מחקרים מעלים שתוספת ויטמינים לא מונעת כנראה את המחלה, אלא אם כן אתם ספורטאים. עם זאת, הוויטמין עשוי לקצר את משך ההצטננות

 מהי הצטננות?         

הצטננות, או דלקת נגיפית של הלוע ודרכי הנשימה העליונות, היא אחד הגורמים העיקריים לביקור במרפאה ולהיעדרות מהעבודה ומבית הספר במדינות המפותחות. ידועים למעלה מ-200 נגיפים הגורמים לתסמיני הצטננות: נזלת וגודש באף, התעטשויות, כאב גרון, שיעול ולעתים כאבי ראש וחום. תסמיני המחלה משתנים מאדם לאדם וממחלה למחלה. חום, לדוגמה, נפוץ יותר בילדים והוא נדיר ונמוך במבוגרים. תסמיני ההצטננות דומים לאלה של מחלות אחרות, כגון אלרגיות, המתאפיינות לרוב בעונתיות או מופיעות במהירות לאחר חשיפה למחולל האלרגיה. הציבור אף מתבלבל לעתים בין הצטננות לשפעת, אך שפעת היא מחלה קשה יותר, שהחולים בה סובלים גם מחום גבוה, מצמרמורות, מתחושה כללית רעה ומכאבי שרירים. חשוב לא פחות – שפעת היא מחלה מסכנת חיים באנשים מבוגרים או בעלי מערכת חיסון מוחלשת.       
הדבקה בהצטננות מתרחשת לרוב במגע או בחשיפה לאדם חולה, ומשך הדגירה קצר למדי. שיא התסמינים יגיעו עד שלושה ימים מתחילת המחלה, והיא נמשכת לרוב 10-7 ימים. בהיותה מחלה נגיפית, אי-אפשר לטפל בה ביעילות באנטיביוטיקה, ומכאן שטיפולים חלופיים יועילו מאוד לבריאות הציבור.   

האם ויטמין C מועיל נגד הצטננות? 

לוויטמין C, או חומצה אסקורבית, תפקיד מרכזי במטבוליזם של החלבון קולגן, החיוני לתפקוד הרקמות בכל בעלי החיים. יש רק מינים מעטים, בהם האדם, שאינם מסוגלים לייצרו וחייבים לצרוך אותו במזון. מחסור בוויטמין C מוביל למחלת הצפדינה, הנגרמת מפגיעה ברקמות החיבור של הגוף.

ויטמין C הוצע כטיפול למחלות דרכי הנשימה מאז שבודד לראשונה, לפני כ-100 שנים. הוא נעשה פופולרי כתרופה להצטננות בשנות השבעים, כשהכימאי לינוס פאולינג (Pauling), חתן פרס נובל, הסיק ממחקרים מבוקרים ראשונים כי הוויטמין יכול למנוע הצטננות ולהפחית את תסמיני המחלה. מאז נערכו מחקרים רבים בנושא, והוויטמין נפוץ כטיפול מונע הצטננות וכטיפול תומך בחולים.

בשנת 2013 פורסמה סקירת ספרות של מחקרים מבוקרים שבהם נבחן השימוש במינונים של 0.2 גר' ליום או יותר של ויטמין C למניעת הצטננות ולטיפול בה. ניתוח של 29 מחקרים, שהשתתפו בהם 11,306 נבדקים, העלה שנטילה קבועה של ויטמין C לא מנעה הצטננות. בחמישה מחקרים, בהשתתפותם של 598 נבדקים שעסקו תקופה קצרה בפעילות גופנית אינטנסיבית במיוחד כגון ריצת מרתון, ויטמין C הצליח להפחית ב-50 אחוז את הסיכון להצטננות.

החוקרים בדקו גם את יעילותו של ויטמין C בטיפול במחלה. ב-31 מחקרים נמצא באופן עקבי כי נטילה שגרתית של ויטמין C קיצרה מעט את משך המחלה, בפרט בילדים. בשבעה מחקרים, שכולם נערכו במבוגרים, לא נמצאו השפעות עקביות של נטילת הוויטמין על משך ההצטננות או על חומרתה.      
לסיכום, נראה שאלא אם אתם ספורטאים, נטילה בשגרה של ויטמין C לא תוכל למנוע את ההצטננות הבאה שלכם. לעומת זאת, נראה שהוויטמין מצליח בעקביות לקצר את משך המחלה ולהקל את חומרתה. לכן, אם כבר חליתם, כדאי לכם לנסות טיפול בוויטמין C ולבדוק אם וכיצד הוא משפיע עליכם באופן אישי. לבריאות!

 

9 תגובות

  • יעלה

    שאלה: למה הנגיף פוגע במנגנון ויסות חום הגוף?

    כש'מצוננים' יש *קושי לשמור על חום הגוף* כל הזמן קר.
    האף 'נסתם', נימי הדם ברירית האף מתמלאים בדם, וזה גורם ל'נזלת' כתוצאה מ:
    - חימום האוויר שעובר באף, התגוננות בשער הכניסה לגוף, כדי לגרום לכך שהאוויר הנכנס לגוף יהיה חם (זה מה שקורה בכל מקרה, כל הזמן, גם כשלא 'מצוננים')
    - תהליכי קונדנסציה באף
    וכל אלה אפשריים ללא תגובה דלקתית, הנזלת מיימית ושקופה. זה גם מתקשר לשימוש בתיאורים של: קור, צינון, To catch a cold

  • אורית

    ויטמין c

    האם מותר לקחת ויטמין c ללא מרשם רופא
    (בת 26)

  • אסף

    יש מחקרים על קור וצינון?

    ד"ר מעיין, תודה על התשובות. מעבר להתרשמות אישית (אנשים שלובשים קצר בחורף) והשערות (יש פחות דם בקצוות, התעבות אדים מהסביבה הקרה במעלה האף החמים?), האם נעשו מחקרים רציניים על הקשר (או העדר קשר) בין לבישת סוודר וכו' לשיעול ונזלת? לא הצלחתי למצוא...

  • מעין ברנע

    אין כמעט מחקרים בנושא

    אבל הנה סקירה חמודה על הקשר בין קור לצינון:
    http://www.circumpolarhealthjournal.net/index.php/ijch/article/view/18237
    לצערי אין מקורות מידע טובים בעברית על הנושאים הללו.

  • אסף

    מה הקשר בין קור להצטננות?

    לבד מהשם (הצטננות, common cold),
    האם יש קשר בין כמה קר בחוץ, כמה קר בבית, כמה חם (או, מבודד) אני לבוש, השמיכה בה אני מתכסה, והאם אני הולך יחף על הרצפה הקרה לסיכוי לחלות בהצטננות או להרפא מהצטננות קיימת? אני יודע שסגירת חלון דווקא מגבירה את הסיכוי להדבק אבל האם יש קשר הדוק יותר בין טמפרטורה לתסמינים כגון נזלת ושיעול?

  • נילס

    הפוך, החום נהדר בשבילם.

    הפוך, החום נהדר בשבילם.
    אין מחקרים שקושרים בין חולצה קצרה בחורף, למחלות חורף

  • מעין ברנע

    טמפרטורה

    הקשר הוא כנראה לתנאים שבהם הוירוסים הללו משגשגים - הם שורדים טוב יותר בתנאים הקרים והיבשים יחסית של החורף. זה לא קשור לשאלת הכיסוי של הגוף או לזה שהולכים יחפים על רצפה קרה, אלא כי כשהוירוסים שורדים טוב יותר לאורך זמן בתנאי הסביבה אנחנו נדבקים יותר.

  • מיכל

    התקררות

    ובכל זאת , איך אפשר להסביר את העובדה שבפועל חוסר שמירה על חום גוף בזמנים קרירים, או מעבר קיצוני בין טמפרטורות מעלה בהחלט את הסיכויים לחלות ? זה לא שאפשר להשוות סיכויי הידבקות של אנשים ששומרים על חום גוף ושל אנשים שלא שומרים ולכן הקשר לתנאים הנוחים לחיידקים לשגשג נראה לי לא מספק, לפחות לא בפני עצמו בלבד.

  • מעין ברנע

    זה תלוי בנסיבות ובאנשים

    אני מכירה אנשים שלובשים קצר גם בימות החורף ולא חולים יותר מכל אדם אחר, כך שאני ממש לא בטוחה שהאמירה על כך שחוסר שמירה על חום הגוף מעלה את הסיכון להצטנן מגובה במשהו מעבר להתרשמות האישית שלך.
    אנחו נוטים לייחס את המחלה לקור, זה לא אומר שהוא בהכרח האשם. במעבר בין פנים לחוץ אנחנו נחשפים לסביבות משתנות עם עומס שונה של וירוסים וחיידקים. בקור אנחנו נוטים להרגיש כאילו האף נוזל, אבל זה לא קשור לתגובה של הגוף לוירוס, אלא להתעבות של נוזלים במעלה האף ונזילה שלהם למטה.
    בשהיה בקור למשך זמן הסיכון הראשון הוא מכת קור. כחלק מהתהליכים שהגוף עושה כדי שלמור על חום הגוף, יש גם שינוי בזרימת הדם מהקצבות אל פנים הגוף והיות שמערכת החיסון שלנו מצויה בדם, המגננות בקצוות שחשופים אל הסביבה מופחתות ואז באמת אנחנו עלולים לחלות יותר, לפעמים לא תמיד כי כאמור - זה תלוי במשך הזמן ובאדם הספציפי ועד כמה הוא מרגיש שקר לו.