היא עשירה בחלבון, אך לא יותר ממזונות רבים אחרים. מחקרים מצביעים על יתרונות תזונתיים שלה, אך מחקרים אחרים אינם מוצאים יתרונות כאלה. האם אכן כדאי להשקיע את הכסף בתוסף מזון כה יקר? ומה לגבי נזקים אפשריים?

ספירולינה היא חיידק כחולי (ציאנובקטריה), כלומר חיידק שמסוגל לבצע פוטוסינתזה ולייצר את כל מזונו בעצמו. הספירולינה מעדיפה לחיות במים מלוחים, אך אפשר לגדלה גם במים מתוקים. האצטקים נהגו לאכול ספירולינה עד שהספרדים כבשו את האימפריה שלהם במרכז אמריקה. כמה מאות שנים לאחר מכן הוקם במקסיקו המפעל הראשון לגידול תעשייתי של ספירולינה.

הספירולינה נחשבת למזון איכותי בעל ערכים תזונתיים גבוהים: כ-57% מהמסה שלה מורכבים מחלבון, והיא מכילה גם ויטמינים ומינרלים. קל לראות מדוע הפכה לתוסף מזון פופולרי במיוחד, ואנשים רבים אף צורכים אותה בכמוסות ובאבקות.

האם יש צורך בספירולינה כתוסף מזון?
אנשים שחיים במדינה מערבית ותזונתם תואמת את המלצות ארגוני הבריאות בעולם אינם זקוקים לתוספת שבספירולינה. כמות החלבון המומלצת לצריכה יומית היא כ-55 גרם לגברים וכ-45 גרם לנשים. כמוסות ספירולינה מכילות כ-3-2 גרמים של חלבון, כמות דומה לכמות החלבון שבכף אחת של טחינה גולמית או בחצי ביצה. כמות החלבון ואיכותו משתנות בין זנים שונים ואף בין תנאי גידול שונים, כגון מידת החשיפה לאור, שלב הגידול שבו "נקצרה" הספירולינה ועוד.

נוסף על כך, תזונה עשירה בירקות ובפירות מכילה כמויות גדולות יותר של ויטמינים ושל מינרלים מאשר אלו המצויות בכמוסות הספירולינה. תכולת הוויטמינים שבספירולינה דומה לזו שבשמרים או בבשר. היא מכילה כמות גדולה יחסית של נוגד חמצון בשם אסטקסנתין, השייך למשפחת הקרוטנואידים.

אמנם אין תועלת רבה בצריכת תוסף ספירולינה, אך האם היא יכולה להזיק? ספירולינה, בדומה לחיידקים כחוליים אחרים, עשויה להכיל מתכות כבדות שהיא קולטת מהסביבה. בעבר נמצאו תוספי ספירולינה מסחריים שהכילו עופרת, כספית וארסן. הספירולינה אף יכולה להכיל רעלנים בשם מיקרוציסטינים, הגורמים נזק לכבד, במיוחד בחשיפה ממושכת. אם בכל זאת מעוניינים לצרוך תוספי ספירולינה, חשוב לוודא שהמגדל נזהר מזיהום במתכות כבדות ובמיקרוציסטינים.

היבט נוסף שכדאי להביא בחשבון הוא המחיר. תוסף תזונה על בסיס ספירולינה אינו זול, ולשיקול הכספי עשוי להיות משקל בהערכת הכדאיות של השימוש במוצר.

האם יש לספירולינה סגולות בריאותיות נוספות?
יש מחקרים המצביעים על יתרונות ייחודיים לצריכה של ספירולינה. לדוגמה, מחקר שהראה כי נטילה יומית של תוסף ספירולינה במשך שלושה חודשים סייעה בהפחתת לחץ הדם במבוגרים בעלי עודף משקל ולחץ דם גבוה, בהשוואה לקבוצה שקיבלה טיפול דמה.

מחקר נוסף בדק את השפעתו של תוסף ספירולינה על חולים במחלת ריאות חסימתית כרונית, הגורמת נזק לרקמת הריאות ונפוצה בעיקר בקרב מעשנים כבדים ואנשים שזיהום האוויר בסביבתם גבוה במיוחד. המחקר מצא שיפור במדדים של נוגדי חמצון וכן במדדים של כולסטרול וטריגליצרידים בקבוצת חולים שטופלו בתוסף בהשוואה לקבוצת ביקורת בריאה. מטא-אנליזה של שבעה מחקרים שונים הראתה כי תוסף ספירולינה קשור לירידה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הנמוכה (LDL, "כולסטרול רע") ולירידה ברמת הטריגליצרידים, וכן לעלייה ברמת הכולסטרול בעל הצפיפות הגבוהה (HDL, "כולסטרול טוב").
מחקרים אחרים הראו שספירולינה יכולה להגביר את התגובה החיסונית של הגוף, לדוגמה מחקר שהשווה את ההשפעה של ספירולינה להשפעת תמצית צמח ממשפחת המורכבים. מחקר זה הצביע על הגברה של תגובת מערכת החיסון להדבקה בנגיף הפטיטיס C. במחקר אחר נמצאו השפעות אנטי-דלקתיות של חומרים שהופקו מספירולינה.

בד בבד, ישנם גם מחקרים שלא הצביעו על הבדלים בין קבוצות שטופלו בספירולינה לקבוצות ביקורת. בשלב זה, אין עדויות מדעיות חזקות מספיק כי לספירולינה יש השפעות בריאותיות של ממש.

במחקרים שצוטטו לעיל נבדקו השפעות שונות של הספירולינה, רובן על אנשים שמלכתחילה סבלו מבעיות רפואיות שונות. לכן קשה להסיק מהן על השפעת התוסף כטיפול מונע באנשים בריאים. יש גם מחקרים המצביעים על תגובה בין ספירולינה לבין תרופות ותוספי מזון אחרים, וחשוב לתת על כך את הדעת. בסופו של דבר, קשה להעריך את השפעת התוסף בהשוואה לאימוץ אורח חיים הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית והימנעות מעישון.

מדי שנה בשנה מתפרסמים עשרות מחקרים הבודקים את השפעתם של תוספי ספירולינה על מדדי בריאות שונים, אך לפי שעה אין עדויות חזקות לאיכותה המצדיקות המלצה עליה כתוסף תזונה. צריכת ספירולינה כנראה אינה גורמת כל נזק, אם המוצר אינו מכיל מתכות כבדות או מיקרוציסטינים; אך תועלתה מוטלת בספק.