לצד התפתחויות מסעירות בחזית המדע והטכנולוגיות, גם ההתבוננות בתופעות יומיומיות מוכרות פותחות פתח להוראה וללמידה יעילים וחווייתיים.

הנה לכם דוגמה ברוח חג החנוכה המתקרב: להבת הנר.

"אין טוב ממנה, אין דלת פתוחה יותר שאפשר להיכנס בה ללימוד המדע, מאשר ההתייחסות לתופעות הפיזיקליות של הנר"

There is no better, there is no more open door by which you can enter into the study of natural philosophy than by considering the physical phenomena of a candle.

מייקל פאראדיי (Michael Faraday, 1791-1867) 

פאראדיי בתופעת הלהבה של הנר הבוער, שהייתה פשוטה ומוכרת ב-1860, כנושא לסדרת הרצאות לצעירים, תחת הכותרת "ההיסטוריה הכימית של נר". הסדרה היא דוגמה קלאסית לדרך שבה אפשר ללמד וללמוד עקרונות ורעיונות מדעיים בסיסיים באמצעים פשוטים יחסית. הנר מזמן למידה מהיבטים שונים ובתחומים מגוונים.

במאמר "ניצוץ בוהק הוראה מדעית פתוחה באמצעות ההרצאות של פאראדיי על נרות" (A Bright Spark: Open Teaching of Science Using Faraday's Lectures on Candles), שהתפרסם בכתב העת Journal of Chemical Education בשנת 2008 העלו הכותבים רעיונות לשימוש מועיל בלהבת הנר כפתח ללמידה שיכולה לשלב חקר, ניסויים, הדגמות של המורה ועוד.

המאמר מציג דרך לאמץ את הרעיון להוראה.

השיעור מתחיל בשאלה "איך נרות עובדים?" וממשיך ללימוד התיאוריה של בעירה, שאלת שאלות ותכנון הלמידה בהמשכן.

שאלות שניתן לשאול: מה משפיע על הבעירה? מה נוצר בבעירה? מה צריך כדי שימשיך לבעור? מה ההסבר לצבע של הלהבה? עוד רעיונות, בקישור המצורף.

קישורים נוספים: http://www.interactives.co.uk/candle.htm

 

יש לכם רעיונות נוספים? שתפו את המורים!

0 תגובות