מחקרים מעלים שתוספת ויטמינים לא מונעת כנראה את המחלה, אלא אם כן אתם ספורטאים. עם זאת, הוויטמין עשוי לקצר את משך ההצטננות

 מהי הצטננות?         

הצטננות, או דלקת נגיפית של הלוע ודרכי הנשימה העליונות, היא אחד הגורמים העיקריים לביקור במרפאה ולהיעדרות מהעבודה ומבית הספר במדינות המפותחות. ידועים למעלה מ-200 נגיפים הגורמים לתסמיני הצטננות: נזלת וגודש באף, התעטשויות, כאב גרון, שיעול ולעתים כאבי ראש וחום. תסמיני המחלה משתנים מאדם לאדם וממחלה למחלה. חום, לדוגמה, נפוץ יותר בילדים והוא נדיר ונמוך במבוגרים. תסמיני ההצטננות דומים לאלה של מחלות אחרות, כגון אלרגיות, המתאפיינות לרוב בעונתיות או מופיעות במהירות לאחר חשיפה למחולל האלרגיה. הציבור אף מתבלבל לעתים בין הצטננות לשפעת, אך שפעת היא מחלה קשה יותר, שהחולים בה סובלים גם מחום גבוה, מצמרמורות, מתחושה כללית רעה ומכאבי שרירים. חשוב לא פחות – שפעת היא מחלה מסכנת חיים באנשים מבוגרים או בעלי מערכת חיסון מוחלשת.       
הדבקה בהצטננות מתרחשת לרוב במגע או בחשיפה לאדם חולה, ומשך הדגירה קצר למדי. שיא התסמינים יגיעו עד שלושה ימים מתחילת המחלה, והיא נמשכת לרוב 10-7 ימים. בהיותה מחלה נגיפית, אי-אפשר לטפל בה ביעילות באנטיביוטיקה, ומכאן שטיפולים חלופיים יועילו מאוד לבריאות הציבור.   

האם ויטמין C מועיל נגד הצטננות? 

לוויטמין C, או חומצה אסקורבית, תפקיד מרכזי במטבוליזם של החלבון קולגן, החיוני לתפקוד הרקמות בכל בעלי החיים. יש רק מינים מעטים, בהם האדם, שאינם מסוגלים לייצרו וחייבים לצרוך אותו במזון. מחסור בוויטמין C מוביל למחלת הצפדינה, הנגרמת מפגיעה ברקמות החיבור של הגוף.

ויטמין C הוצע כטיפול למחלות דרכי הנשימה מאז שבודד לראשונה, לפני כ-100 שנים. הוא נעשה פופולרי כתרופה להצטננות בשנות השבעים, כשהכימאי לינוס פאולינג (Pauling), חתן פרס נובל, הסיק ממחקרים מבוקרים ראשונים כי הוויטמין יכול למנוע הצטננות ולהפחית את תסמיני המחלה. מאז נערכו מחקרים רבים בנושא, והוויטמין נפוץ כטיפול מונע הצטננות וכטיפול תומך בחולים.

בשנת 2013 פורסמה סקירת ספרות של מחקרים מבוקרים שבהם נבחן השימוש במינונים של 0.2 גר' ליום או יותר של ויטמין C למניעת הצטננות ולטיפול בה. ניתוח של 29 מחקרים, שהשתתפו בהם 11,306 נבדקים, העלה שנטילה קבועה של ויטמין C לא מנעה הצטננות. בחמישה מחקרים, בהשתתפותם של 598 נבדקים שעסקו תקופה קצרה בפעילות גופנית אינטנסיבית במיוחד כגון ריצת מרתון, ויטמין C הצליח להפחית ב-50 אחוז את הסיכון להצטננות.

החוקרים בדקו גם את יעילותו של ויטמין C בטיפול במחלה. ב-31 מחקרים נמצא באופן עקבי כי נטילה שגרתית של ויטמין C קיצרה מעט את משך המחלה, בפרט בילדים. בשבעה מחקרים, שכולם נערכו במבוגרים, לא נמצאו השפעות עקביות של נטילת הוויטמין על משך ההצטננות או על חומרתה.      
לסיכום, נראה שאלא אם אתם ספורטאים, נטילה בשגרה של ויטמין C לא תוכל למנוע את ההצטננות הבאה שלכם. לעומת זאת, נראה שהוויטמין מצליח בעקביות לקצר את משך המחלה ולהקל את חומרתה. לכן, אם כבר חליתם, כדאי לכם לנסות טיפול בוויטמין C ולבדוק אם וכיצד הוא משפיע עליכם באופן אישי. לבריאות!