מחקר חדש מראה כי תמיד כדאי לנהל אורח חיים בריא, אפילו בגיל המבוגר, וכך נוכל להוסיף עד שש שנים לתוחלת החיים

מי לא חולם על חיי נצח? טוב, אז לחיי נצח בוודאי לא נזכה, אבל אולי נוכל להאריך את החיים בכמה שנים אם רק נעשה כמה פעולות פשוטות. מחקר שנערך ביפן בדק וגילה שמונה דרכים שעשויות להאריך בשש שנים את תוחלת החיים הממוצעת.

תוחלת החיים מושפעת מגורמים רבים, ובהם המעמד החברתי-כלכלי, הנגישות של שירותי הבריאות ושמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול נמוכה, הימנעות מעישון ושמירה על משקל גוף נורמטיבי. אך כמה שנים נרוויח אם נאמץ את ההרגלים הללו? והאם יש גיל שבו כבר מאוחר מדי להשתנות? מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "Age and Aging" מצא כי אם נסגל לעצמנו הרגלים בריאים נוכל להוסיף עד שש שנים בממוצע לחיינו.

אישה בבגדי ספורט אוכלת תפוח | Dragana Gordic, Shutterstock
צריכת פירות ועיסוק בפעילות גופנית הם שניים מהמדדים שנבדקו להארכת תוחלת החיים. אישה בבגדי ספורט אוכלת תפוח | Dragana Gordic, Shutterstock

חיים ארוכים וטובים

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. בשנת 2020 גברים ישראלים הגיעו בממוצע לגיל של 80.7 שנים ואילו נשים חיו בממוצע עד גיל 84.8. תוחלת החיים ביפן גבוהה אף יותר, ועמדה בשנת 2020 על 87.7 שנים לנשים ו-81.6 שנים לגברים – או 84.7 שנים באוכלוסייה כולה.

חוקרים מיפן בדקו את הקשר בין הרגלי חיים בריאים ובין הארכת תוחלת החיים בארצם. מאחר שבגיל מבוגר אנשים רבים סובלים ממחלות כרוניות שפוגעות באיכות חייהם, המחקר עקב במיוחד אחרי ההשפעה של אימוץ אורח חיים בריא על אנשים מבוגרים ועל אלה שסובלים ממחלות כרוניות. יש לזה חשיבות רבה במיוחד מכיוון שתוחלת החיים העולמית עולה בהתמדה והציפייה היא שבכמה מדינות היא תחצה בעשור הקרוב את רף 85 השנים.

המחקר עקב במשך כעשרים שנה אחרי 20,373 נשים ו-26,247 גברים בין גיל 40 ל-80. במהלך התקופה הזאת כ-9,000 מהם הלכו לעולמם. המשתתפים מילאו סקר שבו דירגו את עצמם בשמונה מדדים שנחשבים קשורים למצב הבריאות: צריכת דגים, חלב ופירות, פעילות גופנית ספורטיבית כגון הליכה, מדד מסת הגוף (BMI), משך השינה, והתנהגויות מזיקות כמו עישון וצריכת אלכוהול.

החוקרים הקצו נקודה אחת לכל התנהגות בריאה. למשל אכילת פרי אחד לפחות בכל יום היא תנאי הסף לקבלת ניקוד על צריכת פירות, בהליכה צריך להשקיע מדי יום חצי שעה לפחות, ולצריכת האלכוהול אסור לעבור את רף ה-46 גרם ליממה. בסך הכול אפשר היה לצבור עד שמונה נקודות. בהתאם לציון הזה העריכו איך הרגלי התנהגות באים לידי ביטוי בתוחלת החיים החזויה.

שינה ערבה בגיל המבוגר | patcharapon, Shutterstock

לפי המחקר, שנת לילה שנמשכת 7.4-5.5 שעות, עשויה לתרום לתוחלת חיים ארוכה יותר. שינה ערבה בגיל המבוגר | patcharapon, Shutterstock

שש שנים נוספות

החוקרים מצאו כי בכל גיל, ככל שאנשים סיגלו לעצמם יותר התנהגויות בריאות, התווספו יותר שנים לחייהם. יתר על כן, כל שינוי לטובה באורח החיים בא לידי ביטוי במספר השנים שהרוויחו. בשני המינים, כל אחת מההתנהגויות הבריאות האריכה את תוחלת החיים בחצי שנה לפחות לעומת אנשים שלא הקפידו עליהן.

החוקרים חישבו ומצאו כי בגיל 40, שמירה על מסת גוף מאוזנת (BMI תקין) הוסיפה בממוצע 1.3 שנים לחייהם של גברים ו-1.7 שנים לנשים; שנת לילה טובה הוסיפה 1.4 שנים לגברים ו-1.6 שנים לנשים. עישון גרע בממוצע 3.8 שנים מחייהם של גברים ו-3.7 שנים מנשים. אי-הפרזה בצריכת אלכוהול תרמה לנשים הרבה יותר – 4.9 שנים בממוצע לעומת 1.9 בלבד לגברים, אולי בגלל הבדלים פיזיולוגיים בין המינים בפירוק האלכוהול בכבד. לעומת זאת, פעילות גופנית מתונה תרמה לתוחלת החיים כחצי שנה בלבד, עם יתרון קל לנשים על פני גברים.

אף שדי בחמישה הרגלים בריאים כדי להאריך את החיים באופן משמעותי, מי שאימצו אורח חיים בריא מכל התחומים וענו לפחות לשבעה משמונת הקריטריונים שנבדקו, נהנו מתרומה רבה במיוחד לתוחלת החיים שלהם. נשים בנות 40 הוסיפו כך קרוב לשש שנים לחייהם, וגברים זכו לתוספת של חמש שנים וחצי לעומת בני גילם שלא ענו לאף קריטריון. יתר על כן, אפילו בגיל 80, אימוץ אורח חיים בריא כולל תרם בממוצע עוד ארבע שנים שלמות לגברים ושנתיים לנשים. בכל קבוצות הגיל, גם אנשים עם מחלות רקע קשות כמו סרטן, מחלות לב או סוכרת, נהנו מחיים ארוכים יותר אם אימצו את מרכיבי אורח החיים הבריא.

המחקר מראה אם כן כי אפילו במדינה כמו יפן, שתוחלת החיים בה גבוהה מאוד, אנשים יכולים לחיות יותר אם יישמו כמה הרגלים חיוביים באורח חייהם. די לפעמים בפעולות קטנות שתומכות בבריאות כדי לעשות שינוי גדול. עם זאת, יש לזכור שלמרות המגמות הברורות שהמחקר מראה, הקשר שהוא מצא בין אורח חיים בריא לתוחלת החיים הוא נסיבתי בלבד. בנוסף, מכיוון שהמחקר נעשה ביפן בלבד, אין לדעת עד כמה ממצאיו מייצגים גם אוכלוסיות אחרות, עם מאפיינים חברתיים, תרבותיים וכלכליים אחרים.

 

6 תגובות

  • עודד

    נשים חיות יותר שנים מגברים

    האם מומלץ לגברים בני 75 לעבור ניתוח לשינוי מין?

  • זקן בן 90

    תוחלת חיים לא בהכרח איכות חיים.

    מחקרים הוכיחו שאריה בגן חיות חי בממוצע 10 שנים יותר מאריה בטבע. ברור שגם אם האריה היה מבין את המשמעות של תוחלת החיים הגבוהה בכלוב, רוב מוחלט של האריות היה מוותר על התענוג של חיים ארוכים בכלוב
    תוחלת חיים לא בהכרח מצביעה על איכות חיים, בטח אם לוקחים בחישוב גם את הזמן שבו זקן עם או בלי תודעה, מרותק למיטה מחובר לצינורות יכול ככה לחיות שנים (אם היה אריה אגב, היו מתחשבים בו ומרדימים אותו)
    חיים ארוכים כמטרה טוב לאנשים שהשאיפה שלהם לסמן v על תוחלת חיים גבוהה.
    אבל חסר משמעות לאנשים ללא חשש מציון נמוך בתוחלת חיים, כאלה שיסתכנו בטיפוס על הרים או יאכלו מאכלים אסורים, יחיו חיים חופשיים ללא חשש של מותר אסור, הם בודאות יחיו פחות שנים, אבל יחיו חיים ששמבחינתם יהיו הרבה יותר מעניינים מאלטרנטיבה של איך להאריך חיים.
    לסיכום תוחלת חיים ארוכה בתמורה לעשה לא תעשה מעניינת הרבה בני אנוש אבל לא מתאימה לכולם.

  • לא הגיוני

    חלב מוסיף לאיכות חיים? מוזר

    וגם מנוגד לקונצנזוס המדעי שהולך ונוצר בכשר השנים האחרונות.

  • חושב לעצמו

    איכות החיים יותר חשובה מאורכם

    פעילות גופנית מוסיפה חצי שנה לתוחלת החיים? משהו התפקשש במחקר הזה..

  • יהונתן

    שגיאה פוטנציאלית במספרים?

    46 גר' אלכוהול ביום?! זה בערך ליטר של בירה! ביום!
    אם זה הסטנדרט ל"צריכה מופרזת", אני לא מכיר אדם נורמטיבי אחד שקרוב לצריכה מופרזת.

  • רמי י-ם

    הכוונה ל 46 גרם בירה, או יין,

    הכוונה ל 46 גרם בירה, או יין, או משקה שמכיל 5-12% אלכוהול. כלומר רבע כוס יין ביום.
    זה מחר סטטיסטי, יתכן שאילו בדקו רק צריכן יין היו מקבלים תוצאות אחרות