נוסח השאלה המלא: איך מכינים אבקת סירופ תירס? האם הוא חומר טבעי?

אבקת סירופ תירס היא למעשה אבקת סירופ סוכר המיוצרת מתירס, המוכרת גם בשם מוצקי סירופ תירס. אבקת סירופ סוכר הוא שם כולל לטווח רחב של מוצרים שהמכנה המשותף שלהם הוא חומר הגלם ממנו הם מיוצרים הקרוי עמילן.
 עמילן הוא רב-סוכר, קרי מולקולה המורכבת מיחידות חוזרת של מולקולות סוכר יחידות (כמו גלוקוז) המחוברות ביניהן בדפוס אופייני מסויים. עמילן משמש כחומר תשמורת לאגירת אנרגיה בתאים בצמחים רבים, ביניהם תירס, תפוח אדמה וחיטה.

תמונה 1: העמילן שבתאי הצמח נארז כגרגירים ובתמונה זו ניתן לראות גרגירי עמילן שמקורם בחיטה שנצבעו באמצעות יוד וצולמו במיקרוסקופ אור.

התהליך להכנת סירופ התירס, המשמש גם ליצירת אבקת סירופ סוכר ממקורות עמילן אחרים, מתחיל במיצוי העמילן מתוך התירס ע"י השריית גרגירי התירס במים חמים וטחינתם. לאחר מיצוי העמילן הוא עובר הידרוליזה (פירוק קשר כימי ע"י הכנסת מולקולת מים) בשיטות ביולוגיות (שימוש באנזימים כמו
 alpha-amylaseו- amyloglucosidase) וכימיות (פירוק העמילן בתמיסה מימית חומצית בעלת טווח pH 4.5-6.5). לאחר פירוק העמילן לשרשראות סוכריות קצרות יותר התוצרעובר תהליך של ניקוי  וייבוש לקבלת האבקה. הפרמטר המפריד בין הסוגים השונים של סירופ הסוכר הוא אורך השרשראות הסוכריות המתקבלות כתוצאה מפירוק של העמילן לרב-סוכרים קצרים יותר.

בנוגע לשאלת טבעיותו של סירופ התירס התשובה היא שזהו תוצר סינטטי למחצה (חומר טבעי שעובר עיבוד סינטטי המביא ליצירת תוצרים שאינם מצויים בטבע) . עם זאת סביר שהתוצרים, קרי שרשראות הרב-סוכר הקצרות יותר, מצויים באופן טבעי כתוצרי ביניים במהלך הסינטזה ובמיוחד במהלך הפירוק של העמילן היות ובגוף עמילן מפורק באותם התהליכים (הידרוליזה חומצית ואנזימטית ע"י אנזימים דומים לאלה המשמשים בפירוק הסינטטי).

עומר לוסטגרטן
דוקטורנט, המחלקה לכימיה אורגנית

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

• גילה

ללא גלוטן

אמרת במחקר של העמילן תירס שהוא בא יחד עים חיטה אז מה עושים אלה שאוכלים אוכל ללא גלוטן וגם שם מיתחבא העמילן תירס ?

• לירון

אבקת סירופ תירס

האם אבקת סירופ תירס מכיל רכיבים מהחי?

• חיים חביב

אבקת סירופ תירס

שלום לירון,
    אינני יכול לקבוע זאת משום שזה תלוי במוצר הספציפי וביצרן.