טיפולי הקפאה? רצועות לשרירים? ואולי דווקא תוספי תזונה או הימנעות מיחסי מין? ספורטאים אולימפיים ינסו כל טיפול שיבטיח להם תוצאות טובות יותר. האם זה באמת עובד?

מאז פתיחת המשחקים האולימפיים הרשתות החברתיות סוערות בגלל הסימנים הכהים שכיסו את גופו של השחיין עטור המדליות מייקל פלפס. בהמשך התברר שהסימנים נוצרו במהלך טיפול בכוסות רוח שהשחיין עובר.

כוסות רוח הן טיפול מסורתי, שמקורו כנראה בסין ובמסגרתו מצמידים לעור כוסות זכוכית ויוצרים בהן תת-לחץ באמצעות אש או משאבות. השיטה משמשת לטיפול במגוון רחב של בעיות, החל בכאבי שרירים, דרך אקנה והרפס זוסטר וכלה בקוצר נשימה ושיעול. תת-הלחץ גורם לשאיבה של העור לתוך הכוס ולשבירת נימי הדם שבו, ולפי עקרונות השיטה אמור לשפר את זרימת הדם ולהפעיל את מערכת החיסון במקום הטיפול.

בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים שניסו לבחון את היעילות של הטיפול, ואף פורסמו כמה מטא-אנליזות (סקירות שמאגדות כמה מחקרים קודמים באותו נושא) בנושא. חלק מהמחקרים אמנם מצאו שהשיטה יעילה במצבים, אך יש לציין שמחברי המטא-אנליזות הביעו פקפוק באמינות התוצאות והצביעו על כשלים משמעותיים בחלק מהמחקרים שבחנו. למשל, ייתכן שהמחקר נעשה באופן שאינו סמוי והחוקרים ידעו מהו הטיפול האמיתי ומהו טיפול הדמה.

זהו אינו הטיפול היחיד שספורטאים נוהגים להשתמש בו על אף היעילות המוגבלת. לפעמים נדמה שספורטאים יהיה מוכנים לנסות כל דבר שאולי יוכל להעניק להם את היתרון הקטן הנוסף המפריד בינם לבין המדליה הנכספת.

קרח וקירור
אחד הטיפולים המקובלים לכאבי שרירים שנגרמו מפעילות מאומצת הוא קרח. לפעמים מדובר בהרבה מאוד קרח, עד כדי טבילה באמבט קרח ואפילו שהייה של כמה דקות במתקן "תרפיית קור לכל הגוף", שהוא חלל קטן, סגור וקר במיוחד. הקירור במתקן נוצר באמצעות קרח או על ידי חנקן נוזלי שמתאדה בחלל ומקרר אותו מאוד, שכן חנקן רותח (הופך מנוזל לגז) בטמפרטורה של מינוס 200 מעלות צלזיוס. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) יצא נגד הטיפול הזה וקבע שלא רק שאין הוכחות ליעילותו, אלא שהוא אף עלול להזיק, שכן חנקן נוזלי שמתאדה בחלל סגור עשוי לגרום לחנק.

מה בנוגע לשימוש מקומי בשקית קרח, שיטה ביתית מוכרת לאחר פציעה? השיטה הזאת מבוססת על כך שהקור מפחית זרימת דם לאזור הפציעה ולכן מרגיע את הכאב ומונע היווצרות של נפיחות במקום.

האם הקירור עוזר? מחקר שנערך במחלקה לחינוך גופני באוניברסיטת טאייפה שבטייוואן מצא כי קירור מקומי של שרירים לאחר מאמץ גרם לעלייה ברמת החלבונים מיוגלובין ו-CK-MB, דבר שעשוי להעיד על נזק שנגרם לשרירי הגוף ולשריר הלב. כמו כן, משתתפים שקיררו את השרירים דיווחו על עייפות מוגברת שלושה ימים אחרי הפעילות המאומצת, בשונה מקבוצת הביקורת. מחקר נוסף מצביע על יעילות מוגבלת של קירור שרירים בפציעות מסוימות, אך לא באחרות.

רצועות הדבקה לשרירים
רצועות קינזיו הן סרטים גמישים, בדרך כלל צבעוניים, שמדביקים על העור כדי לתמוך בשרירים חלשים, להפחית כאב על ידי גירוי מערכת העצבים, לפנות חסימות תת-עוריות של נוזל לימפה או של דם ועוד. הסרטים מותחים במקצת את העור ומרחיקים אותו מעט מהשרירים, וכך אמורים להקל על כאבים שנובעים מפגיעה בשרירים.

חוקרים מבית החולים שיבא ומהמרכז לרפואת ספורט של קופת חולים מאוחדת ערכו מטא-אנליזה של יעילות הטיפול הזה במגוון פגיעות. הממצאים שסקרו לא היו חד-משמעיים ורובם היו באיכות נמוכה או כללו מעט מאוד משתתפים. שלושה מחקרים מצאו שההדבקה מפחיתה את הכאב בפגיעות מסוימות בשרירי השלד, אך אין ראיות שהטיפול יעיל לטווח ארוך. לא נמצאו עדויות לתרומה של הטיפול לפגיעות שמקורן עצבי או לימפטי. מטא-אנליזה נוספת שערכו חוקרים מאוניברסיטת סאו פאולו שבברזיל לא מצאה גם היא יעילות משמעותית לטיפול.

התנזרות
אחד מהמיתוסים המרכזיים בספורט התחרותי הוא שאסור לקיים יחסי מין לפני תחרות חשובה, משום שהדבר פוגע בביצועים בתחרות. כמו כן קיימת סברה שהתנזרות מיחסי מין מעלה את רמת ההורמון הזכרי טסטוסטרון, שרמות גבוהות שלו קשורות בבניית מסת שריר ובהתנהגות תחרותית ואגרסיבית.

חוקרים מאיטליה ומבריטניה ערכו מטא-אנליזה בנושא. הם התמקדו במחקרים בתחום שעוסקים בספורטאים גברים, כי אין כמעט מידע על ההשפעה של יחסי מין על ביצועי ספורטאיות. המסקנה המרכזית מהסקירה הייתה שיחסי מין פוגעים בביצועים ספורטיביים אם מקיימים אותם עד שעתיים לפני הפעילות הגופנית. לא נמצאה כל השפעה של יחסי מין אם הם היו בלילה שלפני הפעילות.

בנוסף, הסקירה מלמדת שאין עדויות חד-משמעיות לירידה ברמות הטסטוסטרון בעקבות קיום יחסי מין. למעשה, היא אף הביאה מחקרים שהראו שיחסי המין דווקא יכולים להעלות את רמת הטסטוסטרון, ושבכל מקרה הם מגרים את מערכת העצבים הסימפתטית, דבר שכשלעצמו מביא לשינויים הורמונליים. יתרה מכך, אין הוכחות חד-משמעיות לכך שרמת טסטוסטרון גבוהה קשורה לביצועים ספורטיביים. לעומת זאת, החוקרים מציינים ששנת לילה טובה חיונית להצלחה ספורטיבית, ולכן יחסי המין אינם יכולים לבוא על חשבון שעות השינה.

תוספי תזונה
ספורטאים רבים נוהגים לקחת תוספי תזונה שאמורים לתרום לבריאות או לשפר את הכושר הגופני שלהם. אחד התוספים הנפוצים הוא קריאטין: חומר שנוצר בגוף גם באופן טבעי ונרכש במזון, ומסייע ביצירת אנרגיה זמינה בתאים. מדובר בתוסף תזונה נפוץ ביותר, אך הראיות ליעילותו אינן חזקות במיוחד. יש מחקרים שטוענים שהוא יעיל, ואחרים טוענים שלא.

תוספי תזונה נפוצים נוספים הם ויטמינים ואבקות חלבון. דובר רבות על השימוש בתוספים מהסוג הזה וניתן לסכם שמספיקה תזונה מאוזנת ומותאמת לרמת הפעילות הגופנית ואין צורך בתוספים חיצוניים. כמו כן, חשוב לציין שהבקרה על תוספי תזונה אינה הדוקה כמו הבקרה על תרופות, ונמצא לא פעם שתוספי תזונה הכילו גם רכיבים שלא צוינו על האריזה. בנוסף, תוספי תזונה מסוימים עלולים להזיק כשלוקחים אותם ברמות גבוהות מדי.

3 תגובות

  • לינה

    Personalized medicine

    העולם מתקדם הרבה מעבר למחקרים שאת מציגה. רפואה אישית הינה רפואה המותאמת לצורכי המטופל, אינה יכולה להתבסס על מחקר מדעי שעד היום הכרנו. הגוף של מייקל פלפס אינו דומה לגוף של אדם אחר גם לא לגוף של שחיין אחר. הטיפול בכוסות רוח יכול להתאים לאדם אחד ולאחר לא להיות כלל אפקטיבי.

  • אנונימי

    קירור כחלק מטיפול בדלקת

    בלימודי אנטומיה בסיסיים מלמדים שחלק מטיפול ראשוני בדלקת הוא לשים קרח על האזור (rest, ice, compression, elevation), האם גם טיפול זה שנוי במחלוקת?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    אם שמים קרח מייד אחרי הפציעה זה מקל על הכאב ויכול למנוע היווצרות נפיחות מקומית. אחרי שכבר התפתחה דלקת מקומית זה פחות יעיל, רק אולי מפחית את הכאב כי האזור הופך להיות numb.