הסוסים, בשל חשיבותם הכלכלית והצבאית, היו כנראה בעלי החיים הראשונים שזכו לטיפולי שיניים. מחקר חדש מעלה כי רופאי שיניים מונגוליים טיפלו בסוסים לפני יותר מ- 3,000 שנה

למרות אי-הנעימות שרובנו חשים בעת ביקור אצל רופא שיניים, כל מי שסבל מחור בשן או מכאבי שיניים אחרים מבין את חשיבותו. לא רק בני אדם מכירים את כאבי השיניים: אם תשאלו וטרינרים, תגלו שגם חיות אחרות, כמו כלבים, חתולים וסוסים, סובלים מהם. במהלך ההיסטוריה, בעלי החיים העיקריים שזכו לטיפולי שיניים היו סוסים, בגלל חשיבותם הכלכלית. עם כל הכבוד לידידו הטוב ביותר של האדם (ויש), או לקוטל מזיקים כמו החתול, סוסים שימשו את האדם במגוון רחב של תחומים, ובהם תחבורה ותובלה, מלחמה, בידור ואפילו מזון. גם לשיני הסוסים הייתה חשיבות כלכלית: נוסף על חשיבותן לבריאות הסוס, שיני הסוס יכולות גם להצביע על גילו, ולספק מידע שהיה חשוב בסחר סוסים.

לסוסים, כמו לבני אדם, יש שיני חלב שהשיניים הקבועות דוחקות אותן ותופסות את מקומן; לפיכך, שיני חלב שאינן נושרות עלולות לגרום לקשיים ולכאבים. בניגוד לבני אדם, השיניים הקבועות של סוסים ממשיכות לגדול במשך כל חייהם, כדי לפצות על שחיקה הנובעת מלעיסת מזון צמחי קשה. סטיות קטנות בכיוון גדילת השן, וכן שחיקה בלתי אחידה של השיניים, עלולות לגרום לנזק ולכאב רב. מחקר חדש בהובלת מדענים מגרמניה ומארצות הברית מראה כי המונגולים ניסו לרפא את שיניהם של סוסים כבר לפני 3,200 שנה.

המונגולים היו עם של נוודים שנדדו במישורים של מונגוליה, לכן הסוס היה הכרחי לאורח חייהם ותפס מקום מרכזי בתרבותם. בגולגולות סוסים שנחפרו ברחבי מונגוליה ותוארכו לאלף שנים לפני הספירה נראים נזקים בשיני חלב התואמים לניסיון עקירה של השן, ובגולגולת אחת נראה חתך העשוי להעיד על ניסיון לתקן את כיוון הצמיחה של שן.

שיני חלב שאינן נושרות או שחיקה לא אחידה עלולות לגרום כאב. טיפול שיניים מודרני לסוס | צילום: ויקיפדיה, Stefan Isaacs
שיני חלב שאינן נושרות או שחיקה לא אחידה עלולות לגרום כאב. טיפול שיניים מודרני לסוס | צילום: ויקיפדיה, Stefan Isaacs

בתקופה המדוברת, תקופת הברונזה המאוחרת, עדיין לא נעשה שימוש בכלי ברזל, ועל שיני הסוסים לא נמצאו שאריות ברונזה המעידות על שימוש בכלי מתכת. לפיכך החוקרים סבורים, שהכלים ששימשו לחיתוך שיני הסוסים היו עשויים אבן. זהו הממצא העתיק ביותר המעיד על רפואת שיניים של סוסים, והוא מצביע על החשיבות של סוסים ובריאותם בתקופה שבה רפואה, ורפואת שיניים בפרט, עוד היו בחיתוליהן.

הסוס נשאר חלק חשוב מהתרבות המונגולית במשך אלפי שנים, והיה כלי המלחמה העיקרי של הקשתים הרכובים אלפיים שנה לאחר מכן, במאות ה-13-12 לספירה, כאשר המונגולים בהובלת ג'ינגיס חאן כבשו את רוב אסיה. האימפריה המונגולית בשיא גדולתה נחשבת עד היום לאימפריה היבשתית הגדולה בהיסטוריה.

אז בפעם הבאה שהילד יגיד שהוא לא רוצה ללכת לרופא השיניים, או שזה לא חשוב, הזכירו לו את הסוסים ואיך כבר לפני למעלה משלושת אלפים שנה הם היו הולכים לרופא לבדיקה. רק שהם לא קיבלו מתנה, ככל הנראה. 

תגובה אחת

  • ליאת שנהב

    למי שמעניין-טיפול מודרני בשיניים של סוס לרוב יוצר בעיות בלסת

    מבנה הלסת והתפקוד שלו בזמן שהסוס אוכל הוא תנועה צידית שיוצרת שחיקה בשני צידי השן. בעיות עלולות להיווצר כשהסוס לא מקבל תזונה טבעית ואינו עוקר וקורע את העשב מהאדמה כשהראש יורד לקרקע. רוב המזונות המודרניים מוגשים לסוס בגובה אדם והאכילה עם הראש למעלה משבשת את כיווני השחיקה. זמני האכילה קצרים בהרבה מהרעיה בטבע ועוד הם הגורמים לנזקי פה. הבעיה שרוב טיפולי השיניים נעשים בדיוק באותה הצורה כמו בתמונה בכתבה- ראש מוטה מעלה ולכן הלסת לא ממוקמת כפי שהסוס אוכל וכל הזויות משתבשות. הנזק המכני לשיניים פוגע בכל מערכת העיכול ומקצר את חיי הסוס.