על כלי בישול מנירוסטה מופיעים לפעמים כתמים בשלל צבעי הקשת, למה הם מופיעים, האם הם מסוכנים ואיך ניתן להסיר אותם?

על כלי מטבח הבנויים מנירוסטה, בעיקר סירים ומחבתות, מופיעים לפעמים כתמים צבעוניים בשלל צבעי הקשת. כדי להבין את מקורם צריך להבין תחילה מהי נירוסטה.

תחתית כלי נירוסטה עליו מופיעים כתמים צבעוניים מעגליים בשלל צבעים | מקור: שאטרסוק
תחתית כלי נירוסטה עם כתמים צבעוניים מעגליים בשלל צבעים | צילום: malinar, שאטרסטוק

פלדת אל-חלד

נירוסטה הוא השם המקובל בישראל לפלדת אל-חלד (או פלב"מ – פלדה בלתי מחלידה). השם הגיע במקור מגרמנית – נירוסטה הוא אחד ממוצרי המתכת שמייצרת ענקית הפלדה טיסנקרופּ, המוכרת כיום בין השאר עקב המעורבות המיוחסת לה בפרשת הצוללות מגרמניה. בישראל הפך השם הזה לכינוי גנרי לחומר עצמו, גם אם הוא מגיע מיצרנים אחרים, בדומה לתהליך שעבר על המותגים ג'יפּ ופריג'ידר.

מבחינה כימית נירוסטה היא סגסוגת, כלומר כמה מתכות המעורבבות יחד – במקרה הזה מדובר במתכות ברזל וכרום, ובכלי מטבח נהוג להוסיף לסגסוגת גם ניקל. על כלי נירוסטה רבים מוטבעים כיתובי מספרים כמו 18:10 או 18:8 והם מעידים על אחוז הכרום (18%) והניקל (10% או 8%) בנירוסטה. שאר הסגסוגת היא ברזל. נירוסטה מסוג 18:10 נחשבת משובחת ועמידה במיוחד יותר מפני חלודה.

ברזל היא מתכת שנוטה להחליד בקלות, בייחוד בתנאי לחות. כאן נשאלת השאלה – אם נירוסטה מכילה כ-70 אחוז ברזל איך זה שהיא לא מחלידה? הסוד טמון בכרום: כשכרום נחשף לאוויר, פני השטח שלו מתחמצנים – כלומר מגיבים עם החמצן שבאוויר ויוצרים שכבה דקיקה של תחמוצת כרום. בניגוד לחלודה של ברזל, שהיא אוורירית ומתפוררת, תחמוצת הכרום היא חזקה, צפופה ונצמדת אליו בחוזקה. כך היא משמשת שכבת מגן שמונעת את המשך ההתחמצנות, ולכן מגינה על הברזל שבנירוסטה.

צבעוניות מבנית

שכבת התחמוצת שאחראית על ההגנה מפני חלודה, אחראית גם על הופעת הכתמים הצבעוניים על הנירוסטה. עוביה של שכבת התחמוצת על פני הנירוסטה הוא זעיר ביותר ועומד על אלפיות המילימטר. היא גם שקופה וחסרת צבע לחלוטין, לכן אנו רואים דרכה את צבען המבריק של המתכות שמתחתיה. איך היא בכל זאת גורמת להופעת כתמים צבעוניים? כאן נכנסת הפיזיקה לתמונה: אם התבוננתם אי פעם בבועת סבון או בכתם של דלק שצף על כביש רטוב, ראיתם עליהם בוודאי צורות בשלל צבעי הקשת.


כתם שמן על כביש רטוב ובועת סבון. כל צבעי הקשת | צילומים: Brocken Inaglory, John, ויקיפדיה

גם בסירי נירוסטה מופיעה תופעה דומה. אף על פי שתחמוצת כרום, מי סבון, דלק ומים הם כולם שקופים – הם יוצרים לנו צבעים. מקור הצבעים הוא באור הפוגע בהם, עובר דרך שכבות דקות של חומר שקוף, אך חלקו מוחזר אלינו וחלקו האחר ממשיך לשכבה הבאה ורק אז חוזר לעינינו. קרני האור החוזרות מכל שכבות החומר מתחברות יחד. כיוון שהאור נע בגלים, לעיתים גלים החוזרים משתי שכבות שונות יתחברו יחד בצורה שמבטלת את שניהם, כששיא של גל שיוצא משכבה אחת פוגש שפל של גל משכבה אחרת. בשפה המדעית קוראים לזה התאבכות הורסת. במקומות אחרים הגלים מתחברים בצורה שמגבירה אותם, כששיא של גל שחוזר משכבה אחת פוגש שיא של גל משכבה אחרת – מה שמכונה התאבכות בונה. מה שקובע אם תתרחש התאבכות בונה או הורסת זה עובי השכבות השקופות ואורך הגל של האור.

לאור שאנו רואים יש אורך גל, כלומר המרחק מנקודה מסוימת בגל אחד לאותה נקודה במחזור הבא של הגל, ולכל צבע יש אורך גל אחר שאופייני רק לו. האור הלבן מכיל את כל אורכי הגל ביחד. כשהוא פוגע בחומר שמורכב משכבות שקופות ודקות (בסדר גודל של אורכי הגלים שבאור), בכל שכבה בעלת עובי מסוים רק צבע אחד יעבור התאבכות בונה וייראה לנו בולט וחזק אחרי שיוחזר. אם עובי השכבות אינו אחיד, כמה צבעים שונים יוחזרו לעינינו, בהתאם לעובי השכבות.

תופעה כזאת של צבעים – שמופיעים בגלל מבנה החומר ולא בגלל שהחומר עצמו בולע או מחזיר, נקראת צבעוניות מבנית או צבעים פיזיקליים. כלומר על הנירוסטה מופיעה צבעוניות מבנית בגלל שכבות דקות של תחמוצת כרום שקופה. צבעוניות מבנית נפוצה בטבע ואפשר למצוא אותה בצבעים המופיעים על כנפי פרפרים ועל נוצות של ציפורים צבעוניות מסוימות.

סכנה, הסרה, היווצרות ומניעה

האם יש בצבעים הללו סכנה? חד משמעית לא – הם כאמור פשוט חלק משכבת ההגנה המובנית של הנירוסטה – תחמוצת הכרום. פשוט הם מעידים על שכבה קצת יותר עבה מהרגיל. אם אתם רואים כתמים כאלה זה רק אומר שיש לכם כלי נירוסטה איכותי עם שכבת הגנה עבה שאין צורך להסירה. בנוסף – מחקרים מצאו כי יציבותה של שכבת ההגנה על כלי נירוסטה משתבחת עם השנים: בסיר ישן פחות אטומי מתכת יצאו מהכלי אל התבשילים, אם כי בכל מקרה מדובר בכמויות זעירות ובלתי מזיקות. בנוסף, בניגוד לכלים אחרים שבהם הציפויים עלולים להתקלף עם השנים, בנירוסטה גם אם שכבת התחמוצת תישרט, היא תתחדש מיד עקב התגובה עם החמצן שבאוויר.

אם בכל זאת הכתמים מרגיזים אתכם מבחינה אסתטית ואתם רוצים להסיר אותם – אפשר להשרות את הכלי בתמיסה חומצית חלשה כלשהי – כמו חומץ לבישול או מיץ לימון, למשך רבע שעה ואז לשפשף בעדינות בכרית לניקוי כלים.

הכתמים נוצרים כאמור משכבה של תחמוצת שהתעבתה קצת יותר מהרגיל. זה קורה בעיקר כשמחממים את הסיר לטמפרטורות גבוהות בנוכחות אוויר. בתמונת הסיר בראש הכתבה אפשר ממש לראות מעגלים צבעוניים שנוצרו על תחתית הכלי בהתאם למרחק מאש הגז בכיריים, כך שכל מעגל צבע מייצג תחמוצת בעובי שונה שנוצרה עקב התחממות שונה. אז אם אתם רוצים למנוע מצבעים כאלו להיווצר, פשוט אל תחממו כלי נירוסטה ריק זמן רב על הגז, וכך לא יופיעו כתמים.

9 תגובות

  • תמר

    סיר נירוסטה נשרף ושינה צבע

    שלום,תודה על הכתבה המעניינת. יש לנו סט סירי נירוסטה 18/10 בני 40 שנה מגרמניה. הסירים בעלי תחתית מאוד עבה וכבדה. לאחרונה הושארו שני סירים על האש עם מים שרתחו, התנדפו והסיר המשיך להשרף עד שהבחנו בדבר. חיצונית הסיר כמעט אינו שרוף. פנימית, התחתית והשוליים הפנימיים עד לגובה כ 8 ס"מ קיבלו צבע שרוף- כתמים בכל גווני אפור ומעט שחור וכן כמה כתמים בגוון חום. יש משהו שניתן לעשות או שהסירים רעילים ולא ראויים לשימוש?

  • דוד שניר

    נירוסטה 304

    שלום, ראיתי את הכתבה המאלפת שלך בעניין כתמים על כלי נירוסטה.
    אולי תוכל לעזור לי בנושא דומה:
    קנינו מיחם מים חשמלי (לחימום מים בשבת), שלפי טענת הספק עשוי מנירוסטה 304.
    (דרך אגב, אין לי אפשרות לוודא שזה אכן נירוסטה 304 ולא משהו אחר, אלומיניום למשל.
    עכ"פ, המיחם לא "נדבק" למגנט.)
    אחרי שהשתמשנו במיחם וניקינו עם מלח לימון ועם חומץ, ניגבנו עם מגבת נייר, והיו על מגבת הנייר
    כתמים בצבע חום ושחור.
    מטריד אותנו מה המהות של הכתמים האלה, ובעיקר האם הם מהווים סכנה בריאותית. תודה מראש,
    דוד ש.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כתמים על הנייר

    היי דוד

    נירוסטה 304 נחשבת ללא מגנטית או מגנטית חלושה כך שכמעט ולא נמשכת למגנט, כך שמבחן המגנט שביצעת לא יכול להבדיל בינה לבין אלומיניום (שגם הוא לא נמשך למגנט).

    לגבי הכתמים על הנייר אחרי ניקוי אבנית - זה יכול להיות פשוט הצבע של שאריות ששקעו עם האבנית (יכולים לשקוע גם מלחים אחרים שנמצאים במים, כמו מלחי ברזל, ומגנזיום שלהם צבע שונה מלבן) ואז אין סכנה. זה יכול גם להיות באמת מעט מתכת אלומיניום שנמסה בגלל הטיפול בחומצה -ואז זה לא בריא. אבל רק מעבדה תוכל לומר לך בוודאות מהו החומר ממנו בנוי המיחם, אני מניח שאם יצרן מצהיר על נירוסטה 304 הוא לא ירמה, לא?

    אגב, ישנו סיכוי שזה גם שאריות מהחומר ששימש לפוליש של הנירוסטה.

    בברכה

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • מגי

    אחלה

    עמדתי להיפרד מהסיר שהכי חביב עלי.
    אז הוא ואני מודים לכם על המידע שהציל אותו.

  • אסנת

    תודה רבה על הכתבה בנושא

    תודה רבה על הכתבה בנושא הנירוסטה
    האם גם מכונת קפה שכולה נירוסטה אפשר לנקות עם חומץ מעורב במים?
    ומה מכילה טבלית ניקוי מכונת הקפה האם החומר רעיל?
    אודה על תשובה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כן

    היי אסנת

    באופן כללי מכונה שבנויה רק מנירוסטה אין בעיה לנקות עם תמיסת חומץ מהולה, אבל חשוב לנגב / לשטוף אותה הייטב אחר כך.

    לגבי טבליות הניקוי - אינני יודע, צריך לשאול את היצרן שלהם מה הן מכילות. סביר להניח כי מכילות חומצה חלשה כלשהי. מניח שאם הן טבלאות ייעודיות לניקוי מכונת קפה הן בטוחות לשימוש (לפי הוראות היצרן).

    בברכה

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • ג'ולי

    איזה יופי שכתבתם בדיוק על זה

    תודה רבה, בדיוק הפכתי את הרשת בחיפוש אחר תשובה לשאלה אם כתמי הצבע האלה מסוכנים והאם ניקוי בחומץ תפוחים כמו שעשיתי, מותר או אסור.

  • ורד

    מדהים!

  • אנונימי

    מעניין מאוד! תודה :)