מחקר חדש מראה ששחפים נמשכים במיוחד למאכלים שבני אדם החזיקו או אכלו מהם לפני כן

לפני כעשר שנים ביקרתי בקייפטאון, דרום אפריקה, וכשהסתובבתי בנמל קניתי מנת פיש אנד צ'יפס, שכללה שני נתחי דג מטוגנים בבלילה. היה יום יפה ובהיר, לכן לקחתי את המגש אל השולחנות בחוץ. מיד לאחר שהתיישבתי נחת על השולחן, ממש לידי, שחף גדול. בלי הרבה היסוסים הוא לקח במקורו את אחד מנתחי הדג, ועף. עוד לפני שהספקתי לעכל מה קורה נותרתי עם ערימת צ'יפס וחצי מנת דג. 

זה אינו סיפור יוצא דופן. שחפים הם בין בעלי החיים שהתרגלו במהירות לנוכחות האדם, ולמדו לנצל את ההזדמנויות שאנו מספקים להם. במקומות רבים ברחבי העולם הם החליפו את הדגים הטריים מהים בשאריות מזון ממסעדות ומאתרי פסולת, כפי שעושים מינים נוספים של ציפורים בסביבת האדם. כעת, חוקרות מבריטניה גילו שהקרבה של השחפים לבני האדם הובילה אותם להסתמך על ההתנהגות שלנו בבואם לחפש אוכל.

"למרות שהם נפוצים בערים רבות, מעט מאוד ידוע על ההתנהגות של שחפים עירוניים", אמרה מדליין גומאז (Goumas), שהובילה את המחקר. "רצינו לברר אם זה פשוט המראה של האוכל שמושך את השחפים, או אם הפעולות של בני האדם עשויות להסב את תשומת ליבם לחפץ מסוים".

החוקרות בחנו שחפים שהסתובבו באזורים עירוניים בחופים הדרום-מערביים של אנגליה. בכל פעם, גומאז התייצבה מול אחד השחפים, במרחק של כשמונה מטרים ממנו, והניחה על הקרקע שני חטיפים זהים, אחד משמאלה ואחד מימינה. היא הרימה אחד מהם, החזיקה אותו סמוך לפיה למשך 20 שניות, הניחה אותו שוב על הקרקע ונסוגה לאחור כשני מטרים. 

האכלת שחפים בחוף ים בקוריאה הדרומית | צילום: KoreaKHW, Shutterstock
הסתגלו היטב לסביבת האדם. האכלת שחפים בחוף ים בקוריאה הדרומית | צילום: KoreaKHW, Shutterstock

הקשר בין בני אדם לאוכל

19 מתוך 24 שחפים בניסוי, כמעט שמונים אחוזים, ניקרו בחטיף שממנו "טעמה" גומאז, וחמישה ניקרו בחטיף השני. הנתונים מראים על העדפה ברורה לחטיף שנראה קודם בידיה של החוקרת. חזרה על הניסוי עם חפצים בגודל דומה שאינם אכילים, הניבה תוצאות פחות חד-משמעיות: מתוך 23 שחפים שבאו לנקר אותם, רק 15 בחרו בחפץ שהוחזק ביד. לפי התוצאה הזו, אי אפשר לקבוע שההעדפה קיימת גם עבור חפצים שאינם מזון. 

"המחקר שלנו מראה שפעולות של בני האדם עשויות לשחק תפקיד חשוב בדרך שבה שחפים מוצאים מזון", אמרה גומאז, "וזה יכול להסביר באופן חלקי את השגשוג של שחפים באזורים עירוניים". השחפים גמישים מאוד, ומתאימים את עצמם בקלות לסביבה חדשה ולמאכלים חדשים – ואחת מהדרכים שהם עושים זאת, מתברר, היא לבדוק מה עושים בעלי החיים שגרים באותה סביבה, כלומר אנחנו. 

מהממצאים עולה כי השחפים נמשכים לאוכל שאנשים מפילים ארצה, אמרה חוקרת נוספת, לורה קלי (Kelley). לכן הם עשויים לקשר בין מסעדות ומקומות אחרים שבהם אנשים אוכלים, לבין סיכוי טוב לארוחה בשבילם. כך הם עוברים להסתמך יותר ויותר על שאריות מזון של בני אדם, במקום על דגים וסרטנים היישר מהים. עדיין לא ברור מה יהיו ההשפעות ארוכות הטווח של שינוי זה בדפוסי האכילה של השחפים. "זה מדגיש את החשיבות שבזריקת שאריות אוכל באופן מסודר", אמרה קלי. "שכן האכלה בלתי מכוונת של השחפים מחזקת את הקשר שהם עושים בין בני אדם לאוכל".

סרטון על המחקר (באנגלית): 

 

 

0 תגובות