המתוקים, החומציים והתוססים: לא רק שוקולד וממתקים פוגעים בשיניים, גם מגוון משקאות, אפילו לא ממותקים

השיניים חשובות לדברים רבים מעבר ללעיסה: הן מאפשרות לנו לדבר, להגות נכון עיצורים ואף מעצבות את מבנה הפנים שלנו. לפגיעה בשיניים יש השלכות רבות בהן כאבים, פגיעה בדימוי העצמי וירידה בפריון העבודה. מחלות השיניים והחניכיים נפוצות במיוחד, ונתונים מארצות הברית מגלים כי יותר מ-80 אחוז יסבלו לפחות מחור אחד בשן לפני גיל 34. מחלות בחלל הפה קשורות גם למחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת ומחלות לב.

רבים נוטים לחשוב שכדי לשמור על בריאות השן מספיק לצחצח שיניים פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטלי או בקיסם. חשיבות הצחצוח אכן רבה, אולם הקפדה על כמה כללים פשוטים נוספים, הנוגעים למזון שאנחנו צורכים, תתרום גם היא רבות לבריאות השן.

האויב הגדול: סוכר

בשנים האחרונות גברה מאוד המודעות לנזקים הנגרמים לשיניים כתוצאה מסוכר. המרכז לבקרה על מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) אף המליץ להימנע ממשקאות ממותקים, וכן למתן אכילת ממתקים עם תכולת סוכר גבוהה. הנזק הגדול שסוכר מסב לשיניים נובע מחיידקי הפה, שניזונים מהסוכר ומייצרים בתוך כך חומצה שפוגעת במבנה השן. כל עוד כמות הסוכר מתונה, מינרלים הנמצאים ברוק נספגים בשן והיא שומרת על המבנה התקין שלה. אולם כשהכמות גדולה, החיידקים מפרישים יותר חומצה, המינרלים ברוק אינם מספיקים על מנת לשמר את מבנה השן – ובסופו של דבר יתפתחו חורים.

מחקרים שנערכו בארצות הברית ובבריטניה מצאו קשר ישיר בין צריכה גבוהה של משקאות ממותקים לבין פגיעה בשיניים. הם הראו גם כי הפחתה בצריכת משקאות כאלה מובילה לירידה במספר החורים בשיניים ובמספר העקירות. חשוב לזכור שגם משקאות שנחשבים בריאים, כמו מיצי פירות סחוטים, מכילים כמות גבוהה של סוכר ועל כן עשויים לפגוע בבריאות השן. על כן ה-CDC ממליץ להסתפק בשתיית כוס אחת של מיץ סחוט ביום.

האויב הקטן: חומציות המשקה

לעלייה בחומציות בפה עשויים לגרום לא רק החיידקים המפרישים חומצה, אלא גם המשקאות הקלים עצמם: מיצים, משקאות מוגזים וכדומה. משקאות נטולי סוכר או דלי סוכר זוכים בשנים האחרונות לפופולריות רבה אצל אנשים שמנסים לצמצם את צריכת הסוכר, אך גם המשקאות האלה מסוכנים לשיניים. הסיבה: רמת החומציות שלהם עשויה להיות גבוהה מאוד גם בלי קשר לחיידקים.

קבוצת חוקרים מארצות הברית בדקה את רמת החומציות (ערך pH נמוך) של מאות סוגים של משקאות קלים נפוצים. הם מצאו כי מבין 379 משקאות, 354 היו חומציים מאוד, כלומר עם pH נמוך מ-4. כלומר יותר מ-90 אחוז מהמשקאות הקלים עלולים לפגוע בבריאות השן עקב החומציות שלהם. בפועל מדובר באותה השפעה מזיקה שיוצרים החיידקים – חומצה ששוחקת את מבנה השן.

 להסתפק בכוס אחת ליום של מיץ סחוט | צילום אילוסטרציה: Shutterstock
להסתפק בכוס אחת ליום של מיץ סחוט | צילום אילוסטרציה: Shutterstock  

האויב התוסס: סודה

לנוכח ההמלצות החוזרות ונשנות להימנע ממשקאות קלים, יש אנשים שבוחרים לגוון את השתייה שלהם במים מוגזים – סודה. אולם אפילו מים מוגזים עלולים לפגוע בשן עקב החומציות הגבוהה שלהם.

הגזים בסודה, כמו גם במשקאות תוססים אחרים, מתקבלים מהחדרה של גז פחמן דו-חמצני (CO2) לתוך הנוזל. הפחמן דו החמצני שבמשקה מגיב עם המים ליצירת חומצה פחמתית (H2CO3). אולם מי הסודה עדיין פחות חומציים ממשקאות קלים, ומחקרים מצאו שהם פחות מזיקים לאמייל השן.

משמעות ההמלצות הללו אינה שאסור לשתות שום דבר שאינו מים בלבד, אלא רק שמוטב לצמצם ככל האפשר את הצריכה של משקאות קלים בעלי רמת חומציות גבוהה. אפשר לשם כך לקרוא את התווית ולראות מה ערך ה-pH של המשקה. כמו כן רצוי לשתות פחות מיצי פירות וסודה. ואם בכל זאת בוחרים ליהנות מדי פעם מכוס מיץ תפוזים עסיסית ומלאת ויטמינים, מוטב להשתמש בקשית (רב פעמית) כדי לצמצם את המגע של הנוזל עם השן, לא להחזיק את המשקה זמן ממושך בחלל הפה, ולשטוף לאחר מכן את הפה במי ברז.