כאשר דגים צריכים לצאת במהירות מאזור סגור דרך פתח קטן, הם עושים זאת בצורה מסודרת ויעילה, בלי להידחק. זה בניגוד לבני אדם, שנוהגים לדחוף זה את זה ולחסום את הפתח, וכך להאט את התקדמותם

בני אדם אינם היחידים שנוטים להידחק כשהם ממהרים, וכך להשיג את התוצאה ההפוכה ולהאט את התקדמותם. מחקרים הראו שגם כבשים, למשל, עושות כך. לאחרונה בדקו חוקרים מצרפת את ההתנהגות הזו אצל בעלי חיים אחרים, שנעים בצורה שונה מאוד: דגים. הם גילו שבניגוד לבני אדם ולכבשים, הדגים יצאו לפי התור ונמנעו מדחיקה וחסימה של המעבר. הם עשו זאת בעזרת שמירה על מרחק מינימלי זה מזה, גם כאשר חשו מאוימים.


בורחים בצורה מסודרת ויעילה, בניגוד לבני אדם ולכבשים. דגי טטרה ניאון באקווריום | צילום: Joan Carles Juarez, Shutterstock

כיבוד כללים חברתיים

החוקרים בחנו דגים מהמין טטרה ניאון (Paracheirodon innesi), דגי מים מתוקים קטנים, אורכם כשלושה סנטימטר, שחיים בנהרות בדרום אמריקה ונפוצים כדגי אקווריום. הם שמו 30 דגים באקווריום שהיה מחולק לשני מדורים, עם פתח קטן ביניהם. בתחילה כל הדגים היו במדור אחד, ואז לקח אחד החוקרים רשת אקווריום קטנה ובעזרתה "רעה" את הדגים לכיוון הפתח, עד שכולם עברו למדור השני. 

החוקרים יכלו לשלוט בגודל הפתח, ולשנות אותו מקוטר של 1.5 סנטימטרים עד לקוטר של ארבעה סנטימטרים. שלא במפתיע, לדגים נדרש זמן רב יותר לעבור בפתח ככל שהיה קטן יותר. מה שכן הפתיע את החוקרים הייתה העובדה שהדגים לא נדחקו וסתמו את המעבר. הם התגודדו ליד הפתח, אך שמרו על מרחק אחד מהשני ולא דחפו זה את זה, גם כאשר הרשת התקרבה אליהם ודחקה אותם אל המחיצה.

דגי טטרה ניאון בורחים דרך פתח במחיצה, מתוך המחקר. מקור: Renaud Larrieu and Aurélie Dupont

"אנחנו מפרשים את ההתנהגות הזו ככיבוד של כללים חברתיים, גם במצבי חירום" אמרו אורלי דופו (Dupont) ופיליפה פיילה (Peyla), שניים מהחוקרים החתומים על המאמר, בריאיון ל-BBC Science Focus. "נראה שבני אדם, כמו גם כבשים, נוטים לשכוח במהירות את החוקים החברתיים כשהם נתקלים במצב מלחיץ, ולאמץ התנהגות אנוכית". 

לך אל הדג, רובוט

בטבע, מן הסתם, הדגים לא צריכים לעבור בפתח קטן בין שני חלקים של אקווריום. אבל הם חיים לרוב במים רדודים, וצריכים לפלס את דרכם בין אבנים וסלעים. היות שהם דגים חברותיים שנעים בקבוצות גדולות, ושהם דגים קטנים שדגים רבים וגדולים יותר רואים בהם טרף, סביר שדגי הטטרה ניאון נתקלים מדי פעם במצב בו כמה עשרות דגים צריכים לצאת במהירות דרך מעבר צר. שם כנראה התפתחה היכולת שלהם לנוע לפי התור ולשמור על מרחק זה מזה. התנהגות דומה התגלתה עוד קודם לכן אצל נמלים, שנוהגות גם הן לצאת בצורה מסודרת ולא חוסמות את המעבר, אפילו כשהן נמצאות בסכנה.

זה יהיה מוגזם לצפות שאנשים ילמדו מדגי הטטרה ניאון, ועל סמך הדוגמה שלהם יפסיקו להידחק ולחסום זה את זה במעברים צרים. אבל יש אחרים שדווקא כן יכולים לעשות זאת: רובוטים. סוגים מסוימים של רובוטים נעים בקבוצות מתואמות, וכללים כמו אלו שלהם מצייתים הדגים, למשל בנוגע למרחק של פרט אחד מאחר, עשויים להתאים להם מאוד. סוג אחר של רובוטים, מכוניות אוטונומיות, יוכלו גם הן לאמץ מודל התנהגות המבוסס על התנהגות הדגים, במיוחד במצב בו יש על הכביש מכוניות אוטונומיות רבות שצריך להסדיר את תנועתן. לפחות במקרה של רובוטים יש פחות סיכוי שהם יכנסו לפניקה וישכחו את הכללים, כמו שאנחנו נוטים לעשות.

3 תגובות

  • רם

    הרגע הזה שבו אתה מבין שאתה פחות תרבותי מדג זברה

    :))) :))) :)))

  • אנונימי

    בסרטון דוקא רואים שחלקם כן

    בסרטון דוקא רואים שחלקם כן נדחקים יחד.

  • יוסף ארודי

    מעניין ומלמד , מלהיב

    מעניין ומלמד , מלהיב