חוקרים מצאו שמין הבר "קפה סטנופילה" עשוי לשגשג גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים וקוראים לתרבת אותו. הבונוס: גם טעמו נחשב איכותי

קפה הוא אחד המשקאות הפופולריים ביותר בעולם, אך הוא גם פגיע מאוד לגורמים סביבתיים כמו  מזג אוויר קיצוני, מחלות ומזיקים, שמובילים לתנודתיות מחירים גבוהה. כל אלה מושפעים מאוד משינויי האקלים העולמיים, כך שאין פלא שנעשים מאמצים ניכרים למצוא או לפתח זנים עמידים עד כמה שאפשר לתנאי מזג אויר קיצוניים. מחקר חדש מציע כעת להכליא את מיני הקפה המסחריים הפופולריים עם מין בר נדיר, שמפגין עמידות גבוהה במיוחד.

גידול הקפה מוגבל לתנאי אקלים ספציפיים שקיימים בשטח גיאוגרפי מצומצם מאוד, בעיקר באזורים הטרופיים של אסיה, אפריקה ואמריקה הדרומית - והשטח הזה מצטמצם עוד יותר בעקבות שינויים דרמטיים במזג האוויר, הנובעים משינויי האקלים ומסכנים את המטעים. לבעיה הזאת מוצעים מגוון פתרונות, ובכלל זה הזזת המטעים לאתרים חדשים, פיתוח כלים אגרוטכניים מתקדמים ופתרונות השקיה, וגידול זנים חדשים המותאמים לשינויי האקלים. אולם שינוי אזור הגידול עלול לפגוע אנושות בפרנסתם של מגדלי הקפה כיום, ומעבר יקר לשיטות חקלאיות חדשות צפוי להוביל לעליית מחירים חדה בתעשיית הקפה.

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Nature plants, דן בפתרון השלישי: מציאת מינים עמידים שמסוגלים לשגשג גם בתנאים המשתנים שמביאים איתם שינויי האקלים. את המינים האלה יהיה אפשר להכליא עם מינים מסחריים מצליחים כמו קפה ערביקה (Coffea arabica) וקפה רובוסטה (Coffea canephora), וכך להוביל לפיתוח זנים חדשים שיהיו גם עמידים וגם יפיקו קפה איכותי.

צמחים של קפה ערביקה (משמאל) וקפה רובוסטה | Michael R Chandler, Cristina Pedrazzini, Science Photo Library
את המינים העמידים יהיה אפשר להכליא עם מינים מסחריים מצליחים. צמחים של קפה ערביקה (משמאל) וקפה רובוסטה | Michael R Chandler, Cristina Pedrazzini, Science Photo Library

מין בר נדיר

המין בו התמקדו החוקרים הוא סטנופילה (Coffea stenophylla), קרוב משפחה נדיר של מיני הקפה המסחריים המוכרים לנו. "המין סטנופילה מגדיל משמעותית את מאגר צמחי הקפה האיכותיים שיכולים לעמוד בשינוי האקלים, ויכול לשמש מקור חשוב לפיתוח של מינים מסחריים עמידים", קובעים החוקרים במאמרם.

סטנופילה זוכה לפופולריות בקרב טועמי קפה מומחים, וטעם הפולים הטחונים שלו דומה לקפה ערביקה איכותי. הערביקה, שהוא מין הקפה הנפוץ ביותר ובעל נתח השוק הגדול ביותר, דורש תנאי גידול ספציפיים ולכן פגיע מאוד להשפעות שינויי האקלים. על סמך מבחני טעימה ופיתוח מודל לבחינת ההתאמה של עצי הסטנופילה לטווח רחב של סוגי אקלים, הסיקו החוקרים שהמין עמיד היטב לתנאי מזג אוויר קיצוניים וליובש. הוא אפילו עמיד חלקית למחלת החילדון, דבר שמקנה לו יתרון נוסף מבחינת מגדלי הקפה, ומציג אותו כמקור מועיל להכלאות.

החוקרים סבורים שהסטנופילה ימותג תחילה כקפה יוקרתי, ושעם הזמן מחירו ירד והוא יהפוך נפוץ ונגיש יותר. בימים אלו נזרעים זרעים של מין הסטנופילה במטעים ראשונים לצורך הערכת איכותו. עם זאת, יידרש עוד זמן רב, ואפילו שנים, לפני שהקפה המופק מפולי הסטנופילה יהיה זמין לציבור הרחב. המחקר מדגיש את החשיבות בשמירה על זני בר של צמחי מאכל רבים ובהבטחת המשך קיומם, גם כדי שנוכל להשתמש בתכונות הייחודיות שיש לחלקם.

 

0 תגובות