לוח אירועים אסטרונומיים, מרץ 2017

1.3 – מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל היא העצם המלאכותי הגדול ביותר בשמים הנע בגובה של כ-400 ק"מ. בשעה 5:19 לפנות בוקר היא תופיע בצפון מערב, קצת מעל האופק, תגיע אל רום השמים (72 מעלות מעל האופק) ב-5:32, ותרד אל האופק בדרום מזרח ב-5:25. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.2, כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לכוכב הלכת צדק שייראה גם הוא בבהירות בשמי המערב.

5.3 – חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

12.3 – ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

20.3 – יום שוויון האביב

לציר הסיבוב של כדור-הארץ זווית של 23.5 מעלות ביחס לאנך למסלולו. לכן, קו המשווה של כדור-הארץ איננו נמצא תמיד מתחת לשמש, דבר הגורם לאי-שוויון בין הימים ללילות ולעונות השנה, מכיוון שגובהה המרבי של השמש בשמים משתנה עם הזמן. רק פעמיים בשנה, השמש נמצאת מעל קו המשווה, ביום שוויון האביב וביום שוויון הסתיו. ביום שוויון האביב, שעות החושך משתוות לשעות האור, ומכאן הלילות נהיים קצרים יותר מהימים עבור תושבי החצי הצפוני של כדור-הארץ, וארוכים יותר עבור תושבי הכדור הדרומי. על-כן בחצי הכדור-הצפוני נוהגים לציין ביום זה את ראשיתו של האביב. זמן השוויון המדויק הוא 12:29 בצהריים, שעון ישראל.

20.3 – חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

24.3 – עוד מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

בשעה 5:30 ביום שישי בבוקר תופיע התחנה בדרום מערב קצת מעל האופק, תגיע אל רום השמים (75 מעלות מעל האופק) ב-5:22, ותרד אל האופק בדרום מזרח ב-5:25. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.2 כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לזו של כוכב הלכת צדק שיראה גם הוא בבהירות בשמי המערב.

26.3 – מעבר נוסף של תחנת החלל הבינלאומית

הפעם המעבר מתרחש בשעת ערב מוקדמת. בשעה 20:19 התחנה תופיע בדרום מערב קצת מעל האופק, תגיע אל רום השמים (77 מעלות מעל האופק) ב-20:22, ותרד אל האופק בצפון מזרח ב-20:23. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.3.

28.3 – מולד הירח

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש. תחילת חודש ניסן.

30.3 - תצפית אסטרונומית

מוזמנים להצטרף לתצפית של מכון דוידסון בהרי ירושלים ולצפות בירח ובכוכבי הלכת חמה, מאדים וצדק לצד גרמי שמיים נוספים.

תגובה אחת

  • שלמה

    צדק בשמי המערב

    כנראה טעות בפוסט. צדק זורח בימים אלו קצת אחרי 10 בלילה. בשמי המערב בולט כוכב הלכת נגה.
    כדאי לתקן