לוח אירועים אסטרונומיים, אפריל 2017

1.4 – תצפית טובה על מרקורי

כוכב הלכת חמה (מרקורי) בנקודה הגבוהה ביותר יחסית לשמש (בצד מזרח). זמן טוב לראות את כוכב הלכת בזווית של 19 מעלות מעל השמש, אחרי שהיא שוקעת.

7.4 – צדק קרוב

כדור הארץ וכוכב הלכת צדק, הגדול במערכת השמש שלנו, נמצאים בנקודה הקרובה ביותר במסלוליהם. מכיוון שצדק בנקודה הקרובה ביותר במסלול שלו וגם מואר חזיתית על ידי השמש, הבהירות שלו מקסימלית בשלב זה, והוא יהיה הכוכב הבהיר ביותר בשמיים. מכיוון שהוא בדיוק בצד ההפוך מהשמש, אפשר לראות אותו זורח בזמן השקיעה ונמצא בשמיים כל הלילה. בעזרת משקפת אפשר להבחין גם בארבעת הירחים הגדולים שלו: איו, אירופה, גנימדס וקליסטו, שנראים כנקודות אור חלשות בקו אחד מצדדיו של צדק.

11.4 – ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

16.4 – מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

בשעה 19:56 בערב תופיע התחנה בצפון מערב קצת מעל האופק, תגיע אל רום השמים (בגובה של 85 מעלות מעל האופק) ב-19:59, ותרד אל האופק בדרום מזרח ב-20:02. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.9 כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לזו של כוכב הלכת צדק שייראה גם הוא בבהירות בשמי הלילה.

22.4 – מטר מטאורים "לירידיים"

במהלך הלילות של שבין 16 ל-25 באפריל כדור הארץ עובר דרך שובל האבק של השביט C/1861 G1 Thatcher, וחלקיקי האבק הנשרפים באטמוספרה יוצרים את הבזקי האור של המטאורים, המכונים גם "כוכבים נופלים". שיא המטר יהיה ב-22 באפריל, עם 20 מטאורים בשעה. כדאי למצוא מקום חשוך ורחוק ככל האפשר מהעיר בשביל לצפות במטר, בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן. הירח יהיה סהר צר ויזרח רק בשעות הלילה המאוחרות ולכן לא יפריע לתצפית. המטאורים ייראו כבוקעים מהאזור של קבוצת הכוכבים "לירה" בשמיים הצפוניים.

26.4 – ירח חדש

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש. ראש חודש אייר.

29.4 – יום האסטרונומיה הבינלאומי

יום האסטרונומיה מצוין בכל שנה בפעילויות שונות, בהן כמובן תצפיות כוכבים, גם בשטח וגם מקוונות.

2 תגובות

  • חיים צפלר

    22.4 – מטר מטאורים "לירידיים"

    שלום רב,
    שיא המטר יהיה ב-22 באפריל
    בבקשה שאלה.
    לילה של יום שישי או של שבת? תודה רבה מראש, חיים תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תשובה

    בלילה שבין שבת לראשון.