בקרב מורים, התפתחות מקצועית היא תרבות, נורמה ושגרה. מאחר שלמידה היא חלק בלתי נפרד מעבודת המורה, מעניין תמיד ללמוד מאחרים.

מה קורה בתחום התפתחות מקצועית במקצועות אחרים? בחשיבה על מורכבות הרבה של עבודת המורה, על גישות ששמות את התלמיד במרכז ועל חשיבות האינטראקציה בין המורה לתלמיד,  מוצגת בכתבה זו דוגמה אחת שמציבה את המטופל במרכז ומדגישה את יחסי מטפל-מטופל: קבוצת בלינט.

מהי קבוצת בלינט?
קבוצת בלינט היא קבוצה של רופאים (או פסיכולוגים שאימצו את הגישה), שנפגשים באופן קבוע ומציגים מקרים קליניים במטרה להבין טוב יותר את יחסי רופא-מטופל.

בעוד הרופאים מאומנים בדרך כלל לחפש את התשובה ה"נכונה" לבעיה רפואית, בקבוצת בלינט המוקד הוא על הגברת היכולת של הרופא להתחבר למטופל ולדאוג לו. מפגש של קבוצת בלינט מתחיל ברופא שמציג מקרה לדיון. הקבוצה לומדת על המטופל באמצעות הסיפור שלו ובמהלך המפגש מתעוררות תובנות וגישות חדשות לגבי הרגשות של הרופא והמטופל.

לקבוצת בלינט יש בדרך כלל שני מנהיגים (לרוב רופא ולצדו פסיכולוג, עובד סוציאלי או יועצת) שמתווכים את התהליך. ההצלחה של הקבוצה תלויה בכנות, בכבוד ההדדי ובתמיכה נוכח מגוון הדעות השונות. תכני המפגש סודיים כמובן. קבוצה כזאת יכולה להיפגש במשך חודשים או שנים. הלכידות והאימון שלה נבנים עם הזמן.

היסטוריה של קבוצת בלינט
השיטה קרויה על שם הפסיכואנליטיקאי ההונגרי מיכאל בלינט (Michael Balint). הוא היה זה שיזם את הקבוצות הראשונות לרופאי משפחה בשנות ה-50' במטרה לחקור יחסי רופא-מטופל. הוא תיאר אותן אז כקבוצות  “Training Cum Research”.

בלינט עבד ביחד עם רעייתו, שהייתה עובדת סוציאלית ויועצת לנישואין והשפיעה במידה ניכרת על התפתחות הגישה.

מהי קבוצת בלינט מסורתית
קבוצה מסורתית מורכבת מ-12-6 רופאים עם 2-1 מנהיגים והיא נפגשת באופן קבוע. פגישה נמשכת בדרך כלל בין עשה אחת לשעתיים ופועלת יחד במשך שנה אחת או יותר.

מה קורה בקבוצת בלינט?
השיטה מבוססת על הצגת מקרה ללא הערות. בקצרה, התהליך בה הוא כזה:

המוביל שואל "למי יש מקרה?"

המציג שמתנדב מספר את הסיפור של המקרה, בצורה שמתארת את מה שקרה בין הרופא למטופל. התיאור לא צריך להיות ארוך, מסובך או מרגש, אלא די אם יהיה דבר שממשיך להעסיק את דעתו של המציג. זה יכול להיות משהו מפתיע, מרגיז, מתסכל או עצוב.

הקבוצה דנה ביחסים בין הרופא למטופל ומנסה להבין מה מעורר את הרגשות האלה. הרגשות האלה חשובים ויכולים לסייע בתהליך כולו.

מה הקבוצה יכולה לעשות?
הקבוצה מזמנת לרופאים  הזדמנות להרהר מחדש על עבודתם ומספקת מוצא לחרדות ולתסכולים שנוצרים במהלך העבודה. היא יכולה גם לעורר עניין של הרופא במטופל אחר או לפתוח אפשרויות לדרכי ביטוי שונות. הקבוצה מספקת תמיכה ומשפרת את התקשורת, משפרת את שביעות רצון של המשתתפים מהעבודה שלהם ומונעת שחיקה.

מה קבוצת בלינט לא עושה?
היא לא אומרת לרופא איך לעבוד, לא מספקת תשובות פשוטות ולא פותרת את כל הבעיות של הרופאים.

לסיכום
הקבוצה מאפשרת מפגש של אנשים מאותו מקצוע, לחלוק את הניסיון שלהם, לעשות רפלקציה ולהגיע לתובנות, ובעיקר לדבר על מה שמעסיק את המשתתפים מבחינה רגשית ומעשית – ובמיוחד בעבודות תובעניות רגשית ומקצועית כמו רפואה, פסיכולוגיה או הוראה.

בהיבט אישי
במהלך העבודה שלי  עם מורים בתחילת דרכם,הקדשנו חלק מהזמן למפגש ברוח קבוצת בלינט, וכך למדתי את הרעיון ורכשתי תובנות לגביו. על פי התרשמותי האישית, למפגשים מסוג זה יש פוטנציאל גדול. זה אתגר שכדאי להרים!

מורים – מה דעתכם על התאמת השיטה למורים? מכירים דגמים נוספים להתפתחות מקצועית? שתפו באתר!

המידע על קבוצת בלינט מבוסס על http://www.balintinternational.com.

ד"ר דבורה כהן, צוות התמד"ע
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע

3 תגובות

  • דבורה כהן

    קבוצת בלינט - דגם למענה לצרכי המורה

    שלום חיה. תודה על התגובה המהירה. חלק כבר מיושם אצלנו, וגם מניסיוני יישמתי התנהלות ברוח זו עם מורים במספר הזדמנויות ורואה בעיקרון השיטה דרך מעולה ומכובדת לענות על צרכי מורים ולהתפתחות המקצועית. זה תהליך ודורש המשכיות. אחת המטרות של הכתבה היתה לידע את המורים ולעורר חשיבה והתלהבות לקראת ההמשך. מצפים לתגובות נוספות של מורים

  • מאשה

    תומכת ברעיון

    כמרצה מן החוץ במספר מכללות בארץ, גם אני מרגישה לא פעם בודדה בלבטי המקצועיים, והייתי מעריכה מאוד הזדמנות למפגשים מהסוג של קבוצת בלינט עם עמיתיי.

  • חיה

    קבוצת בלינט - רעיון מהפכני

    כסטודנטית(בסטאז') להוראת מדעים, אני חושבת שהצורך להרים קבוצות כאלה למורים הוא ענק, ויכול להועיל מכמה סיבות (שבחלקם צויינו כבר בכתבה):

    א. ההתפתחות המקצועית זה דבר שנבנה עם השנים, אני חושבת שמורים וותיקים יכולים לתרום המון למורים מתחילים, אך גם להיפך (בעיקר בנושא של התקשוב והדרישות בשיטות הוראה שונות-תחומים המתפתחים יותר לאחרונה)
    ב. מניעת שחיקה!! (שמסתבר שאפשר בקלות להגיע אליה)

    ולסיכום: שווה בדיקה ויוזמה.
    זו דעתי.
    מה דעתכם?