מחקר קטן מגלה: אכילת חרקים מסוימים מסייעת לשגשוג חיידקי המעיים. סטייק צרצר

תרבויות רבות רואות בחיוב תזונה שמבוססת על חרקים. על פי מחקר חדש, אכילת צרצרים אכן עשויה להועיל לבריאות ואף מסייעת לשגשוג חיידקי המעיים הטובים.

בעוד שבעולם המערבי המקור העיקרי לחלבון במזון הוא בשר בעלי חיים, עופות וביצים, במזרח הרחוק ניזונים הרבה יותר גם מחרקים. חרקים מכילים את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים הדרושים לנו. חגבים וצרצרים ספציפית עשירים במיוחד בחלבון (כ-61 אחוז) ושיעור השומן בהם נמוך (13 אחוז). בנוסף, לחרקים יש שלד חיצוני של כיטין וסיבים תזונתיים אחרים, וכמו סיבים תזונתיים מן הצומח גם הם עשויים להשפיע לטובה על מערכת העיכול, ובייחוד על חיידקי המעיים. על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת Scientific Reports, אכילת צרצרים אכן מעודדת צמיחת חיידקים פרוביוטיים ואף עשויה להפחית דלקות.

המחקר שביצעו ואלרי סטול (Stull) ועמיתים מאוניברסיטת קולורדו סטייט בארצות הברית, נועד לבחון אם אכילת חרקים מועילה למערכת העיכול של אנשים בריאים, מעבר לעצם הערך התזונתי שלהם. לשם כך לקחו 20 נבדקים בריאים ונתנו במשך שבועיים לחלקם ארוחת בוקר מקמח צרצרים מסחרי ולשאר ארוחת בוקר דומה מקמח רגיל. לאחר מכן, הוחלפו הקבוצות – הראשונה קיבלה מזון רגיל והשנייה מזון מקמח צרצרים.

בכל נקודת החלפה בניסוי לקחו מהנבדקים דגימות דם וצואה כדי לבדוק מדדים של חילוף החומרים שלהם ואת אוכלוסיית החיידקים במעיים. בנוסף, נבדקו רמות הציטוקינים שלהם (חלבונים שמופרשים מתאי מערכת החיסון) ונוגדנים שמופרשים מתאי מערכת החיסון במעיים, כדי לבדוק אם הייתה לתזונה השפעה על דלקות מעיים.

מזון עשיר בחלבון, ידידותי לסביבה וכנראה גם מועיל לחיידקי המעיים הטובים. חרקים למאכל | צילום: Shutterstock

נקודת פתיחה טובה

ראשית נמצא שאכילת 25 גרם צרצרים ליום למשך שבועיים היא בטוחה ולא השפיעה לרעה על בריאות הנבדקים. אכילת הצרצרים השפיעה במיוחד על שגשוגו של החיידק הפרוביוטי ביפידובקטריום אנימליס (Bifidobacterium animalis), שמוכר גם בשם המסחרי B. lactis ונמכר כתוסף מזון פרוביוטי. מחקרים רבים הראו את יתרונותיו במניעת שלשול, הפחתת תופעות לוואי של אנטיביוטיקה, דחיקת חיידקים מסוכנים ועוד. אוכלוסיית החיידקים האלה במעיים של הנבדקים צמחה פי קרוב למיליון בתקופה הזאת.

לעומת זאת, רמת חיידקי האסידמינוקוקוס (Acidaminococcus) פחתה פי אלף. בעבר נמצא כי החיידק הזה קשור לבעיות גדילה אצל תינוקות. נצפתה ירידה גם בחיידקי מעיים שנפוצים ביוגורט, כגון לקטובצילוס, אך החוקרים קושרים את זה לכך שהנבדקים חדלו לאכול יוגורט בארוחת הבוקר בתקופת המחקר, ולא להשפעה שלילית של אכילת צרצרים. לבסוף נמצא שדיאטת הצרצרים הורידה את רמת הציטוקין TNF-α, שמעורב בדלקות מעיים.

המחקר הנוכחי קטן, וקשה להסיק ממנו מסקנות מרחיקות לכת על היתרונות הבריאותיים של אכילת צרצרים וחרקים בכלל. עם זאת, הוא משמש נקודת פתיחה טובה למחקרים רחבים יותר על ההשלכות הבריאותיות של אכילת חרקים.

ההתעניינות הציבורית באכילת חרקים גדלה בשנים האחרונות, שכן לגידול חרקים למזון יש יתרונות רבים על פני חיות משק אחרות: הם לא צריכים מרחב מחיה גדול ושדות מרעה, הם מתרבים מהר והטיפול בהם פשוט למדי. בנוסף טמון בהם יתרון אקולוגי אדיר שכן בניגוד לצאן ולבקר, חרקים אינם פולטים גזי חממה. גם ניצול המזון הוא טוב יותר, שכן אוכלים את החרק כולו, וזה נחשב גם מוסרי יותר מאכילת יונקים ועופות. למעוניינים, יש אפילו חרקים כשרים.

• דוד

אין קמח אין צרצר

גם אם האבקה נקראת קמח אין להשוות בין "קמח" צרצרים לקמח לבן. אולי מדובר בהשפעה שלילית של דיאטת קמח לבן ולא בהשפעה חיובית של "קמח" צרצרים

• אם טעים, בשמחה

הכל טוב ויפה, אבל האם בכלל ניתן להשיג 'קמח צרצרים' בארץ?

או שזה תיאורטי בלבד

• גל חיימוביץ

אינני יודע לבטח

ישנה חברה שמייצרת: https://www.cricketflours.com/
    אבל איני יודע אם שולחת לארץ. יש גם קמח צרצרים באמזון ואולי דרכם יש משלוח לארץ.
    אבל - ניתן לרכוש חרקים בארץ למשל כאן http://www.meital-labs.co.il/%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%9F-%D7%97...) בעקרון זה מיועד להאכלת חיות בפינות חי, אבל אין מניעה לאכול אותם בעצמנו...