האלימות מתבטאת בדרכים מגוונות ומגונות ואחת מדרכי הביטוי הנפוצות שלה הוא ההצקה. הצקה מטילה צל אפל וארוך: ילדים שהציקו להם מועדים יותר לדיכאון ואפילו לנטיות אובדניות, גם אחרי שגדלו. גם הסבירות שילקו במחלות שונות או יסבלו מכאבי ראש או מכאבי בטן חוזרים גבוהה יותר מילדים אחרים בגילם.

מחקר אורך שתוצאותיו התפרסמו ממש לאחרונה בכתב העת המדעי PNAS מציע הסבר מדעי-ביולוגי אפשרי לתופעות האלה. החוקרים בדקו אצל הילדים את כמות החלבון CRP (או בשמו המלא C-Reactive Protein), במטרה לגלות אם חשיפה להצקות פוגעת בפעילות מערכת החיסון ובבריאות באופן כללי. ה-CRP נחשב סמן מקובל ונוח למדידה לקיומה של דלקת בגוף, כלומר של תגובה של מערכת החיסון שיכולה להעיד על מחלות כמו סכרת, כאב כרוני, דיכאון, מחלות לב ועוד.

במחקר נמצא שה-CRP היה גבוה יותר מהנורמלי אצל קורבנות הצקה, והמשיך להיות כזה גם אחרי שגדלו ויצאו מהסביבה ה"מציקה". לעומת זאת, המציקים נמצאו בריאים יותר מהממוצע.

איך הגיעו החוקרים למסקנה?

המחקר

כדי למצוא קשר בין דלקת להצקה שאלו החוקרים 1,420 צעירים בני 16-9 אם הציקו להם או אם הם הציקו לאחרים, ובאיזו תדירות. המראיינים שאלו את המשתתפים אם הם הרגישו שהתגרו בהם או הציקו להם יותר מאשר לילדים אחרים, ואם הם פגעו באחרים בכוונה או איימו עליהם. .כמו כן נעשו למשתתפים בדיקות דם בכל ריאיון כדי לבדוק את רמת ה-CRPשלהם.

הראיונות נערכו אחת לשנה עד שהמשתתפים הגיעו לגיל 16, ושוב בגיל 19 ו-21. כשנבדקו התוצאות התברר שההשפעה של ההצקה על הקורבנות הייתה מיידית. רמות ה-CRP עלו ככל שגדל מספר אירועי ההצקה שדווחו. הרמה אצל מי שהציקו להם שלוש פעמים לפחות בשנה הקודמת הייתה כפולה מהילדים שלא הציקו להם בכלל.


השפעה מצטברת של ההצקה על רמת ה-CRP | תרשים: PNAS. כל הזכויות שמורות 

החוקרים הופתעו לגלות שההשפעה של ההצקה בילדות המשיכה גם לגיל מבוגר יותר. רמות החלבון עלו בכל הקבוצות בגיל 19 ו-21, וזה כמובן נורמלי. אבל העליה הייתה חדה יותר אצל קורבנות ההצקה. גם עשר שנים אחרי שסבלו מהצקות הרמות הממוצעות של ה-CRP אצלם עדיין היו גבוהות יותר. אצל מציקים הרמות היו נמוכות – קצת פחות ממחצית הרמה שנמצאה אצל הקורבנות. ההבדלים נשארו בעינם גםאם לקחו בחשבון גורמים נוספים כמו הפרעות רגשיות, שימוש בסמים וצורות אחרות של לחץ רגשי.


רמות ה-CRP אצל בוגרים צעירים | תרשים: PNAS. כל הזכויות שמורות

מסקנת החוקרים הייתה שרמה גבוהה מהרגיל של CRP יכולה להוביל לבעיות בריאות הקשורות ללחץ נפשי. גם כמה מחקרים אחרים מראים שמבוגרים שהתעללו בהם כילדים הראו רמות גבוהות יותר של דלקת.

המעמד החברתי והביולוגיה של ההצקה

למרות התועלת שההצקה מעניקה כביכול למציקים, החוקרים אינם מעודדים כמובן להציק לאנשים כסגולה לבריאות טובה יותר. היתרון הבריאותי אינו נובע כנראה מהתוקפנות עצמה, אלא מהשליטה המוגברת, הכוח והמעמד החברתי שממנו נהנים כנראה המציקים. התועלת הזאת מצערת, אבל אין בה שום דבר מפתיע בעיני ביולוגים אנתרופולוגיים. הממצאים עומדים בקנה אחד עם ממצאים נוספים שהראו שטוב מכל הבחינות להיות במעמד כלכלי-חברתי גבוה.

המחקר גם מחזק את הסברה שהסביבה החברתית משפיעה על הביולוגיה, והמשמעות של זה עמוקה ומשפיעה גם על הבריאות, לטוב ולרע. מאחר שדלקת היא גורם משותף להרבה מחלות כרוניות, הגילוי של סימני דלקת כבר אצל אנשים בתחילת שנות העשרים לחייהם אמור להפעיל פעמון אזהרה. בסקר המקיף יותר מתכוונים החוקרים למדוד מדדים נוספים של לחץ נפשי שבאמצעותם הסביבה משפיעה על הדרך שבה גנים באים לידי ביטוי.

המדענים יחפשו גם סמנים ביולוגיים של דרכים חיוביות שבהן ילדים יכולים לחזק את ביטחונם ואת מעמדם החברתי. תוכניות נגד הצקה, נוסף על הגנה על קורבנות פוטנציאליים, יוכלו לעזור לילדים האלימים למצוא דרכים לחזק את מעמדם החברתי בלי לגרום נזק לאחרים.

מדע, חברה והוראה – חומר למחשבה ולדיון

למעמד החברתי יש משמעות חברתית ובריאותית. הביולוגיה והסוציולוגיה מצביעים על ממצאים דומים, ומדענים חושפים בימינו את המנגנונים הביולוגיים העומדים בבסיס ההשפעה של המעמד הסוציואקונומי על הבריאות והתפקוד של בני האדם. ילדים מציקים זוכים במעמד חברתי גבוה, והיתרון לפיכך ברור. המצב הזה אינו בריא כמובן לאלה שמציקים להם, וכמורים ומחנכים השאלה היא – איך אנחנו כחברה מתמודדים עם התופעה ומשנים את המצב? איך מורי מדעים יכולים להשפיע?

נא כיתבו והגיבו!  

לאור חשיבות הנושא, ואמונתנו שמורים למדעים יכולים להשפיע, נביא בהמשך כתבות נוספות המספקות ביסוס מדעי לתופעות אנושיות.

ד"ר דבורה כהן
יחידת התמד"ע
מכון דוידסון לחינוך מדעי



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

6 תגובות

  • כדי

    לכן גברים מטרידים נשים

    כדי לשפר את הרגשתם/בריאותם...ולהוריד את מעמד האישה שמטבעו עולה על שלהם בהרבה.

    אם היה שוויון זכויות מלא (למשל הבזכות לא להיות מוטרדת) - אז נשים היו במעמד העליון הטבעי להן.
    גברים מורידים את הנשים כל הזמן, כדי ליצור שוויון מדומה.

  • איזה כיף

    לא עונים

    למה?

  • דבורה כהן

    CRP סמן ביולוגי

    שלום. מתנצלת על העיכוב. תודה על התייחסותך - נהניתי לקרוא.
    הרעיון שאתה מעלה מעורר מחשבה, אבל CRP בהקשר שלנו הוא רק הסמן, במובן מסוים, השליח. הוא בכלל לא האשם...
    הרמה של החלבון הזה עולה במהירות בתגובה לטראומה, דלקת או זיהום, ויורדת במהירות לאחר פתרון הבעיה. לכן שמשתמשים ברמתו לניטור של מצבי דלקת שונים. מבחינת השפעתו בגוף דווקא יש לו תפקיד נוגד-דלקת במנגנונים שונים והוא מהווה חלק מהחסינות של הגוף בתגובה על הפרעה.
    למנגנונים דלקתיים יש תפקיד חשוב בהתפתחות של מחלות שונות ולכן יש עניין בזיהו סמנים ביולוגיים להערכת סיכון לחלות באותן מחלות. CRP הוא סמן כזה.
    יש מחקרים שמצביעים על כך שמידע על רמתו בדם, בשילוב עם מידע נוסף כמו רמת כולסטרול, היסטוריה משפחתית, אורח חיים – יכולים להוות מדד להערכת סיכון ללקות לדוגמה במחלת לב. חשוב לזכור ש CRP אינו מדד חד משמעי לניבוי.

  • כמה חבל

    אולי בכל אופן?

    אני מקווה
    שאם למעמד חברתי הצקות וכו' וכו'
    ישנם השפעות גופניות
    שמסתמנות ב-CRP
    נוכל למצוא את הגורם האשם הגופני
    ולעצור אותו
    במקום להמשיך באורח החיים הנקמני שלי

  • רועי

    כתבה מרתקת

    נהניתי לקרוא.

  • איזה כיף

    הכי חכם

    במקום לעבודקשה
    להגיע למעמד גבוה
    ולהציק כל היום לסובבים אותי
    כמו כן להתגונן מהצקות
    חוזרות ונשנות
    של אויביי הרבים
    אלך לטיפול לשאיבת החלבון החולני
    crp
    ואשתחרר לנצח
    מכל צרותיי
    הבו מידע
    היכן ניתן לשאוב את החלבון הנ"ל
    או למוסמס אותו
    איזה כיף!!!