רבות דובר על המשבר האקולוגי הפוקד את העולם, ביטויים כמו התחממות גלובלית ובזבוז משאבים נשמעים בהקשרים רבים של חיי היום יום שלנו. מקור האנרגיה העיקרי כיום הוא הנפט (דלק) לדלק תוצרי לוואי רבים ובהם גזי חממה המתווספים לאטמוספירה. שימוש במקורות אנרגיה מתכלים כמו למשל צמחים, מאפשרים הפקת אנרגיה ללא יצירת תוצרי לוואי עודפים. הסרטון שלפניונו מתאר כיצד ניתן להשתמש במסה ביולוגית להפקת אנרגיה, אך גם מעלה סוגיות סביבתיות לא צפויות בנושא זה.
 

הסרטון הופק על ידי Dr. Claudia Bode ממרכז CEBC שבאוניברסיטת קנזס.
הסרטון תורגם על ידי צוות אתר דוידסון אונליין.

 

ההבדל העיקרי בין נפט לביומסה כמקור אנרגיה, הוא עצם ההוספה של פחמן דו חמצני לאטמוספירה. הנפט אוגר בתוכו כמות גדולה של פחמן במולקולות מורכבות (פחמימות), אשר נשרף ויוצר פחמן דו חמצני. הנפט קבור באדמה, שריפתו למעשה מגדילה את כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה אשר תורם להתחממות הגלובלית.

צמחים, לעומת זאת, קולטים פחמן דו חמצני מהאטמוספירה בתהליך הפוטוסינתיזה, ושריפתם פולטת את אותו פחמן דו חמצני חזרה, כך שאין הגדלה של כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה ולמעשה ממחזרים פחמן דו חמצני.

אך לצערנו התמונה איננה ורודה כל כך. יתכן ויצור אנרגיה ביולוגית יעלה יותר מהפקת נפט ולא יהיה כדאי כלכלית. הקדשת יבול להפקת אנרגיה עלול לבוא על חשבון גידולי מזון וליצור מחסור שיגרור עליה במחירי המזון. יכול להיות שיהיה צריך להשקיע יותר אנרגיה בגידול היבול מאשר האנרגיה שתופק ממנו ואז לא עשינו כלום... לשדות נרחבים של יבול המיועד להפקת אנרגיה עלולות להיות השלכות על המארג הסביבתי (חיות צמחים אחרים) וכן על הרכב הקרקע ומי התהום. כל אלו דברים שחשוב לקחת בחשבון כאשר מתכננים מקור אנרגיה ירוק.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות