מאז פרסום הדו"ח האחרון של ארגון הבריאות העולמי בנושא, התקשורת ורשת האינטרנט גועשות מוויכוחים על הנקה וזכויות נשים. מה באמת אומר הדו"ח ולמה דווקא עכשיו?

ב-9 במאי 2016, פרסם ארגון הבריאות העולמי הודעה לעיתונות שבה הכריז שלא נעשה די לקידום ההנקה הטבעית. בו ביום הופיעו כותרות ראשיות בכל אמצעי התקשורת על כך שהארגון הכריז כביכול מלחמה בתחליפי חלב האם. משם הנושא גלש כמובן לדיון סוער ברחבי הרשת בין נשים מיניקות לבין אמהות שמעדיפות להאכיל את ילדיהן מבקבוק, וכמובן לדיון סוער על זכויות האישה והקושי לשלב בין אורח החיים המודרני והיציאה לעבודה לבין הנקה בלעדית.

אבל מה באמת הופיע בהודעה לעיתונות? המסמך שפורסם היה דו"ח מעקב אחרי יישום "הקוד הבינלאומי לשיווק תרכובות מזון לתינוקות" ושילובו בחקיקה במדינות העולם במלאות 35 שנה לפרסומו. למרות הכותרות הגדולות, הפרסום לא חידש דבר בנוגע למדיניות הארגון, שעוסק בעידוד ההנקה הטבעית כבר יותר משלושה עשורים.

שורשי הקוד הבינלאומי למזון תינוקות
עד שפותחו תרכובות המזון לתינוקות (תמ"ל) הראשונות בסוף שנות ה-60 של המאה ה-19, חלב אם היה מקור התזונה העיקרי של תינוקות ופעוטות. במשך השנים שעברו מאז חלה ירידה משמעות בהנקה במדינות המפותחות, מלמעלה מ-70 אחוז ב-1930 עד ל-14 אחוז בלבד בשנות ה-70 של המאה.

תחליפי החלב משווקים כמובן גם במדינות פחות מפותחות, שבהן שיעורי הילודה הגבוהים יוצרים פוטנציאל שוק גדול במיוחד. התחליפים שווקו במשך שנים בטקטיקות אגרסיביות, שכללו תרומות של תחליפים לאמהות טריות ומתנות לעובדי מערכת הבריאות. הצגת התחליפים כדבר "מודרני" שעדיף על פני חלב אם הביאה לירידה דרמטית בשיעורי ההנקה גם בעולם השלישי.

לכאורה הכל טוב ויפה – למה להניח למדינות העניות לפגר אחרי "הקידמה"? אך תנאי היגיינה ירודים, אנאלפביתיות ועוני גרמו לכך שהאבקות דוללו יותר מדי, הזדהמו משימוש במים מזוהמים או בשל תנאי הכנה ואחסון לא נאותים. התוצאה: עלייה מהירה בשיעור התמותה של תינוקות ממחלות מעיים, תת-תזונה ודלקת ריאות.

ב-1974 הראיות להשפעה הרעה של קידום תחליפי החלב על הבריאות והתמותה של תינוקות התפרסמו בספר שנקרא "רוצח התינוקות". בהמשך אותה שנה הכירה האסיפה הכללית של ארגון הבריאות העולמי בירידה שחלה בשיעור ההנקה בכל רחבי העולם הקשורה לגורמים סוציו-תרבותיים ואחרים, ביניהם השיווק האגרסיבי של תרכובות מזון לתינוקות.

בשנים 1979-1978 חיברו ארגון הבריאות העולמי וקרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים (יוניצ"ף) את "הקוד הבינלאומי לשיווק תרכובות מזון לתינוקות", שהתפרסם בשנת 1981. אך לקוד עצמו אין שיניים והיצרנים נתונים לסנקציות חוקיות רק במדינות שבהן הוא שולב במערך החקיקה המקומי. לפי הדו"ח שהתפרסם אמש, שכאמור נועד לעקוב אחרי יישום הקוד, ב-135 מ-194 המדינות בעולם קיינת חקיקה כלשהי הקשורה לקוד, לעומת 103 מדינות בלבד ב-2011, אולם רק ב-39 קיימת הנחיותיו הוסדרו במלואן בחוק.

עיקרי הקוד
הקוד מתחלק לארבעה תחומים: אופן הפנייה לאמהות, הנחיות לעובדי מערכת הבריאות, הנחיות לארגוני הבריאות, והוראות לסימון המוצרים.

אמהות

  • מידע חינוכי על הזנת ילדים ותינוקות צריך להיות אובייקטיבי ועקבי ולשקף את חשיבות ההנקה. בשום מקרה אסור להפנות בחומרי המידע האלה למוצר או למותג מסוים.
  • אסור לשווק ולפרסם תמ"ל לאמהות.
  • אסור לחלק דוגמיות חינם של תמ"ל לאמהות.
  • אסור לקיים מבצעי שיווק והנחות של תמ"ל.
  • אסור לנציגי חברות התמ"ל להיות בקשר ישיר עם האמהות.
  • הסיכון הבריאותי לתינוקות שאינם יונקים כלל או בלעדית יודגש באמצעות אזהרות והתוויות על גבי המוצרים.

עובדי מערכת הבריאות

  • הקוד ממנה את עובדי מערכת הבריאות לאחראים על עידוד ההנקה.
  • חומרי מידע בנושא תמ"ל שיינתנו לעובדי מערכת הבריאות יוגבלו למידע מדעי ועובדתי בלבד, ולא ישמשו לשיווק מוצרים.
  • דוגמיות חינם ינתנו על פי צורך בלבד, להערכה מקצועית או לצרכי מחקר ברמת המוסד. בשום מקרה בדוגמיות האלה לא יימסרו לאמהות.
  • כדי למנוע ניגוד עניינים, יצרנים ומשווקים של תמ"ל לא יתנו מתנות או הטבות כספיות לעובדי מערכת הבריאות.

מערכת הבריאות

  • ייאסר השיווק של תמ"ל בתחומי מוסדות הבריאות. האיסור הזה כולל הצגת המוצרים או גלויות ופוסטרים הנוגעים להם והפצת מידע על ידי היצרנים והמשווקים.
  • הזנה בתמ"ל תודגם רק לאמהות ולבני משפחה שזקוקים לה. המידע יכלול הסבר ברור על הסיכונים הכרוכים בהזנה ובשימוש לא תקין במוצרים הללו.
  • על תרומות של ציוד וחומרים שונים לא יופיע שם המותג.
  • תופסק האספקה בחינם או בעלויות נמוכות במיוחד (פחות מ-80 אחוז מהמחיר הקמעונאי) של תמ"ל למוסדות הבריאות.

סימון

  • המידע המוצג על התוויות יהיה פשוט, קל להבנה ובשפה הולמת.
  • תוויות של תמ"ל יכללו הצהרה בדבר עליונות חלב האם ויציינו שיש להשתמש במוצר רק אחרי התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות.
  • לא יופיעו אמירות בדבר היתרונות של תמ"ל לבריאות אלא אם כן הדבר הותר בחקיקה.
  • על התוויות לכלול אזהרות מפורשות על הסיכון בזיהום האבקה במחוללי מחלות.
  • על התוויות לכלול הנחיות להכנה בטוחה, אחסון וטיפול באבקה.

המטרה העיקרית והראשונית של ההמלצות, לפיכך, היא למנוע של שיווק אגרסיבי של תרכובות מזון לתינוקות , תוך מתן דגש לטקטיקות שבהן משתמשות החברות ולסכנות הכרוכות בהכנה לא נכונה של תמ"ל. הקוד הוא רק חלק ממערך שלם שמופעל כבר שנים רבות לקידום ההנקה, שיתרונותיה הבריאותיים לעומת התחליפים אוששו מדעית פעמים רבות. הוא כולל מגוון רחב של אמצעים, ביניהם חינוך והנחיה לאמהות טריות ולאנשי צוות במערכת הבריאות. כמו כן מופעלת יוזמת "בית החולים הידידותי לתינוק", שמקודמת בשיתוף  ארגון הבריאות הבינ"ל ויוניצ"ף לצורך שיפור הטיפול בנשים הרות, אמהות טריות ותינוקות בני יומם בבתי יולדות, תוך קידום ההנקה.

בעולם המפותח, ובכלל זה בישראל, הסכנה לתחלואה מתרכובות מזון לתינוקות שלא הוכנו כיאות היא מזערית. היות שכך, אף שחלב אם הוא אכן המזון הטוב ביותר לתינוק, אם אישה בוחרת לא להניק, מוטב שתאכיל את ילדיה בתמ"ל. אחרי הכול, מאז המצאת המזון לתינוקות היצרנים עושים מאמץ ניכר ומתמשך לחקור את המוצר ולהתאימו ככל האפשר להרכב של חלב האם הטבעי. בכל מקרה לא מומלץ להחליף את התמ"ל בחלב פרה או בתרכובות ביתיות למיניהן, שהרכבן שונה משמעותית מהרכב חלב האם.

וכרגיל, נאחל לכולם הרבה בריאות.

תגובה אחת

  • שירה קליין

    תחליף חלב אם

    כתבתם יפה על ההנחיות שיגבילו את הפרסום ושיווק האגרסיבי של חברות תחליפי חלב אם לאמהות טריות ומוסדות. חבל שלא הוזכר המחקרים הגדולים שמעידים על מגוון סיבות שחשוב להניק על אף הקשיים כשהאם יוצאת לעבוד שעות ארוכות. היתרונות הם לבריאת הפיסית למשך כל החיים במידה משמעותית מאד, לבריאות הנפשית של התינוק - חסינות - ביטחון עצמי ועוד, וליתרונות לאם בבריאות - נוחות ושעות שינה נוספות. התאכזבתי מהמילול בפרק המסכם של הכתבה בו זה נשמע שוב כמו פרסומת מחברת תחליף חלב אם: " אם האשה בוחרת בתחליפי חלב (מלאכותיים) במקום "אם אשה נאלצת לוותר על ההנקה המועדפת" וביטול כל ההנחיות להגן על ההנקה הטבעית והרצויה בהרגעה שיש רק: "סיכוי קטן לזיהומים" כאילו שזו הסיבה היחידה לא לוותר על חלב אם. אם כבר הבאתם כתבה על חלב אם לעומת מזון מלאכותי חבל שדילגתם על היתרון העצום של חלב אם על כל מוצר אחר בעולם כולל התרכובות שמניבים רווחים לחברות של עשרות אלפי שקלים לכל אם שאינה מניקה את ילדה. הדעות שהם מכניסים לכל מיני כתבות אינם באים מרצון לעזור לאם הטריה אלא כדי למכר אותה למוצר שלהם. למנוע ממנה את האפשרות ואת הזכות להניק על ידי ידע שגוי המפורסם בכל מיני אלונים וכד.