מיחזור פלסטיק יכול לפתור חלק ניכר מבעיית הפסולת העולמית, אז מה מונע מאיתנו לעשות זאת בקנה מידה נרחב?

פלסטיק הוא אחד החומרים הנמצאים בשימוש במגוון רחב של תעשיות, וכתוצאה מכך, נוצרת ממנו כמות עצומה של פסולת. קיימים פתרונות רבים למניעת בפסולת הפלסטיק, אפשר לדוגמה להשתמש בפולימרים ביו-מתכלים ולתת לבקטריות לטפל בפסולת. אבל הבעיה הגדולה היא שרובו המכריע של הפלסטיק אינו מיוצר מחומרים כאלה אלא מפולימרים סינתטיים בתוספת חומרים כמו צבע או משפרי תכונות.

אז איך מטפלים בפסולת פלסטיק סינתטי? אפשרות אחת היא מיחזור. בתהליך זה מחממים את הפלסטיק עד שהוא הופך לנוזל צמיגי ויוצקים ממנו פלסטיק חדש שישרת אותנו במוצר אחר. מעילי הפליז עשויים לרוב מפולימר ממוחזר הנקרא Polyethylene Terephthalate (או בקיצור PET), המתקבל במיחזור של בקבוקי שתייה. האם אפשר למחזר כל פלסטיק ולשים קץ לבעיית הפסולת?

התשובה היא לא, והכימיה מסבירה מדוע. יכולת המיחזור של פלסטיק תלויה בעיקר במבנה הכימי של הפולימר המרכיב אותו. פולימר הוא חומר המורכב משרשראות ארוכות של מיליוני מולקולות. בפלסטיק שרשראות הפולימר קשורות זו לזו. אם הן מחוברות בקשר כימי חזק המכונה קשר קוולנטי,  הפולימר הוא מסוג תרמוסטי. מפולימרים כאלה מייצרים למשל צמיגים, חלקי רכב או חלקי מטוסים. כאשר הקשרים בין השרשראות חלשים יותר, הפולימר הוא מסוג תרמופלסטי, ומשמש למשל בייצור שקיות פלסטיק, בקבוקים ובגדים.

בכל תלוי בטיב הקשרים בין שרשראות הפולימר. חומר תרמוסטי (מימין) וחומר תרמולפסטי | איור: מריה גורוחובסקי
הכל תלוי בטיב הקשרים בין שרשראות הפולימר. חומר תרמוסטי (מימין) וחומר תרמולפסטי | איור: מריה גורוחובסקי

כאשר מחממים פלסטיק העשוי מפולימר תרמופלסטי, החום מתיך את הפולימר על ידי פירוק הקשרים החלשים בין השרשראות והפרדתן זו מזו, אך אינו משפיע על הקשרים בין האטומים המרכיבים כל שרשרת. במידה שהחום גבוה מדי, תהליך המיחזור עלול לפרק גם את הקשרים הקוולנטיים בין האטומים ולגרום לא להתכה אלא לפירוק מוחלט של הפולימר. לכן אי אפשר למחזר פלסטיק המורכב מפולימר תרמוסטי. בפלסטיק כזה החום הדרוש לשבירת הקשרים הקוולנטיים בין השרשראות יגרום גם לשבירת הקשרים הקוולנטיים בין האטומים בשרשרת הפולימר ולפירוקו המוחלט.

בחלק מהחומרים התרמוסטים אפשר להשתמש מחדש כמוצרים אחרים בעלי דרישות נמוכות יותר, או לחילופין להשתמש בתהליכים כימים  המאפשרים להפריד את שרשראות הפולימר באופן מוגבל. עם זאת, מיחזור של חומרים תרמוסטים הוא עדיין נושא בעל חשיבות רבה במחקר האקדמי ותעשייתי ברחבי העולם. האתגר הוא למצוא דרכים למיחזור יעיל של כאלה, שלא יזהם את הסביבה ויהיה כדאי מבחינה כלכלית.

14 תגובות

  • איילת

    מיחזור של פוליסטירן

    האם ניתן למחזר פוליסטירן? תודה

  • משה

    אם כוונתך לקלקר יש חברה אחת

    אם כוונתך לקלקר יש חברה אחת שבזמנו השתמשתי בשירותיה (אני מאמין שהם היחידים, הופנתי אליהם על ידי קלקר עין כרמל) מציע שתבררי איתם

  • שמואל יוסף

    מהו החום הדרוש בתהליך המיחזור

    הבנתי שאסור לחמם את הפלסטיק יתר על המידה, שכן זה עשוי לפרק את הבסיס של החמר הפולימרי. אבל בוודאי שדרושה רמת חום גדולה בכדי לגרום לפלסטיק להפוך לנוזל וצמיגי כדי שיוכלו לעשות ממנו שוב מוצרי פלסטיק ממוחזרים. אם כך, מה רמת החום הדרושה בשביל כך?

  • ישראל קלרשטיין

    שלום שמואל, נכון, תהליך

    שלום שמואל, נכון, תהליך המחזור דורש חום וכמו שאתה אומר, אם נחמם יותר מדי אנחנו עלולים לפרק את הפולימר שהוא אכן המרכיב הבסיסי של הפלסטיק. טמפרטורת תהליך המחזור משתנה בהתאם לפולימר שאותו רוצים למחזר.

  • ליאור

    מה ניתן למחזר עם מערך עיקור סטרילי

    ישראל שלום, מועדים לשמחה,
    ברשותנו מערך פועל המותאם לעקר נפח גרוס של כ - 7 טון לשעה,
    לאחר ריסוק ראשוני, מכני, החומר נדחף ל 3 מעקרים (רפואיים) זהים, למשך כ - 20 דקות של הפיכה לעיסה ,בחום של 120 מעלות C,
    בלחץ של 2.4 באר ובגודל חלקים של 1-2 מ"מ.
    שאלתי : האם ניתן להפיק בתנאים כאלה חומר מועיל מצמיגים, פלסטיק וכיו"ב.

  • עדי

    האם חימום שקיות פוליאתילן

    האם חימום שקיות פוליאתילן שהופך אותן לחומר מוצק הוא מסוכן מבחינת פליטת הגזים?
    והאם גם לאחר הקירור הפוליאתילן ממשיך לפלוט גזים?

  • ישראל קלרשטיין

    שלום עדי, האם התכוונת חימום

    שלום עדי, האם התכוונת חימום של השקיות עד להגעה למצב של היתך כדי לייצר אחרי זה מוצרים ממוחזרים מוצרים יכולים לפלוט גזים? בגדול, חימום של כל חומר פלסטי מעבר לטמפרטורת עבודה\עיבוד שלו יוביל לחומר להתפרק וכתוצאה מזה לפליטת גזים. באופן ספציפי עבור פוליאתילן כאשר נמצאים בטווח הטמפרטורות המתאים וגם כאשר המוצק הוא רק אין פלטה של גזים רעילים אם בכלל קיימת.
    כאשר עוברים את טמפרטורות העבודה שלו, אז יש פליטה של CO ו-CO2.

  • נאור

    שבשבת רוח סולרית

    כאשר הכנף ישרה השחור דוחף את הלבן.
    כאשר הכנף מכופפת והשחור בחלק הכמור, הלבן דוחף את השחור.
    שתי שאלות,
    ראשית, מה התופעה הבסיסית שפועלת כאשר הכנף כפופה לעומת הכנף הישרה.
    שנית, אם נכופף את הכנף כך שהשחור יהיה בחלר הכעור האם השחור ידחוף את הלבן או ההפך?

  • שרון

    אז בגדול - מבחינת מוצרים - מה

    אז בגדול - מבחינת מוצרים - מה כן ניתן למחזר ומה לא?
    כל השקיות, אריזות של אוכל, בקבוקים וכד' - האם ניתן? האם יש טעם לזרוק לקונטיינרים של מחזור הבקבוקים?

  • ישראל קלרשטיין

    שלום שרון,

    שלום שרון,
    החומרים הניתנים למיחזור הם בעיקר המוצרים בשימוש היום יומי שלנו כגון שקיות, בקבוקי שתייה או אחסון, קופסאות אוכל, נייר (העשוי גם מפולימר), אריזות ואפילו בגדים. לזרוק בקבוקים לקונטיינרים היא פעולה חשובה מאוד על מנת להקל על תהליך המיחזור ולגרום להצלחתו, חשוב מאוד להפריד בין החומרים השונים. כל הבקבוקי שתייה עשויים מאותו חומר, למרות שבפועל עלינו גם להפריד את הפקקים שלהם ואת סרט פרסום מכיוון שהם עשויים מחומרים שונים, אבל לפחות זאת התקדמות. הפלסטיק הלא נחתן למיחזור נמצאה בעיקר בתעשיות מתקדמות או דבקים לדוגמא.

  • שרון

    תודה!

    תודה!
    את הבקבוקים אני כמובן זורקת כבר הרבה זמן אבל לאחרונה התחלתי לזרוק לאותו קונטיינר (מאחר וראיתי אנשים אחרים שעושים זאת) גם אריזות פלסטיק אחרות - כגון אריזות של פירות, וגם מיכלים של שמפו וסבון כלים לדוג' - זמהתשובה אני מבינה שזה בסדר. מקווה שכן.

  • ישראל קלרשטיין

    למזלנו אריזות האוכל, לעיתים

    למזלנו אריזות האוכל, לעיתים קרובות, עשויות גם כן מאותו החומר של הבקבוקי שתייה. אמנם לא תמיד, לפעמים הם עשויות מחומר על בסיס פוליסטירן (הניתן למיחזור). לגבי בקבוקי השמפו וסבון הכלים, הם עשויים מחומר האחר הנקרא פוליאתילן בצפיפות גבוהה. החומר הזה גם ניתן למיחזור אך לא ביחד עם הבקבוקי שתייה או עם האריזות אוכל. אני מניח שכאן, בתהליך המיחזור הקיים בארץ, קיים מיון יסודי של סוגי החומרים השונים על מנת לאפשר תהליך מיחזור מוצלח. אם את רוצה לדעת מאיזה חומר עשוי המוצר שלך והאם הוא ניתן למיחזור, את יכולה להסתכל בתחתית המוצר ולחפש את משולש המיחזור.

  • אלמוני

    טעות בכתבה

    שלום,
    אני רוצה לדווח על זה שהפסקה השלישית כתובה בקטן, אם זה בכוונה אז סליחה שפניתי ואם לא אז לא.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה רבה! תוקן

    תודה רבה! תוקן