הצלחה מרשימה עם כישלון בנחיתה לטיל החדש של ג'ף בזוס, חבירה של לוויינים הודים בחלל, שתי נחתות בדרך לירח ולוויין תצפית מרשים של האמריויות. סיכום השבוע ברחבי היקום
הכחול הגדול
חברת "בלו אוריג'ין" שיגרה בהצלחה את טיל השיגור הכבד שלה ניו גלן, בטיסת הבכורה שלו, אך נכשלה בניסיון להנחית את השלב הראשון על אסדה בים.
הטיל הענקי שוגר בהצלחה ממרכז החלל קנדי בפלורידה לאחר דחיות רבות, כולל כמה ביטולי שיגור השבוע. השיגור עבר חלק ואחרי כשלוש דקות נפרד השלב הראשון מהשלב השני כמתוכנן, בגובה 83 קילומטרים. שני מנועי השלב השני הופעלו בהצלחה, ולקחו אותו למסלול סביבי כדור הארץ, שם הוא ביצע משימת הדגמה של הצבת לוויינים אך בלי להציב לוויינים בפועל, ובלי שמערכת ההצבה תתנתק ממנו, כפי שהיא מתוכננת לעשות בעתיד.
השלב הראשון המשיך בשילוב של נפילה חופשית והפעלות מנוע מבוקרות לנחיתה על אסדה שהמתינה באוקיינוס האטלנטי, אבל בגובה 25 קילומטרים בערך נותק עמו הקשר, וכעבור דקות אחדות אישרה החברה שהוא התרסק.
הצלחה להגיע למסלול כבר בניסוי הראשון. שיגור הטיל ניו גלן מקייפ קנוורל, פלורידה, 16 בינואר 2025 | צילום: Blue Origin
ניו גלן הוא טיל שיגור דו שלבי כבד, מסדר הגודל של פלקון הבי של ספייס אקס, או וולקן קנטאור של ULA. הטיל הענקי, שגובהו 98 מטרים וקוטרו שבעה מטרים, מתוכנן לשאת מטען של 45 טונות למסלול נמוך סביב כדור הארץ, או מטענים קטנים יותר ליעדים רחוקים יותר. השלב הראשון של ניו גלן מיועד להיות רב פעמי, ובהמשך גם השלב השני, בדומה לסטארשיפ של ספייס אקס. מסיבה זו הוא עשוי להיות יעיל יותר מבחינה כלכלית מטילים אחרים בקטגוריה הזו, שבהם מתבצע שימוש חוזר רק בחלק מהרכיבים, אם בכלל. בחברה מקווים שזה יאפשר להם להציע שיגורים במחירי תחרות בשוק הטילים הכבדים.
פיתוחו של הטיל נמשך שנים רבות, והוא נועד במקור לבצע שיגור ראשון ב-2020, אך התעכב בין השאר בשל קשיים כלכליים. זאת למרות שהחברה כבר זכתה בכמה חוזי שיגור עם הטיל החדש, עוד בטרם הגיע לחלל אפילו פעם אחת. גם אם ניו גלן ייכנס בהקדם לפעילות סדירה, ויעמוד בכל האתגרים, בלו אוריג'ין של המיליארדר ג'ף בזוס עלולה להתקשות בתחרות מול ספייס אקס של אילון מאסק ופיתוח הסטארשיפ שלה. מעניין לשים לב שבלו אוריגי'ן קמה כבר בשנת 2000, שנתיים לפני ספייס אקס, ורק כעת הגיעה לשיגור המסלולי הראשון שלה. עם זאת, ניו גלן מיועד לשגר משימות של בלו אוריג'ין עצמה, בראשן שיגור רכב הנחיתה על הירח של החברה, שנבחר למשימות במסגרת תוכנית ארטמיס. טיל כבד מבצעי אמור גם להיות המפתח למימוש התוכנית של בזוס להקמת תחנת חלל פרטית, שתשמש גם חברות מסחריות וגם תיירי חלל.
שני הודים נפגשים בחלל
סוכנות החלל של הודו השלימה בהצלחה ניסוי חבירה של שני לוויינים, והייתה למדינה הרביעית בלבד שמשלימה עגינה מוצלחת בחלל, אחרי ארצות הברית, רוסיה (ברית המועצות) וסין. חבירה בין שתי חלליות היא שלב קריטי במשימות חלל מתקדמות, כמו איסוף דגימות מהירח או מכוכב לכת, תדלוק בחלל, הארכת חיי לוויינים, סילוק פסולת חלל ועוד. הסוכנות ההודית, ISRO, בחרה לבחון את היכולת עם שני לוויינים, SDX01 ו-SDX02, שהודו שיגרה בחודש שעבר למטרה זו בטיל PSLV C60. כל אחד מהלוויינים שוקל כ-220 קילוגרם (בכדור הארץ), והם חברו זה לזה בגובה 475 קילומטר.
צעד חשוב בדרך ליישום תוכניות שאפתניות בחלל. שני הלוויינים של הניסוי בהכנות לקראת השיגור | צילום: ISRO
לפני כמה ימים עשתה ISRO ניסוי חבירה ראשון, אך הפסיקה אותו כשהלוויינים היו במרחק שלושה מטרים זה מזה, לאחר שהם סטו מעט ממסלול החבירה. ביום חמישי השבוע היא חזרה שוב על הניסוי, והפעם הלכה עד הסוף, כששני הלוויינים התחברו בהצלחה. הסוכנות הודיעה כי ניסויי שליטה ובקרה בלוויין המחובר עלו בהצלחה, וכי בעוד כמה ימים היא תבצע ניסויי העברת חשמל בין הלוויינים, ולאחר מכן הפרדה מבוקרת שלהם.
"ברכות למדענים שלנו ב-ISRO ולכל אחוות החלל על ההדגמה המוצלחת של עגינת לוויינים בחלל", צייץ ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. "זו אבן דרך חשובה בדרך למשימות החלל השאפתניות של הודו בשנים הבאות".
בדרך לירח
אחרי הנחיתה הראשונה של חללית פרטית על הירח בתחילת השנה שעברה, שנת 2025 נפתחה עם שיגור של שתי נחתות ירח של חברות פרטיות. הנחתות, של החברה האמריקאית Firefly ושל החברה היפנית ispace, שוגרו יחד ביום רביעי השבוע בטיל פלקון 9 של ספייס אקס מבסיס החלל קנדי בפלורידה, והוכנסו בהצלחה למסלול סביב כדור הארץ.
הנחתת האמריקאית, Blue Ghost, שוגרה כחלק מתוכנית CLPS שבמסגרתה סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, מספקת מימון למשימות ירח של חברות מסחריות. בתמורה המשימות כוללות ניסויים, מחקרים ובדיקת טכנולוגיות עבור סוכנות החלל, כחלק מהמעטפת לתוכנית ארטמיס שמיועדת להנחית שוב בני אדם על הירח לקראת סוף העשור. הנחתת, שקוטרה כ-3.5 מטרים, מזכירה מעט את "בראשית" הישראלית – ולא במקרה. Firefly עבדה על הפיתוח, לפחות בגלגול מוקדם של החללית, עם מפעל "חלל" של התעשייה האווירית, שקיבל לידיו את הקניין הרוחני של פיתוח החללית הישראלית תמורת חלקו במימון הפרויקט. עם זאת, היא גדולה וכבדה בהרבה מהנחתת הישראלית, והמסה היבשה שלה, בלי דלק, מתקרבת ל-500 קילוגרם – פי שלושה מ"בראשית".
המטענים המדעיים של Blue Ghost כוללים בין השאר ניסוי שבודק את היצמדות אבק הירח לסוגי משטחים שונים, מעבדה ניידת לחקר הרכב האבק, ניסוי בדחיית אבק באמצעות שדה חשמלי, מחשב מוגן קרינה לבחינת פעילותו בחלל, מצלמת רנטגן למדידת רוח השמש, ועוד. החללית תקיף את כדור הארץ במשך 25 ימים לבדיקת מערכות והפעלה ראשונית של חלק מהמכשירים המדעיים. לאחר מכן היא תפעיל מנועים לטיסה ישירה לירח, וכעבור ארבעה ימים תיכנס למסלול סביבו. לאחר עוד 16 יום (ימי ארץ), שיביאו אותנו אל תחילת חודש מרץ, היא תנסה לנחות באזור "ים המשברים" (Mare Crisium). הנחיתה מתוכננת לבוקר הירחי, כך שיהיו לה שבועיים (שלנו) של אור שמש על פני הירח ואנרגיה סולרית להפעלת המכשירים המדעיים.
סרטון של Firefly על הנחתת Blue Ghost:
הנחתת היפנית Resilience היא נחתת הירח השנייה שמשגרת חברת ispace, שגם היא קשורה בעקיפין ל"בראשית": החברה הוקמה מהקבוצה היפנית שהשתתפה בתחרות Lunar X-Prize, אותה תחרות שהובילה להקמתה של עמותת SpaceIL, שפיתחה את החללית הישראלית. החללית הראשונה של ispace, Hakuto-R, התרסקה בניסיון הנחיתה על הירח באפריל 2023, גם זה באופן דומה ל"בראשית".
הנחתת היפנית החדשה קצת יותר קטנה מהאמריקאית, וקוטרה כ-2.5 מטרים. היא נושאת רכב שטח זעיר שהחברה היפנית פיתחה במימון סוכנות החלל של לוקסמבורג. הרכב, Tenacious, קטן מתנור מיקרוגל ממוצע: הוא בעל מסה של חמישה קילוגרם בלבד, אורכו 53 סנטימטר, רוחבו 32 וגובהו כ-25 סנטימטרים. נוסף על הרכב הנחתת נושאת כמה ניסויים מעניינים של חברות פרטיות ומעבדות אוניברסיטאיות, בהן מערכת לאלקטרוליזה – פירוק מים לחמצן ומימן בעזרת זרם חשמלי, כדי לבחון היתכנות להשתמש בשיטה לייצור דלק טילים מקרח שיתגלה על הירח. ניסויים נוספים כוללים מערכת לגידול אצות בתנאי הריח, כדי לבחון ייצור מזון עתידי לאסטרונאוטים, מכשירים למדידת קרינה ועוד.
מכיוון שהחללית היפנית קטנה יותר, היא תעשה את דרכה לירח במסלול הרבה יותר חסכוני בדלק, המבוסס על הקפות גדלות והולכות של כדור הארץ. בשל כך היא תגיע אליו רק בעוד כ-4.5 חודשים, אחרי שהנחתת האמריקאית כבר אמורה לסיים את משימתה. היא אמורה לנחות ב"ים הקור" (Mare Frigoris) באזור צפוני יחסית בצד הקרוב של הירח.
שתי המשימות שעושות את דרכן אל הירח הן רק הראשונות מתוך כמה וכמה נחיתות ירח שמתוכננות בהמשך השנה. החברה האמריקאית Intuitive Machines, שהנחיתה בשנה שעברה את החללית הפרטית הראשונה על הירח, צפוי לשגר נחתת נוספת. גם חברת Blue Origin עשויה לשגר כבר השנה נחתת ירח ראשונה משלה, וחברה אמריקאית נוספת, Astrobotic, מתכננת לשגר נחתת נוספת, אחרי כישלון מאכזב לפני כשנה. סטטיסטית, סביר להניח שלא כל המשימות יצליחו – או אפילו ייצאו לדרך השנה – אבל גם אם רק חלקן יעשו זאת, צפויה שנה מעניינת על הירח שלנו.
סרטון של ispace על משימת הנחתת Resillience:
אמירויות החלל
ביום שלישי השבוע שיגרה ספייס אקס מקליפורניה משימת rideshare – שבה משגרים יחד מספר גדול של לוויינים עבור כמה לקוחות, ומשחררים אותם בהדרגה למסלוליהם. במשימה הזו, Transporter-12, נשא טיל פלקון 9 לחלל לא פחות מ-131 לוויינים. הגדול שבהם הוא לוויין צילום חדשני של איחוד האמירויות, שכלי תקשורת במדינה כינו "המתקדם מסוגו באזור". MBZ-Sat, שמשקלו כ-750 קילוגרמים וגודלו כמכונית מסחרית, מצויד במצלמה ברזולוציה גבוהה וכן במערכת תקשורת מהירה המאפשרת לו לשדר את התמונות לכדור הארץ בקצב גבוה פי שלושה מקודמיו. באיחוד האמירויות אומרים כי הלוויין יוכל לסייע למעקב סביבתי, לטיפול במצבי אסון ולתכנון תשתיות תחבורה ותשתיות עירוניות.
מרכז החלל האמירתי עדכן ביום רביעי כי הלוויין נכנס למסלולו, הוא מתקשר עם תחנות הקרקע ונראה שכל מכשיריו פועלים כסדרם.
זהו הלוויין ה-11 של איחוד האמירויות במסלול סביב כדור הארץ, והוא שוגר פחות משבע שנים אחרי שהמדינה שיגרה את הלוויין הראשון מתוצרתה. לפחות עשרה לוויינים אמירתיים נוספים נמצאים בשלבי פיתוח וייצור. ההתקדמות המהירה הושגה בזכות השקעות עתק של המדינה במדע בשנים האחרונות, בדגש על תחום החלל. נוסף על MBZ-Sat נכלל בשיגור השבוע גם לוויין סטודנטים קטן של איחוד האמירויות.
מטענים בולטים נוספים בשיגור המשותף היו לא פחות מ-36 לווייני צילום זעירים של חברת Planet Labs האמריקאית, ולוויין נוסף, גדול יותר, לצילום ברזולוציה גבוהה. החברה ההודית Pixxel שיגרה את שלושת לווייני הצילום הראשונים שלה, וחברת D-Orbit שיגרה שני לווייני שירות לשינוי מסלול של לוויינים אחרים.
הלוויין המתקדם מסוגו באזור. MBZ-SAT בהכנות לשיגור, והדמיה שלו במסלול סביב כדור הארץ | מקור: Mohammed Bin Rashid Space Center (MBRSC)