חשיפה ממושכת של עכברים לחומר משמר מסוים גרמה להשמנתם. האם הוא גורם לכך גם בבני אדם? למרות הכותרות, מוקדם לומר זאת

לאחרונה התפרסם מחקר של חוקרים מישראל ומארצות הברית שעל פי הכותרות בעיתונות, מקשר בין חומר משמר בשם פרופיונט לבין השמנה וסוכרת. פרופיונט הוא חומצת שומן קצרת שרשרת שמונעת התפתחות עובשים וחיידקים. בזכות תכונה זו הוא משמש בתעשיית המזון כחומר משמר, המוגדר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כחומר בטוח לשימוש (GRAS - Generally Recognised as Safe).

במחקר נמצא כי מתן פרופיונט לעכברים העלה את רמות הסוכר בדמם. כמו כן, חשיפה ממושכת של עכברים לחומר במי השתייה שלהם גרמה לעלייה משמעותית במשקל ולתנגודת לאינסולין - רגישות מופחתת של תאי הגוף לאינסולין, לעומת עכברים שקיבלו מזון זהה אך מי השתיה שלהם היו נטולי פרופיונט. ריכוז החומר המשמר במי השתייה של העכברים היה זהה לריכוזו במזון בני האדם.

אמנם נראה שהחומר המשמר גורם להשמנה ולתנגודת לאינסולין בעכברים, אך האם הוא עושה זאת גם בבני אדם? החוקרים בדקו זאת בקבוצה קטנטנה של 14 אנשים בריאים ורזים. הנבדקים קיבלו ארוחה שכוללת את החומר המשמר סידן פרופיוני (E282), או ארוחה בלעדיו. לאחר הארוחה מדדו החוקרים את רמת הסוכר וחומרים נוספים בדמם של הנבדקים. אצל הנבדקים שאכלו ארוחה עם החומר המשמר עלו המדדים יותר מאשר בדמם של הנבדקים שאכלו ארוחה נטולת פרופיונט.

בנוסף, החוקרים ניתחו מחדש דגימות דם של משתתפי מחקר אחר, DIRECT , שעסק בדיאטת לירידה במשקל של עובדים בדימונה. ניתוח הדגימות מצא קשר חלש בין ירידה ברמות הפרופיונט לשיפור בתנגודת לאינסולין, ללא תלות במשקל ההתחלתי או בדיאטה שקיבלו במהלך המחקר.

עניין מחודש

למרות תוצאות אלו אין צורך לרוץ לבדוק במזווה באלו מוצרים שרכשתם יש E282. החלק העיקרי של המחקר בוצע בעכברים ולא ניתן להשליך מתוצאותיו לבני האדם. המדגם במחקר על בני אדם היה קטן ביותר, 14 אנשים בלבד, ומתוך בדיקות דם של משתתפי DIRECT אי אפשר להסיק על קשר של סיבה-תוצאה אלא רק על מתאם (קורלציה) בין פרופיונט לבין תנגודת לאינסולין. מתאם לא מספק עדות לקשר סיבתי: יש מתאם בין קריאת התרנגול לזריחת השמש, אך התרנגול לא גורם לשמש לזרוח.

החוקרים עצמם מדגישים שהם לא בחנו את ההשפעה של צריכה ממושכת של פרופיונט על בני אדם, ושלא מצאו קשר ישיר בין צריכה של החומר במזון לבין מגפת ההשמנה והסוכרת. הם גם לא התייחסו למקורות אחרים של פרופיונט בדם, שכוללים פרופיונט שמייצרים תאים בגוף בתהליך הפירוק של חומצות אמינו מסוימות, ופרופיונט שמייצרים חיידקי המעי בגופנו מהתססת סיבים תזונתיים. תזונה עשירה בסיבים מקושרת בבני אדם דווקא לשיפור במדדים מטבוליים שונים, אף שהיא מעלה את ריכוז הפרופיונט בדם יותר מארוחה הכוללת את התוסף.

החוקרים סבורים שהמחקר שלהם יעורר מחדש עניין בחקר מנגנוני פעילות של רכיבי מזון והשפעותיהם על בני אדם, אך מכאן ועד הכותרות המאיימות בכלי התקשורת יש מרחק גדול ביותר.

• אוראל