לוח אירועים אסטרונומיים, יולי 2018

12.7 כוכב הלכת חמה במרחק מרבי מהשמש

כוכב הלכת חמה (מרקורי) נע במשך כמה חודשים בין הנקודה המערבית ביותר ביחס אלינו, שבה אפשר לראותו לפני זריחת השמש, לבין הנקודה המזרחית המקסימלית, שבה הוא נראה  אחרי הזריחה. ככל שהוא יותר רחוק מהשמש אפשר לראות אותו זמן רב יותר וגבוה יותר בשמיים אחרי השקיעה או לפני הזריחה. הוא ייראה בקלות כעצם הבהיר ביותר בשמיים המערביים אחרי שקיעת השמש.

13.7: מולד הירח

הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש. תחילת חודש אב.

16.7: סיבוב על מאדים

פתיחת תערוכת "סיבוב על מאדים" בגן המדע

18.7: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל מקיפה את כדור הארץ כל שעה וחצי, אבל אנו יכולים לראותה רק כשהיא מחזירה את אור השמש, סמוך לזריחה או לשקיעה. לכן כשמסלולה עובר מעל ישראל, בדרך כלל אפשר לראותה כמה ימים ברצף.

ב-5:07 בבוקר התחנה תופיע מכיוון צפון-מערב. היא תחצה את השמיים בגובה 59 מעלות ותיעלם בכיוון דרום-מזרח ב 5:13.

19.7: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

ב-20:43 התחנה תופיע מכיוון דרום-מערב. היא תחצה את השמיים בגובה 77 מעלות ותיעלם בכיוון צפון-מזרח ב-20:49.

20.7: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

ב-4:49 בבוקר התחנה תופיע מכיוון צפון-מערב. היא תחצה את השמיים בגובה 53 מעלות תיעלם בכיוון דרום-דרום מזרח ב-4:55.

21.7: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

ב-3:53 לפנות בוקר התחנה תופיע מכיוון צפון-צפון מערב. היא תחצה את השמיים בגובה 51 מעלות ותיעלם בכיוון מזרח-דרום מזרח ב-3:58.

27.7: ירח מלא וליקוי ירח

ליקוי ירח מתרחש כשכדור הארץ עובר בין השמש לירח וצלו נופל על הלבנה. באמצע הליקוי הירח נמצא בצל המלא של כדור הארץ ונצבע באדום מכיוון שאור השמש שפוגע בו עובר קודם דרך האטמוספרה של כדור הארץ. האטמוספרה מפזרת אור כחול וירוק יותר מאשר אור אדום, האדום נשאר. זו גם הסיבה שהשמש נראית אדומה בשקיעה ובזריחה.

הליקוי הזה יהיה הארוך ביותר של המאה ה-21, והליקוי המלא יימשך שעה ו-43 דקות. תחילת הליקוי תיראה אחרי השקיעה, והמעבר  כולו יימשך כארבע שעות. בתחילתו וסופו של הליקוי הירח נמצא בצל החלקי של כדור הארץ ויהיה אפשר לראות צל בצורת חלק של עיגול על פני הירח.

27.7 מאדים קרוב יחסית לכדור הארץ

מאדים יימצא בצד ההפוך מהשמש, כך שהוא מואר במלואו וגם בנקודה הקרובה ביותר במסלול שלו לכדור הארץ. ניתן יהיה לצפות בו במהלך כל הלילה. בזמן שקיעת השמש הוא ייזרח במזרח, בחצות הלילה יהיה בשיא הגובה (דרומית לזנית) ובבוקר ישקע במערב.

28-29.7: מטר מטאורים אקוורידים

המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים דלי (Aquarius) בשמים הדרומיים, אבל ייראו בכל השמיים. בתנאים אופטימליים אפשר לראות כ-20 מטאורים בשעה, אבל הירח הכמעט מלא יקשה על התצפיות.

 

תגובה אחת

  • עירית

    מטר מטיאורים

    האם מכון דוידסון עושה סיור לימודי לצפיה במיטיאורים בחודש אוגוסט? אשמח להצטרף. עירית