הטורף הגדול שייך למעשה למשפחת הדולפיניים וניזון מדגים, כרישים, צבים ויונקים ימיים

הלווייתן הקטלן זכה ביושר בשמו המאיים. זהו טורף-על, הראשון בשרשרת המזון, הניזון מדגים ומיונקים ימיים, בהם לווייתנים אחרים ואפילו כרישים. הלווייתן הקטלן (Orcinus orca) הוא הגדול במשפחת הדולפיניים ולכן מבחינה מדעית אמור להיקרא דולפין – אולם בשל גודלו העצום נקרא לווייתן בלשון העם. אורכו עשוי להגיע לעשרה מטרים ומשקלו לעשר טונות – קטן יחסית ללווייתן (עצום יחסית לדולפין).

לווייתן קטלן הוא שם הכולל לפחות שלושה תת-מינים, שככל הנראה לא העמידו צאצאים משותפים כבר קרוב ל-10,000 שנה. מכיוון שמין ביולוגי בהגדרתו מורכב מפרטים המסוגלים להעמיד צאצאים פוריים, זואולוגים שוקלים כעת להגדיר את שלושת תת-המינים האלה כמינים נפרדים.

תת-המינים של הלווייתן הקטלן נבדלים זה מזה בהרכב המשפחתי שלהם, בתזונתם וגם בצלילי התקשורת שלהם, נקישות הנשמעות כמו צווחות. נקישות אלה מופקות על ידי מעבר אויר דרך איבר בראש הקטלן המכונה שפתיים פוניות (phonic lips) המאפשרות שליטה בייצור הצלילים ובתדירותם בדומה לתיבת הקול האנושית.

תת-המין הנצפה ביותר הוא הקטלן המקומי, הנקרא כך בשל מנהגו לחזור שוב ושוב לאותם חופים. הוא ניזון בעיקר מדגים ובעל מבנה משפחתי מורכב המתרכז בעיקר סביב הנקבות. הנקבות וכל צאצאיהן נשארים בקבוצה שיכולה למנות עד 17 פרטים, לעיתים בני חמישה דורות. הזכרים מזדווגים עם נקבות מקבוצות אחרות אך את שאר חייהם מבלים בבית של אמא. הנקבות מגיעות לבגרות מינית בגיל 15, פוריות עד גיל 40 וממליטות צאצא כל חמש שנים בממוצע. שיעור ההישרדות של הצאצאים בשבעת החודשים הראשונים לחייהם נמוך מאוד – כ-50 אחוז בלבד. הנקבות ממשיכות לחיות גם אחרי גיל הפוריות ויכולות להגיע לגיל 90-80.

תת-מין שני הוא הקטלן הארעי. גם הוא חי בעיקר בקרבת החוף, אך ניזון בעיקר מיונקים ימיים. בניגוד לתת-המין המקומי, הטורף דגים שחוש השמיעה שלהם חלש ומתקשר בקולות רמים תוך כדי ציד, טרפו של הקטלן הארעי ניחן בשמיעה תת-מימית טובה, ולכן פרטים של הקטלן הארעי צדים בדממה ולעיתים משמיעים נקישה בודדת המכונה גם "הנקישה הסודית" תוך כדי ציד. נוסף על כך, תת-המין הארעי חי בקבוצות קטנות ופשוטות יותר מן הקבוצות של תת-המין המקומי.

תת-המין השלישי נקרא "קטלן רחוק מהחוף", וכפי שמעיד עליו שמו, הוא חי בלב האוקיינוס. תזונתם של פרטים ממין זה היא מגוונת (דגים, כרישאים, צבים ולווייתנים אחרים). קבוצות של קטלנים רחוקים מהחוף עשויות לכלול כמה עשרות פרטים, אך בשל הקושי לעקוב אחרי תת-מין זה, איננו יודעים הרבה על המבנה החברתי שלו.

הלווייתן הקטלן קיים בכל האוקיינוסים, ומספרם הכולל של הקטלנים בעולם נאמד ב-100 אלף. אולם מכיוון שפרטים מתת-מינים שונים אינם מעמידים צאצאים משותפים, יש אוכלוסיות שנשקפת להן סכנת הכחדה. לווייתן קטלן בסביבתו הטבעית אינו מסוכן לאדם, אולם בשבי תועדו אירועים רבים שבהם הקטלנים הרגו את מאמניהם או אנשים אחרים שהתקרבו אליהם יותר מדי. המסקנה המתבקשת היא לכן: הקם לקוטלך, השכם להחזירו לסביבתו הטבעית...

תגובה אחת

  • דניאל קרוואני

    לדעתי היית/ה צריך/כה לכתוב את

    לדעתי היית/ה צריך/כה לכתוב את השם התקין שלו "אורקה" ונתנו לו את השם ליוויתן קטלן בגלל שפעם היו קוראים לו קוטל ליוויתנים ועם השנים זה נהפך להיות ליוויתן קטלן השם היותר מוכר שלו כיום. בנוסף לכך חשוב לציין שהאורקות כן מתקרבות לחופים לדוגמה באי וונקובר שבקנדה אפשר לראות אותם מטרים ספורים מהחוף ושהם יכולים להגיע למעל 20 פייט באורך שלהם אך מאוד אהבתי את הכתבה היא מאוד מעניינת ומעשירה.