זיהום פטרייתי כמעט גרם לבוב דילן להתאחד בטרם עת עם אלביס פרסלי. המחלה המסוכנת הפכה לתופעת לוואי של התרופה הנמכרת ביותר בעולם – תרופה ביולוגית שמחלישה את מערכת החיסון

בוב דילן ביטל את הופעתו לקבלת פרס נובל. זו לא פעם ראשונה שהוא מבטל הופעות אך בסיבוב הקודם היה לו תירוץ שנשמע יותר טוב - היסטופלזמוזיס. גורם המחלה, הפטרייה Histoplasma capsulatum, משגשגת בקרקע עשירה בחנקן, כגון עמקים פוריים ואתרים עשירים בלשלשת של עופות או של עטלפים. כשמשפצים או מפרקים מקומות כאלה פורצות לא פעם מגפות בשל ענני פטריות שמתרוממים לאוויר. משערים שבוב דילן שאף את הפטרייה בשעה שהיה בחוותו במינסוטה, שם היה תקוע כמה שבועות בגלל סופה חזקה.

ההיסטופלזמה איננה מסוכנת בדרך כלל. יש אזורים בארצות הברית שבהם 90 אחוז מהאוכלוסייה נחשפו לפטרייה ופיתחו נוגדנים נגדה. קשה לאבחן היסטופלזמוזיס כיוון שהתסמינים שלה דומים לאלה של התקף לב או שחפת.

המחלה הופכת לאיום בעיקר עבור אנשים שסובלים ממחלות בדרכי הנשימה, ממערכת חיסון מוחלשת או מסוכרת. בשל כך היא נפוצה במיוחד אצל חולי איידס, שמערכת החיסון שלהם מוחלשת בגלל המחלה. בדרום אמריקה נמצא שכשליש מחולי האיידס המאובחנים במחלה מתים מהיסטופלזמה.

תרופות בשירות הפטרייה

בימינו, דווקא טיפול רפואי חדשני מעלה את שיעור החולים בהיסטופלזמוזיס. מדובר בתרופות ביולוגיות, שהן משפחה גדלה והולכת של חלבונים, כגון נוגדנים, המוזרקים לגוף ותוקפים את גורמי המחלה או מרכיבים מסוימים שלהם. מקצת התרופות האלה גם פוגעות בכוונה תחילה במערכת החיסון, כמו למשל תרופות נגד דלקות, שהן סוג של תגובה חיסונית טבעית של הגוף היוצאת לפעמים משליטה.

נכון לשנת 2015, התרופה הנמכרת ביותר בעולם מבחינת היקף מכירות הייתה התרופה הביולוגית אדלימומב, המוכרת גם בשמה המסחרי יומירה (Humira). ברשימת עשר התרופות הנמכרות ביותר בעולם מככבות לצדה עוד שתי תרופות ביולוגיות: איטנרספט (שנמכרת תחת השם אנברל: Enbrel) ואינפליקסימב (רמיקייד: Remicade). שלוש התרופות יחד הניבו ב-2015 הכנסות של 18.7 מיליארד דולר.

שלוש התרופות נבדלות זו מזו, אך כולן מכילות נוגדן נגד החלבון Tumor Necrosis Factor Alpha (או בקיצור (TNFα, המניע תהליכי מוות תאי שלפעמים רוצים לדכא אותם אצל חולי מחלות מסוימות, כמו קרוהן, קוליטיס, ספחת (פסוריאזיס) ודלקות מפרקים מסוימות. קבוצת מדענים סינית מצאה את הדרך שבה כל אחת מהתרופות נקשרת לחלבון, וגילתה שיומירה נקשרת לאזור הגדול ביותר בחלבון ובדרך החזקה ביותר, ולכן יעילה במיוחד בנטרולו.

אבל אליה וקוץ בה, המרכז הלאומי לבקרת מחלות של ארה"ב מצא בעת האחרונה  כי אחת מתופעות הלוואי של שימוש בתרופות האלה היא עלייה ניכרת בתחלואה בזיהומים פטרייתיים כגון היסטופלזמוזיס.  מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הורה ליצרני התרופות לפרסם אזהרה בולטת על הסיכון, לאחר שנמצאו 240 חולי היסטופלזמוזיס מקרב מקבלי התרופות האלה, וכמחציתם מתו מהזיהום הפטרייתי. ייתכן שחולים נוספים מתו מהמחלה בלי שאובחנו כלל.

חשוב לזכור עם זאת שלכל תרופה יש תופעות לוואי. במקרה של נוגדי TNFα, דיכוי מערכת החיסון הוא כלי חשוב בפעולת התרופות נגד מחלות קשות שבהם יש פעילות יתר של המערכת הזאת. אולם בתוך כך אנו מחלישים את המערכת שמגנה על גופנו מפני פולשים זרים, בהם הפטרייה הגורמת להיסטופלזמוזיס. לכן חשוב להיות מודעים לכך ולטפל במחלה ברגע שמופיעים התסמינים הראשונים שלה. אם ננהג כך, אף חולה לא יגיע למצב מסכן חיים, כפי שקרה לבוב דילן.

לאחר שדילן החלים מהפטרייה שהרוחות בחוותו הביאו אל ריאותיו ומשם אל כיס ליבו, הוא אמר: "אני פשוט שמח שאני מרגיש יותר טוב. באמת חשבתי שבקרוב אפגוש את אלביס" – דרכו הציורית להצהיר שראה את המוות בעיניים. הופעתו הראשונה לאחר שהחלים הייתה מול האפיפיור וקהל של 200 אלף איש. משפטי הסיום של שירו המפורסם קיבלו שם משמעות מיוחדת:

"כמה מתים עוד יהיו עד שנדע
שמתו מספיק אנשים?
התשובה, ידידי, נישאת ברוח.
התשובה נישאת ברוח".

שירו של בוב דילן Blowing in the wind

 

תגובה אחת

  • אנונימי

    כתבה נהדרת... תודה!