השמנה בלי קשר לכמות האוכל שאוכלים. החוקרים הראו כי עכברים תתרנים, חסרי יכולת להריח, שקיבלו תזונה רוויית שומן, עלו במשקלם פחות מאשר עכברים מריחים, למרות שקיבלו אותה כמות מזון.

"זו אחת התגליות הכי מעניינות שלנו", מספר אנדרו דילין (Dillin) ראש צוות המחקר מאוניברסיטת קליפורניה. כדי לדמות מצב של תתרנות  השתמשו החוקרים בעכברים מזן מיוחד, שכאשר מזריקים להם חומר מסוים הוא הורג במוחם את תאי העצב שאחראים על חישת ריח.

דילין ועמיתיו סברו בהתחלה שחוסר היכולת של העכברים להריח תשפיע על כמות המזון שהם אוכלים, אך כשבדקו את צריכת המזון שלהם בפועל הם גילו שהיא אינה שונה מזו של עכברים בעלי חוש ריח תקין. בנוסף שללו גם הבדלים שנובעים מספיגת המזון או מהפרשתו מהגוף.

הממצאים הפתיעו את דילין וצוותו, שציפו שתהיה לאובדן חוש הריח השפעה מסוימת על צריכת האוכל של העכברים, שכן חוש הריח והטעם שלובים זה בזה. לפני אכילה שני החושים מתגברים ומתחדדים, ואחרי שאוכלים הם נחלשים באופן משמעותי. "הקשר בין חוש הריח לצריכת אוכל ידוע זה מכבר", ציין.

תחילה האכילו החוקרים את העכברים משתי הקבוצות במזון עשיר בשומן ומדדו את העלייה שלהם במשקל. כאשר ביטלו את חוש הריח של העכברים ההבדל במשקל בין שתי הקבוצות נראה היטב לעין, והעכברים חסרי חוש הריח עלו במשקל הרבה יותר לאט, והיו רזים ב-16 אחוז מחבריהם בעלי חוש הריח התקין. בנוסף, כשהחוקרים הגבירו באופן מלאכותי את חוש הריח של עכברים, משקלם עלה בלי שצריכת האוכל שלהם השתנתה. "לא ציפינו שחוש הריח ישפיע בצורה דרמטית כל כך על המשקל של העכברים", אומר דילין.

שורפים שומנים

כדי להבין למה עכברים תתרנים "עמידים" יותר לדיאטה רווית שומנים, מדדו החוקרים את כמות השומן החום בגוף העכברים וראו שמסת השומן החום של התתרנים הייתה נמוכה יותר. בגופם של יונקים קיימים שני סוגי שומן: חום ולבן, בעוד הראשון משמש לשמירת טמפרטורת הגוף, השני נועד לאגירת אנרגיה. נראה שגופם של העכברים התתרנים מפרק באופן אקטיבי את השומן החום. בנוסף, גופם הפך את השומן הלבן לשומן חום שפורק גם הוא. אפשר לומר למעשה שגופם של העכברים חסרי חוש הריח הפעיל תוכנית לשריפת שומנים.

ממצאי המחקר הראו בין השאר רמות גבוהות של אדרנלין בדמם של העכברים התתרנים. מערכת העצבים הסימפתטית, ששולטת בתגובת "הילחם או ברח" (Fight or flight) היא זו שאחראית על הפרשת אדרנלין לדם בזמן של לחץ. האדרנלין בתורו מוביל לפירוק מוגבר של שכבת השומן החום בגוף. עד כה לא הצליחו לפענח את הקשר בין העצבים שאחראים על חוש הריח למערכת הסימפתטית. החוקרים מקווים לפתור את התעלומה הזאת, ובעיקר – לברר אם הקשר הזה, שעשוי להיות מפתח להרזיה, קיים גם אצל בני אדם. 

תגובה אחת

  • אנונימי

    אפשר גם זריקה כזאת?

    ואם זריקות אדרנלין? ננצח משני הכיוונים.