נוסח השאלה המלא: באיזור הים מתכות מחלידות הרבה יותר מהר. מה גורם לכך? האם נוכחות היונים של Na+ ויונים של Cl- והסביבה הטעונה חשמלית שהם יוצרים היא מה שמאיץ את תהליך הקורוזיה?

אכן כן. קורוזיה היא תהליך אלקטרוכימי ספונטני של מספר תהליכי חמצון חיזור שמתבצעים בנוכחות מים וחמצן. ללא מים מעבר האלקטרונים כמעט ואינו אפשרי, כך שבסביבות יבשות תהליך ההחלדה הוא איטי בהרבה.
התהליך האלקטרוכימי מתחיל בריאקציה אנודית – אטום ברזל מאבד שני אלקטרונים והופך ליון ברזל מסיס במים, וכתוצאה מכך נוצרים לעיתים מכתשים או חורים (pitting) במתכת לאחר זמן מה.

-Fe(s) --> Fe+2(aq) + 2e
האלקטרונים עוברים דרך סריג המתכת עד לנקודה חלשה (בדרך כלל אזור עם זיהום מתכתי או פגם קטן) שם מתרחשת הריאקציה הקטודית בה האלקטרונים מחזרים חמצן ליצירת הידרוקסיד.

(O2(g) + 2H2O(l) + 4e- --> 4OH-(aq
בשלב הבא יוני הברזל ויוני ההידרקסיד יוצרים תרכובת ברזל-אוקסיד או ברזל-הידרוקסיד בנקודת ההחלדה. נקודה זו יכולה להיות רחוקה מהאזור בו מתבצעת הריקאציה האנודית, היכן שנוצר המכתש.

(Fe+2(aq) + 2OH-(aq) --> Fe(OH)2(s
חמצן מים וברזל יוצרים בסופו של התהליך את החלודה – כמות מולקולות המים בין מולקולות הברזל אוקסיד קובעת את צבע החלודה שיכול להיות שחור חום אדום כתום או צהוב.

(4Fe(OH)2(s) + O2(g) --> 2Fe2O3.XH2O(s) + 2H2O(l
כל הריאקציה מתרחשת במהירות רבה בהרבה בנוכחות אלקטרוליט – חומר מסיס במים בעל מטען חיובי או שלילי. מכיוון שמים טהורים כמעט ואינם מוליכים חשמל, והריאקציה האלקטרוכימית דורשת השלמת מעגל דרך יוני הברזל וההידרוקסיד, התהליך לוקח הרבה זמן ללא נוכחות חלקיקים טעונים. מי מלח מאיצים את התהליך משום שהיונים מעלים את ההסתברות למעבר אלקטרון ויצירת הידרוקסיד מספיק קרוב אל יון הברזל המסיס לאפשר ריאקציה נוספת.

מאת: אוני צברי
המחלקה לכימיה ביולוגית

• אליהו

הידרוקסיד בהיפוך יונים

לפי ההסבר האמור, האם ההידרוקסיד שנעשה בהליך היפוך יונים לצורך זיקוק מים, גורם ליותר חלודה? והאם זה גם יכול להשפיע על פלדת אל-חלד?

• דור

יצירת קורוזיה

הי. מראש מתנצלת על הבורות בנושא. אני מבינה את התהליך הטבעי של היוצרות הקורוזיה על מתכת. ושאלתי היא איך אני יכולה להאיץ את התהליך. אני עוסקת באמנות ואני מעוניינת להחליד מתכת במהירות האפשרית. המליצו לי על אשלגן גופריתי אך לא ממש מביא לתוצאה. האם "מותר/מועיל להוסיף מלח? או שאני יוצרת תרכובת מזיקה?!המטרה ליצור ברזל במראה חלוד וישן. המון תודה.

• חיים חביב

חלודה אומנותית

שלום דור,
    נסי להשתמש בתערובת של חומץ מי חמצן ומלח, ביחס של 4 ל1 ל0.5 בהתאמה. חשוב שהאובייקט יהיה חם (חום מזרז את התהליך) ונקי מצבע או שמן כלשהו. בהצלחה!

• דור

המון תודה (:

אנסה את זה.

• ליאל קידושים

חלודה

איזה מהמקרים מזרז את תהליך ההחלדה - ברזל במים או ברזל באויר ןמדוע?

• מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי