קמח נגד כוויות, שום נגד כלבת: יש תרופות סבתא שעוזרות אבל יש כאלו שממש לא

במשך אלפי שנים, הרבה לפני בואה של הרפואה המודרנית, אנשים פנו לתרופות טבעיות כדי להילחם במחלות נפוצות כמו הצטננות, כאבי בטן, כאבי שיניים ושאר מכאובים ומחלות. גם היום, לא מעט אנשים בוחרים להשתמש ב״תרופות סבתא״, העשויות להיתפס כפיתרון טבעי ויעיל. לחלק מתרופות הסבתא יש ביסוס מדעי והן אכן עשויות להועיל, אבל רבים מהטיפולים האלטרנטיביים אינם יעילים במקרה הטוב, ואפילו מסוכנים במקרה הרע. 

קמח, חמאה או ביצים נגד כוויות

המטבח דומה לפעמים לזירת מלחמה: סכינים מתעופפות, מים מבעבעים ושמן שקופץ מהמחבת. חתכים וכוויות הם לפיכך פציעות שכיחות בגזרה זו. כווייה נגרמת על ידי חום או חומרים כימיים ההורסים תאי עור ורקמות אחרות, כמו עצבים וכלי דם, באזור הפגוע. ישנן שלוש רמות של כוויות, כאשר דירוג חומרת הכווייה נקבע לפי עומק הכווייה ושטח הגוף שהיא מכסה.

כווייה בדרגה ראשונה היא כווייה שטחית, שמלווה בתחושת כאב ואדמומיות שחולפים תוך ימים אחדים. כווייה בדרגה שנייה מאופיינת בכאב עז, בעור אדום ובהופעת שלפוחיות. כווייה מדרגה שלישית היא כווייה הגורמת פגיעה חמורה ועמוקה בכל שכבות העור, ודורשת סיוע רפואי מיידי.

אנשים שסובלים מכוויות בדרגה שנייה ושלישית יפנו בדרך כלל מיד לטיפול רפואי. אבל אם תחפשו תרופות סבתא נגד כוויות באינטרנט, תמצאו לא מעט סיפורים על יכולות הריפוי המופלאות של קמח, חמאה ואפילו ביצים כטיפול ראשוני לכוויות קלות, כלומר כוויות מדרגה ראשונה. אלא שטיפולים אלו עלולים לעיתים להזיק יותר מאשר להועיל.

הדבר הראשון שמומלץ לעשות כדי לטפל בכווייה הוא לקרר את האזור. קירור מונע את נזקי החום מלהתקדם, עוזר לתאים שנפגעו ומקל את הכאבים. מריחת הכווייה במיני מאכלים, כמו קמח וחמאה (גם אם מקוררים), לא תקרר את הפצע אלא תכלא את החום בתוכו. נוסף על כך, חיידקים, נבגים וגורמי מחלות אחרים שמשגשגים בתוך האוכל יכולים לעבור בקלות לתוך הפצע הפתוח ולגרום לזיהומים. לכן מים קרים הם דרך יעילה ובטוחה יותר לקרר את האזור הפגוע.

לאחר שהפצע מתקרר, מומלץ לייבש אותו. אם הפצע פתוח, חשוב ליצור סביבו אזור סטרילי על ידי חבישה סגורה וסופגת. כדי להפחית את הסיכוי לזיהום, ניתן למרוח משחה אנטיביוטית. אם לא ייווצר זיהום, הפצעים יתרפאו באופן ספונטני.

חבישה של כוויה | kirov1976, Shutterstock
מומלץ לקרר ולחבוש, לא למרוח אוכל. חבישה של כוויה | kirov1976, Shutterstock 

טיפול באקנה עם משחת שיניים

בסרטים הוליוודיים רבים ניתן לראות בני נוער שמנסים להילחם בפצעי הבגרות שלהם בעזרת מריחת משחת שיניים על הפצעים לפני השינה. האם לתרופת סבתא מפורסמת זו באמת מגיע מקום בהיכל התהילה?

אקנה (או בעברית חטטת) היא מחלת עור המתאפיינת בדלקת של בלוטות החֵלֶב וזקיקי השערות. מחלה זו מופיעה לעתים קרובות בעקבות עלייה בפעילות הורמוני המין במהלך גיל ההתבגרות, שגורמת לפעילות-יתר של בלוטות החֵלֶב שבעור,שמובילה להופעת פצעונים. אף שאקנה שכיחה יותר במתבגרים, יש גם מבוגרים הממשיכים לסבול ממנה.

העלייה ביצירת החֵלֶב (sebum) בבלוטות החלב יוצרת תנאים נוחים להתרבות חיידק האקנה Propionobacterium acnes, שמשתמש בחלב כמקור אנרגיה. P. acnes הוא חיידק שחי על העור באופן טבעי, לצד חיידקים רבים אחרים. האינטראקציה שלו עם חיידקים אחרים חשובה לשמירה על עור בריא, והוא מונע מחיידקים מזיקים אחרים להתיישב על העור. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי התרבות-יתר של P. acnes בעקבות ייצור מוגבר של חלב פוגעת באיזון של אוכלוסיות החיידקים השונים בעור ומעודדת את התפתחות הפצעים.

מריחת משחת השיניים אמורה לעזור בייבוש הפצעים, והסודה לשתייה שנמצאת בתכשירי שיניים רבים אמורה להפחית את הפרשת החֵלֶב. אבל בנוסף לסודה לשתייה, ישנם במשחת השיניים עוד חומרים, ביניהם כאלו שעלולים לגרות את העור. אלכוהול, מי חמצן ומנטול, לדוגמה, יכולים לגרום לגירוי של העור. כמו כן, מומחים מזהירים מפני שימוש בסודה לשתייה, מאחר שכשלעצמה היא עלולה לגרות את העור ולייבשו דבר שעלול לעודד ייצור של עוד חֵלֶב, שבתורו יחמיר את הפצעים.

נערה עם פצעי אקנה | penton, Shutterstock
במשחת השיניים יש חומרים שעלולים לגרות את העור. נערה עם פצעי אקנה | penton, Shutterstock

 יוגורט לטיפול בפטרת נרתיק

האדם אינו חי לבדו, אלא ביחד עם מיליוני חיידקים ויצורים חד תאיים אחרים הנמצאים בגופו ומקיימים איתו מערכות יחסים סימביוטיות. שמירת האיזון של הפלורה הטבעית בגוף – כלומר מיני היצורים השונים החיים בו – היא חשובה מאוד, שכן כל שינוי יכול להוביל למחלות. דוגמה לכך היא פטרת הנרתיק, זיהום הנגרם על ידי שמרים (סוג של פטרייה) בשם קנדידה. על פי רוב, הקנדידה חיה בגופנו, במקומות כגון הפה, הגרון, המעיים, העור והנרתיק, מבלי לגרום לבעיות. אך שינויים בסביבת הנרתיק עלולים לעודד את התרבות הקנדידה ולהפר את האיזון בינה לבין אוכלוסיות החיידקים שנמצאות שם. 

אחת מתרופות הסבתא שנועדו לפתור את הבעיה הזאת היא מריחת יוגורט באזור הנרתיק. יש הטוענים, כי החיידקים הנמצאים ביוגורט עשויים לעזור להיפטר מהקנדידה. למרבה הצער, לא קיימת הוכחה כי חיידקי היוגורט מסוגלים להתרבות בסביבה זו, או שביכולתם להועיל. חשוב לזכור כי הנרתיק הוא סביבה רגישה, וכי הכנסת אוכלוסיות חיידקים שאינן נמצאות בו באופן טבעי עלולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת.

הטיפול הנכון בפטרת הנרתיק הוא מתן תרופות אנטי-פטרייתיות, המפחיתות את התרבות הקנדידה ומחזירות את האיזון הטבעי של הפלורה בסביבת הנרתיק.

שום נגד כלבת

רוב תרופות הסבתא, אפילו אם אינן מועילות, לפחות לא מזיקות ממש. אך ישנם מקרים שבהם שימוש בתרופות סבתא כתחליף לקבלת טיפול רפואי עלול ממש לסכן חיים. כך הדבר במקרה של טיפול בכלבת בעזרת שום. כלבת היא מחלה זיהומית של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף. מחלה זו היא קטלנית: ללא טיפול נכון ומהיר, היא הורגת מאה אחוזים מהנדבקים בה.

הטיפול שקיים כיום נגד כלבת הוא מתן חיסון וכן נוגדנים נגד הנגיף, והוא יעיל אם הוא נעשה בתוך עשרה ימים מרגע ההדבקה. מתן ישיר של נוגדנים מעכב באופן מיידי את התפשטות הנגיף בגוף, ואילו החיסון נועד לעזור למערכת החיסון לייצר נוגדנים כנגד הנגיף שיחזיקו לאורך זמן.

לשום יש סגולות רפואיות מסוימות, לפחות במעבדה. חוקרים מצאו שתוצרי הפירוק של התרכובת האורגנית אליצין, המצויה בשום, פעילים כנגד סוגים מסוימים של חיידקים, פטריות ועוד הגדלים בתנאי מעבדה. אך למרות מעלותיו של השום, הוא לא מהווה טיפול כנגד נגיפי כלבת. לפיכך שימוש בשום כתחליף לחיסון במקרה של כלבת מבטיח במאת האחוזים את מותו של הנפגע.

שום | Marian Weyo, Shutterstock
אין לו כל פעילות כנגד נגיפי כלבת, ושימוש בו כתחליף לחיסון יבטיח את מות החולה. שום | Marian Weyo, Shutterstock

תרופות סבתא אינן תמיד ובהכרח משהו רע. במקרים רבים אף קיים הסבר מדעי, שמבהיר למה טיפול מסוים עובד ובאיזה אופן הוא מועיל לנו. אבל כשמדובר בבריאות שלנו, צריך להיות תמיד ספקנים וביקורתיים, להתייעץ עם רופא ולהבין לעומק אם הטיפול האלטרנטיבי יכול להזיק יותר מאשר להועיל. 

 

2 תגובות

  • אנונימי

    קמח מניטובה:) מועיל לכויה

    אחרי שאחזתי ביציבות בידית של סיר נחושת שיצא מהתנור החם, טסתי למזווה ושלפתי קילו קמח, קרעתי את השקית וטמנתי את היד השרופה בתוך הקמח וחיפשתי הקלה. במשך כל הערב העור ממש שרף ונדמה אפילו מבעבע וכבר דמיינתי את הציפוי שלפוחיות החדש שאיתו אסתובב כמה ימים.
    רק לאחר כמה שעות הגיעה הקלה בעוצמת השריפה והלכתי לישון עם יד מנוערת מקמח ולב רוטט מחשש. בבוקר התעוררתי עם כף יד רגילה וחלקה למעט פסים עדינים של צריבה קלה שהלכה ונרגעה לאורך היום. נכנסתי לאתר הזה לחפש עדויות תומכות בנס הזה. ומצאתי הפוך. מנסיוני שלי, זה עבד.

  • אנונימי

    אפשר לבקש טור על תרופות סבתא

    אפשר לבקש טור על תרופות סבתא שכן עובדות?