מחקר חדש בחן כיצד תינוקות וילדים צעירים מבינים את טיב הקשרים בין אנשים שונים, ומצא שפעולות של החלפת רוק, כמו אכילה משותפת מאותה פיסת מזון, מספקות להם רמז לקשר הדוק במיוחד

החיים החברתיים של כולנו מורכבים מקשרים בעלי דרגות קרבה שונות. יש אנשים שאנחנו קשורים אליהם מאוד: הורינו, ילדינו ואחינו, בני ובנות זוג, חברים קרובים במיוחד. במעגלים רחוקים יותר נמצאים חברים שאיתם אנחנו בקשר הדוק פחות, עמיתים לעבודה, בני המשפחה המורחבת, שכנים ומכרים. ילדים לומדים ומבינים את הקשרים האלו מגיל צעיר מאוד – הבנה שנחוצה להם על מנת לנווט בהצלחה בחברה. אבל איך ידעו הילדים בין אילו שני אנשים יש קשר הדוק? אחד הרמזים לכך, לפי מחקר חדש , הוא אלו שלא אכפת להם להחליף רוק זה עם זה. 

מחקרים הראו שבתרבויות רבות, פעילות שבה שני אנשים מחליפים רוק, כלומר נשיקה או אכילה משותפת באותם כלים או מאותה פיסת מזון, מוגבלת לרוב לאנשים שנמצאים בקשר הדוק במיוחד זה עם זה. "זה מה שהוביל אותנו לשאול אם תינוקות מבדילים בין קשרים מסוגים שונים, ואם החלפת רוק עשויה להיות רמז טוב שהם יכולים להשתמש בו כדי לזהות קשרים הדוקים", אמרה אשלי תומס (Thomas), שהובילה את המחקר. 

שלושה ילדים שותים מכוס אחת | Jack Frog, Shutterstock
בתרבויות רבות אכילה משותפת מאותם כלים מוגבלת לאנשים שנמצאים בקשר קרוב זה עם זה. שלושה ילדים שותים מכוס אחת | Jack Frog, Shutterstock

איפה הקשר חזק יותר?

בתחילה בחנו החוקרים את יכולתם של ילדים צעירים, בני חמש עד שבע, לזהות את החלפת הרוק כסימן של קשר קרוב במיוחד. החוקרים הראו לילדים ציורים שבהם ילדה שותה מיץ מקשית, לצד שתי ילדות אחרות. הוסבר לילדים שאחת הילדות היא אחותה, והשנייה היא חברה שלה. אז הם נשאלו עם מי, לדעתם, היא תחלוק את המיץ. רוב הילדים ענו שהיא תחלוק את המיץ עם אחותה. לעומת זאת, בציורים שבהם הילדה שיחקה בצעצוע או אכלה מאכל שאפשר לחתוך חלק ממנו ולחלוק מבלי להחליף רוק, הילדים בחרו באחות או בחברה באופן שווה. נראה שהם הבינו ששתייה מאותה קשית שמורה לאנשים קרובים במיוחד, כמו אחיות.

בניסוי השני החוקרים בחנו תינוקות בני שמונה עד עשרה חודשים, וגם פעוטות בני 16 עד 18 חודשים. היות שאותם אי אפשר לשאול שאלות כמו את בני החמש, החוקרים השתמשו בשיטה אחרת. הם הראו לתינוקות ולפעוטות סרטונים שבהם בובה אכלה פלח תפוז וחלקה אותו עם שחקנית, ושיחקה בכדור עם שחקנית אחרת. בסרטון האחרון הבובה ישבה בין שתי השחקניות, ובכתה בקול.

החוקרים רצו לבדוק את הציפיות של התינוקות – מי מבין שתי השחקניות הם יצפו שתרגיע ותנחם את הבובה? הילדים הסתכלו קודם כול על השחקנית שחלקה עם הבובה את התפוז, והסתכלו בה גם זמן רב יותר מאשר בשחקנית השנייה - נראה שהם ציפו שהיא תהיה זו שתתערב. מכך הסיקו החוקרים שהתינוקות מבינים שהקשר ההדוק יותר הוא בין השתיים שאכלו יחד מאותו פלח תפוז. כביקורת, החוקרים הראו להם גם סרטון שבו הבובה הבוכייה הייתה שונה מזו שקודם לכן חלקה מזון עם השחקנית. במקרה זה, כאשר לא היה להם מידע על הקשרים של הבובה עם שתי השחקניות, הילדים הביטו אל שתיהן באותה מידה. 

"היכולת ללמוד על קשרים חברתיים היא חשובה מאוד", אמרה תומס. "הבחנה בין קשר הדוק לקשר חזק פחות עשויה להיות חשובה במיוחד לתינוקות, ועוד יותר לתינוקות של בני אדם, שתלויים במבוגרים שידאגו להם במשך זמן ארוך יותר מכל בעלי החיים. ההבחנה הזו עשויה להיות דרך טובה להבין מי יכול לספק לך את התמיכה שאתה זקוק לה".

פירוש המבטים

ככל מחקר שנערך עם תינוקות, גם המחקר הזה נתון לפרשנות – איננו יכולים לקבוע בוודאות מה הבינו התינוקות ומה חשבו, ואנחנו נאלצים לפרש כמיטב יכולתנו את התנהגותם, במקרה זה את המבטים שלהם. החוקרים ראו אותה כראיה לכך שהתינוקות מסיקים על טיב הקשר בין הבובה והשחקנית, בהתבסס על האכילה המשותפת. זו פרשנות הגיונית מאוד, והם אף סיפקו ביקורות שמחזקות אותה, אך היא עדיין בגדר פרשנות. כמו כן, ההבנה של התינוקות את טיב הקשרים בין אנשים שונים מתבססת, מן הסתם, על רמזים שונים ולא רק על החלפת רוק – אך בשביל לברר מהם ניאלץ לחכות למחקרים נוספים.

מגבלה נוספת של המחקר היא שהוא נערך עם תינוקות מארצות הברית בלבד. הממצאים שלו מרתקים, אמרה הפסיכולוגית האמריקאית דרבי סאקסבי (Saxbe) בריאיון לאתר ScienceNews, אבל יהיה מעניין לבדוק גם איך יגיבו במצבים כאלו תינוקות וילדים מתרבויות שבהן יש כללי היגיינה שונים, או מסורות אכילה שונות. 

שתיים מן החוקרות מסבירות על המחקר (סרטון דובר אנגלית): 

0 תגובות