האטומים של היסודות בטבע מורכבים מגרעין קטן המכיל פרוטונים ונויטרונים, ומאלקטרונים הנעים במסלולים סביב הגרעין. מאחר שהפרוטונים טעונים במטען חיובי, הם דוחים חשמלית זה את זה. לעומת זאת, הנויטרונים נמשכים לפרוטונים באמצעות הכוח הגרעיני החזק, כך שרק מספר מאוזן של נויטרונים ופרוטונים יאפשר ליצור אטומים בעלי גרעין יציב.

היישומון שלפניכם מאפשר לכם להרכיב אטומים בעלי קונפיגורציות שונות של פרוטונים ונוטירונים בגרעינם.

היישומון הופק במסגרת פרויקט PhET של אוניברסיטת קולורדו.
להורדת היישומון ולהרצתו על המחשב
לחצו כאן
אם אינכם מצליחים להעלות את היישומון, התקינו את תוכנת Javaweb. לחצו כאן והתקינו לפי ההוראות.

היישומון הזה פשוט למדי לשימוש. בתחתית המסך מופיעים שלושה דליים ובהם פרוטונים, נויטרונים ואלקטרונים, ואתם תוכלו להוסיף את הרכיבים האלה לאטום על ידי גרירתם אליו. בצדדים תוכלו לראות מהו היסוד שנוצר. כמו כן, אם יצרתם יסוד לא יציב, תופיע לכם מיד הודעה על כך ותידרשו לשנות את מספר הפרוטונים או הנויטרונים כדי לייצב אותו.

הוספה או הסרה של אלקטרונים תתרום ליצירת יונים חיוביים או שליליים. מיקומם של האלקטרונים באטום מיוצג בשתי שיטות שתוכלו לעבור ביניהן. הראשונה היא התיאוריה הפשוטה של מסלולים מעגליים מסביב לאטום, בדומה למודל בוהר של האטום, והשנייה היא ענן של מטען שלילי המרוח סביב הגרעין. תוכלו לעבור בקלות בין שתי התצוגות הללו על ידי בחירת השיטה הרצויה לכם.

בצד ימין תוכלו לראות פרטי מידע שונות על האטום - סימונו האטומי, המאסה שלו וגודל המטען החיובי שלו. ראו שאתם אכן מבינים איך כיצד הסימון האטומי משתנה בהתאם לרכיבים שאתם מוסיפים לאטום או מורידים ממנו.

אתם מוזמנים לשאול שאלות בתגובה לכתבה זו או לספר על תצפיות מעניינות שקיבלתם ואיך אתם מסבירים אותן.

ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.