הנפשת עכבישים וכלי אוכל מחושמלים: איג נובל 2023, חזירים רדיואקטיביים: לא רק בגלל צ'רנוביל, פטרוזאור, לפני שלמד לעוף ןהצ'ופצ'יק של הגנום

מה חדש?

  • הנפשת עכבישים וכלי אוכל מחושמלים: איג נובל 2023
  • חזירים רדיואקטיביים: לא רק בגלל צ'רנוביל
  • פטרוזאור, לפני שלמד לעוף
  • הצ'ופצ'יק של הגנום

הנפשת עכבישים וכלי אוכל מחושמלים: איג נובל 2023

ביום חמישי האחרון הוענק לראשונה, בפעם ה-33, פרס איג נובל הנכסף. הפרס ההיתולי מוענק לחוקרים שתוצאות מחקריהם או המצאותיהם "גורמות לאנשים לצחוק ואז לחשוב". הזוכים מקבלים את הפרסים מידיהם של חתני וכלות פרס נובל האמיתי, בטקס שכולו מתנהל ברוח שטות.

בין הזוכים השנה אפשר למצוא גיאולוג שהסביר למה חוקרים מלקקים סלעים: מתברר שכך ניתן להבחין בחומרים שקשה לראות כשהסלעים יבשים. גם הטעם, לפעמים, עוזר. זוכה אחר המציא אסלה חכמה שמנטרת את בריאות המשתמשים בה, וגם מצלמת אותם לזיהוי על פי "טביעת פי טבעת".

בתחום הספרות זכו חוקרים שבדקו את תופעת הז'מה וו (jamais vu, "מעולם לא נראה"), שבה מרגישים שמשהו שמכירים הוא חדש, או לא אמיתי. הם גילו שקל לעורר את התחושה הלא נעימה הזו: כל מה שצריך הוא לכתוב מילה מוכרת שוב, ושוב, ושוב, עד שהיא מאבדת כל משמעות.

חתנים וכלות נוספים הנפישו גופות של עכבישים מתים, ספרו שערות באפים של גופות, גרמו לאנשים להסתכל למעלה, ועוד ועוד. תוכלו לקרוא על כל המחקרים הזוכים באתר שלנו.


האח הקטן וההיתולי של פרס נובל. האדם החושב של רודן יושב על ציור של אוניברסיטת הרווארד בה התקיים הטקס | צילום מסך מתוך טקס פרסי איג נובל 2023

חזירים רדיואקטיביים: לא רק בגלל צ'רנוביל

בדיקות שנעשו לחזירי בר (Sus scrofa) בדרום-מזרח גרמניה מצאו בגופם כמות מסוכנת של האיזוטופ הרדיואקטיבי צזיום 137. עד כה שיערו שמקורו באסון הגרעיני שאירע בצ'רנוביל ב-1986. אך בעוד שהרדיואקטיביות של בעלי חיים אחרים דעכה, לא כך קרה אצל החזירים. התופעה מכונה "פרדוקס חזירי הבר".

מחקר חדש פתר את התעלומה. החוקרים מדדו את תכולת הצזיום ב-48 דגימות בשר חזיר בר מבוואריה, ומצאו בהן לצד האיזוטופ שמקורו בצ'רנוביל גם צזיום 135, היציב הרבה יותר, שמקורו בנשורת גרעינית שנותרה מניסויים שנעשו באמצע המאה ה-20. חישוב היחס בין שני האיזוטופים העלה כי ניסויים גרעיניים תרמו תרומה משמעותית של 68-10 אחוז לרדיואקטיביות הגבוהה של החזירים.

החזירים אוגרים צזיום יותר מבעלי חיים אחרים בשל חיבתם לפטריות שגדלות מתחת לאדמה וסופחות את האיזוטופ המזהם מהקרקע. כך, עשרות שנים אחרי שהזיהום נוצר, עדיין יש סיכון משמעותי לפגיעה בשרשרת המזון ולהשפעה על הטבע והאדם. בהחלט חומר למחשבה בתקופה שיש בה עניין רב בהפקת אנרגיה גרעינית. למחקר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).


הפתרון ל"פרדוקס חזירי הבר": פטריות רדיואקטיביות. חזירת בר עם גורים | Shutterstock, WildMedia

פטרוזאור, לפני שלמד לעוף

כשהדינוזאורים הגדולים הסתובבו על הקרקע, עפו באוויר מעליהם הפטרוזאורים - זוחלים מעופפים, שעפו עם כנפי עור. מאובן שנמצא בברזיל, ותואר במאמר שפורסם לאחרונה, חושף פרטים חדשים על אבותיהם של הפטרוזאורים והאבולוציה שלהם. בעל החיים, שחי לפני כ-230 מיליון שנה, לא ידע לעוף, אך היו לו ידיים מותאמות לטיפוס – וגם מקור.

המין החדש, ונטורפטור גאסני (Venetoraptor gassenae), היה קטן למדי, משקלו בין ארבעה לשמונה קילוגרם. היו לו אצבעות ארוכות ומצוידות בטפרים גדולים ומעוקלים, ומקור גדול, מחודד וחסר שיניים, ממש כמו מקור של ציפורים.

המאפיינים הייחודיים של הוונטורפטור מראים שהשונות בקבוצה שקדמה לפטרוזאורים הייתה גדולה משחשבנו בעבר. הקבוצה הזו הכילה מינים עם התאמות ספציפיות לסביבה שלהם ולאורח חייהם, שהיו בעלי צורות גוף ותכונות ייחודיות. זה מאתגר את התפיסה שרווחה לפני כן, לפיה "צורות מוקדמות יותר היו פשוטות יותר, ונידונו להיכחד כדי לפנות מקום לדינוזאורים ולפטרוזאורים המפותחים יותר", אמר רודריגו מולר, שהוביל את המחקר. לכתבה באתר


לא ידע לעוף, אך היו לו ידיים מותאמות לטיפוס – וגם מקור. ונטורפטור גאסני | איור: Caio Fantini

הצ'ופצ'יק של הגנום

פרויקט הגנום האנושי הושלם ב-2003, אך אי אפשר לומר שבסיומו ידענו את כל הרצף התורשתי שלנו. נותר כרומוזום אחד בעייתי שקשה מאוד לקבוע את סדר מקטעיו – כרומוזום המין הזכרי, שנקרא Y. הכרומוזום הזעיר מורכב מהרבה רצפים חוזרים, שקשה להבין מהו הסדר הנכון שלהם. דמיינו הרכבת פאזל שרוב חלקיו דומים. עקב הקושי הזה, ומיעוט הגנים בכרומוזום Y, שיערו שהוא מורכב ברובו מחומר גנטי לא חשוב.

שני מאמרים שפורסמו בכתב העת Nature, שמים סוף לקשיים הללו ומפרסמים את הרצף המלא של כרומוזום Y. בראשון נמצא שיש בו 62,460,029 זוגות בסיסים, פוענח הסדר של הרצפים החוזרים והתגלו רצפים שלא היו ידועים עד כה.

במחקר השני ריצפו החוקרים כרומוזומי Y של 43 גברים ממגוון תרבויות וגזעים. להפתעתם הם מצאו הבדלים גדולים בין אנשים בגודל הכרומוזום ובמספר העותקים של חלק מהגנים שבו. המידע החדש הזה פותח פתח לחקר ההבדלים בכרומוזום המין הזכרי של גברים שונים והקשר שלהם לפוריות, למחלות תורשתיות ועוד. שני המחקרים תורמים להבנת תפקודו של כרומוזום Y. למאמר הראשון (באנגלית). למאמר השני (באנגלית).


הכרומוזום הבעייתי רוצף לבסוף. אילוסטרציה של כרומוזום Y | איור: Artur Plawgo / Science Photo Library

 

0 תגובות