אין ספק שוויטמינים מועילים לבריאות, אבל צריכה מופרזת של תוספים עלולה להביא איתה סיכונים בלתי צפויים

למעלה ממחצית מהאוכלוסייה המבוגרת בארצות הברית צורכת גלולות של ויטמינים. צפיתי בהשתאות בחברים בעלי מודעות בריאותית גבוהה פותחים את היום במפגן מרשים של תוספים צבעוניים: ויטמין A, ויטמין C, ויטמין D, סידן, מגנזיום, כל מה שיעלה בדעתכם. והחברים שלי אינם היחידים: נתונים שנאספו בסקר הבריאות והתזונה הלאומי של ארצות הברית מצביעים על נטייה למעבר מגלולות מולטי-ויטמינים לתוספים ממוקדים – בעיקר שמן דגים וויטמין D. את רובם נוטלים ללא מרשם. ניתוח של נתוני הסקר מ-2016 מעלה שפחות מרבע מהתוספים ניטלים בהמלצת גורם בריאות מקצועי.

לרוב האנשים הלהט התזונתי הזה אינו מזיק – פרט לחור קטן בכיס – ועבור מי שהרכב התזונה שלו אינו הולם או שלוקה במצב רפואי מיוחד, תוספי תזונה יכולים לחולל פלאים. אך מוטב לזכור גם שמינונים גבוהים מדי, שחורגים משמעותית מהמנה היומית שעליה ממליץ למשל המכון לרפואה באקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, עלולים להיות מסוכנים. תזכורת לכך אפשר למצוא במחקר שפורסם לאחרונה, הקושר בין מנות יתר של ויטמין B מסוגים מסוימים לבין סיכון מוגבר לשברים באגן.

המחקר, שפורסם במאי האחרון, בחן את הרגלי צריכת הוויטמינים של כמעט 76 אלף נשים אחרי גיל המעבר, המשתתפות במחקר בריאות האחיות שנמשך כבר כמה עשרות שנים. והפלא ופלא, הם מצאו שנבדקות שנטלו מינונים גבוהים של ויטמין B6 (35 מ"ג ומעלה ביום), יחד עם B12 (20 מיקרוגרם ומעלה), נמצאו בסיכון גבוה בכמעט 50 אחוז לשבר באגן לעומת אלה שנטלו מינון נמוך יותר או לא נטלו כלל. גם מינונים גבוהים של B6 בלבד הגבירו את הסיכון.

המחקר אושש ממצאים דומים מהסקר הנורווגי הגדול שפורסם ב-2017 ובחן אם הוויטמינים הללו וחומצה פולית יכולים להפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ אצל מטופלים שסובלים מהצרת עורקים. למרבה הצער נמצא שהם לא הועילו כלל, ולהפתעתם הרבה של החוקרים נמצא קשר בין מינונים גבוהים לשברים באגן. כשמשלבים אותם יחד, "הממצאים די משכנעים", אומר האקון מאייר (Meyer), מרצה לאפידמיולוגיה ולרפואה מונעת באוניברסיטת אוסלו, שהיה שותף לשני המחקרים.

לא ברור מדוע הוויטמינים גורמים לאפקט הזה. מאייר מציע שני מנגנונים אפשריים. עודף של ויטמין B6 עלול להיות רעיל למערכת העצבים, ולכן להעלות את הסיכון לנפילה ובעקבותיה לשבר באגן. האחיות שנטלו מינונים גבוהים חרגו פי 30-20 מהמנה היומית המומלצת, הוא מציין. "באופן מסורתי חשבנו שהמינונים הנדרשים כדי לקבל תופעות לוואי יהיו הרבה יותר גבוהים, אולם איננו יודעים בוודאות", הוא אומר. אפשרות אחרת היא ש-B6 מתחרה באסטרוגן על הקשירה לקולטני ההורמונים הסטרואידיים, וכך משבש את תפקידם של ההורמונים בשמירה על בריאות העצם. לדבריו, שני הרעיונות זקוקים לראיות נוספות.

ויטמין A ותוספים אחרים

הממצאים על הוויטמינים מסוג B מזכירים גילויים מלפני כ-20 שנה, שקשרו בין מינון יתר של ויטמין A (רטינול) לבין שברי אגן. המחקר, שפורסם ב-2002, הסתמך גם הוא על שפע הנתונים ממחקר האחיות. וולטר וילט (Willett), מרצה לתזונה ואפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה ציבורית של אוניברסיטת הרווארד, מציין כי התגובה של תעשיית הוויטמינים לגילוי הייתה "מצב שהדברים עבדו בו כראוי". היצרנים מיהרו להפחית את המינון של ויטמין A בגלולות המולטי-ויטמינים, הוא אומר, "ובלי שרוב האנשים יהיו מודעים לכך בכלל נמנעו המון שברי אגן".

וילט, שהיה שותפו של מאייר בביצוע המחקר החדש, משער שתופעה דומה עשויה להתרחש גם עם ויטמין B6 ואולי גם B12, ואומר שהצעד המתבקש הוא להעביר את הנושא לבדיקתה של ועדת מומחים. "ייתכן שנוכל להתמודד עם רוב הבעיה אם פשוט נפחית את רמות ה-B6 [בתוספים] לטווח המנה המומלצת" הוא מסביר.

ואולי מספיק לאכול יותר פירות? | צילום: שאטרסטוק

עם זאת, ויטמין B12 הוא נושא מורכב יותר. בין עשרה לשלושים אחוז מהמבוגרים מעל גיל 50 זקוקים לתוספת של הוויטמין הזה בשל בעיות בספיגתו. מאייר מדגיש שצריכת יתר של B12 לבדו אינה מעלה כנראה את הסיכון לשברים.

השורה התחתונה היא שאף על פי שוויטמינים ומינרלים חיוניים לבריאות, לא תמיד טוב לקחת יותר. המחקר מראה לדוגמה, שצריכת כמויות גדולות של בטא-קרוטן – החומר שממנו נוצר ויטמין A – עלולה להאיץ התפתחות של סרטן הריאות אצל מעשנים, אף על פי שעשויות להיות לו תכונות אנטי-סרטניות בהקשרים אחרים.

כמו כל דבר בתזונה, ויטמינים הם נושא מורכב. די אם נציין ש-B6 משחק תפקיד ביותר ממאה תגובות אנזימטיות בגוף. אולי המורכבות הזאת היא הסיבה לכך שפעמים רבות שימושים הגיוניים לכאורה בוויטמינים מניבים תוצאות מאכזבות. לדוגמה, למרות הקשר הסטטיסטי בין רמות נמוכות של ויטמין D בדם לעלייה בסיכון ללקות בהתקפי לב ובשבץ, מחקר שפורסם השנה מגלה שלא ממש עוזר לקחת אותו בתור תוסף.

ויטמינים הם תוספים חיוניים למי שהתזונה שלהם לקויה. וילט סבור שנטילה יומית של מולטי-ויטמין היא פוליסת ביטוח סבירה נגד סכנות רבות. האירוניה, להשקפתו, היא בכך שמי שנוטים לקחת הרבה תוספים הם בדרך כלל אנשים משכילים שאוכלים בריא – במילים אחרות, הם אלה שזקוקים להם הכי מעט.

פורסם במקור בגיליון ספטמבר 2019 של כתב העת Scientific American

 

0 תגובות