איך קורה שתפיסות מדעיות מתקבעות לעיתים גם כשהן מבוססות על ממצאים שנויים במחלוקת? מחקר מגלה שדווקא מחקרים שמטילים ספק בנכונות המיתוס תורמים לביסוסו

בעולם אידיאלי, רק תפיסות שמבוססות על ממצאים או תגליות אמיתיות יוכלו לתפוס אחיזה בחלקים נרחבים של הקהילה המדעית. אבל המציאות, ועולם המדע בתוכה, רחוקה מלהיות מושלמת. חוקרים שביקשו להתחקות אחר התהליך שיוצר "מיתוסים" מדעיים, מצאו במחקרם שבמקרים מסוימים דווקא מאמרים שביקשו לחשוף תפיסה מדעית שגויה, תרמו לביסוסה בקהילה.

השיטה המדעית מבוססת בין השאר על ההנחה שתגליות או ממצאים שגויים ייחשפו כשמחקרים אחרים ינסו לשחזר, לאמת או להפריך את ממצאיהם. אולם מנגנון הבקרה העצמית המדעית אינו מושלם. כך קורה לעיתים שתפיסות המבוססות על ממצאים שנויים במחלוקת עלולות לקנות אחיזה בקהילה המדעית ולהפוך למיתוסים מדעיים, כלומר למוסכמות שאיש אינו מערער עליהן.

קבוצת חוקרים מנורווגיה בחרה להיכנס לקרבי התופעה במטרה להבין את התהליכים שמקבעים תפיסות מדעיות שגויות, כדי שנוכל לסכל טוב יותר את היווצרותן. הם בחרו להתמקד באפקט הות'ורן (Hawthorn), או אפקט הצופה, המתאר שינוי שחל בהתנהגותם של בני אדם אם הם יודעים שהם משתתפים במחקר או שצופים בהם.

התופעה קיבלה את שמה משורת מחקרים שנערכו במפעל הות'ורן של חברת האלקטרוניקה Western Electric Company בארצות הברית לפני קצת פחות ממאה שנה. מטרתם הייתה לבחון שינויים בתפוקה ובהתנהגות של עובדי החברה בתגובה לשינויים כמו עוצמת התאורה או מידת הסדר בסביבת העבודה שלהם. במהלך המחקר נמצא שתפוקתם של העובדים שנבדקו עלתה בעקבות כמעט כל שינוי שנעשה בסביבת עבודתם. לדוגמה, התפוקה עלתה גם כשהגדילו את עוצמת האור וגם כשהפחיתו אותה, ואפילו כשהשיבו את עוצמת התאורה למצבה המקורי.

ההסבר המקורי לתוצאות המפתיעות שנתן החוקר המוביל, אלטון מאיו (Mayo) מאוניברסיטת הרוורד, היה שתשומת הלב המוגברת שחשו העובדים עקב עצם ההשתתפות במחקר הובילה לעלייה בתפוקה שלהם. פרשנות מאוחרת גרסה שעצם הידיעה שצופים בהם היא זו שגרמה לעלייה בתפוקת העובדים. עם השנים האמונה באמיתות המסקנה הזאת הלכה והתקבעה בקהילה המדעית, ורק מעטים העזו לחלוק עליה.

מפעל הות'ורן באילינוי בערך ב-1925 | מקור: ויקיפדיה, נחלת הכלל
המיתוס התקבע למרות בעיות רבות במחקר. מפעל הות'ורן באילינוי בערך ב-1925 | מקור: ויקיפדיה, נחלת הכלל 

כשהבקרה לא פועלת

עם זאת, בהמשך התפרסמו גם לא מעט מחקרים שביקשו לחשוף את הכשלים והיעדר התשתית המדעית מאחורי אפקט הות'ורן. הם הדגישו שהמחקר נעשה על חמישה עובדים בלבד, ושניים מהם אף התחלפו  במהלך שנות המחקר. תוצאות של מחקרי המשך לא תאמו את הממצאים הראשוניים, ויש מי שטוען שמדובר באנקדוטה בלבד. תהליך הבקרה העצמית בעולם המדעי אומנם אורך לפעמים זמן רב, אך אפשר היה להניח שבסופו של דבר הקהילה המדעית תכיר בבעיות העומדות בבסיס האפקט המפורסם, או לפחות תנסה לאושש את נכונותו במחקרי בקרה נוספים. בפועל האמונה באמיתותו של האפקט נותרה איתנה כתמיד. 

במחקר הנוכחי ניסו החוקרים להבין איך ייתכן שלמרות התערערות הבסיס המדעי לאפקט הות'ורן, מדענים ממשיכים להתייחס אליו כעובדה מוצקה. כדי לעשות זאת הם בדקו את התוכן של מחקרים שציטטו את המאמרים שהטילו ספק בתוקפו של האפקט. להפתעתם הם גילו שביותר ממחצית המקרים, מחקרים שהטילו ספק במיתוס צוטטו כאילו הם תומכים בו.

מסקנת החוקרים הייתה שחוקרים רבים מתרשלים בציטוט של מאמרים קודמים, ולא פעם הם נמנעים מלקרוא את המאמר שהם מצטטים או לא מבינים אותו נכון. כך קרה שמחקרים שהיו אמורים לחשוף בעיות בבסיסה של תפיסה מדעית רווחת, דווקא תרמו לחיזוקה ולביסוסה. הממצאים האלו חושפים עד כמה מנגנון הבקרה העצמית שהמדע מתבסס עליו פגיע, וכמה חשוב שמדענים יבינו את חשיבות הדיוק בפרטים ואת התפקיד שהם ממלאים בערעור תפיסות שגויות ובביסוס מסקנות המבוססות על עובדות.

 

4 תגובות

  • א.עצבר

    גיאומטריה פיזיקלית

    הגיאומטריה של דקארט
    עיכבה את הופעת הגיאומטריה העצברית. בגיאומטריה של דקארט יש כלי עזר , והוא מישור ממשי שעליו מצוירת נקודה , המסומנת באפס. נקודה זו משותפת להתחלה של שני קווי סרגל המצוירים במישור הזה , קו סרגל אופקי, וקו סרגל אנכי.
    על גבי כלי עזר זה אפשר לסמן נקודות שמקומן נקבע על פי מספר סרגל אופקי , ומספר סרגל אנכי. את המספרים של הנקודות מפיקה נוסחה כמו לדוגמה y=xx
    אם נביט מרחוק באוסף נקודות צפופות של נוסחה זו, בקלות אפשר יהיה לטעות ולחשוב שמדובר בקו עקום, ולא באוסף של נקודות.
    היות ומדובר באוסף של נקודות ולא בקו עקום, השם המתאים לאוסף נקודות כזה , הוא נקדן עקום. בגיאומטריה של דקארט אין קווים, ובמקומם יש נקדנים.
    כשהופיעה הגיאומטריה של דקארט, כבר לא היה צורך לצייר קו בעזרת עיפרון, והיה מספיק להשתמש בנוסחה המפיקה נקודות.
    בגיאומטריה של דקארט אין קו עגול סגור הנוצר בעזרת מחוגה, ובמקומו יש נקדן עגול הנוצר מהנוסחה xx+yy=1 יש הבדל תהומי בין קו עגול סגור לנקדן עגול. לקו עגול סגור יש אורך ממשי כמו לדוגמה 45 ס"מ, וצורה אחידה ייחודית הנתפסת במבט פשוט.
    ואילו לנקדן עגול אין אורך ממשי, ואין צורה. יש לזכור כי נקדן עגול בנוי מנקודות, ולנקודה אין אורך ממשי, אין רוחב ממשי ואין צורה. בגיאומטריה של דקארט מושג הקו לא קיים, ובמקומו נמצא הנקדן.
    הנקדן הוביל את הגיאומטריה אל מבוי סתום שמנע כל חידוש , ואף על פי כן,
    החשבון של ניוטון ולייבניץ חדר לתחום הגיאומטרי, בעקבות דקארט.
    חשבון זה כלל לא מטפל בקווים עקומים ועגולים, אלא בנקדנים עגולים ועקומים הנתפסים כקווים ישרשרים. (קו ישרשר בנוי מקטעי קו ישר) לכן, החשבון של ניוטון ולייבניץ לא הצליח לגלות את סודם של הקווים העגולים הסגורים, ואת רעיון פאי המשתנה בין 3.1416 ל 3.164
    רעיון פאי המשתנה שייך לגיאומטריה העצברית. א.עצבר 1/3/2021

  • נועם

    ובכן, ביחס לנושא האקלים...

    אני לא אנסה לטעון שהתפיסה המדעית המקובלת לגבי משבר האקלים שגויה.
    א. כי אני מפחד ;)
    ב. כי כנקודת מוצא אני מניח שהקוצנזוס המדעי הוא מבוסס
    -------------
    אבל - אני חושב שיש לשאול בכנות האם הסביבה המדעית פתוחה למחקרים שמערערים על הקונצנזוס בנושא הזה, או שהעובדה שזה נושא "חם" מבחינה פוליטית לא מאפשרת שיח אמיתי.
    למעשה, אם ניקח את המאמר לעיל וננסה לחשוב על הכיוון ההפוך - ייתכן שדווקא החוסר במחקרים שמערערים על הקונצנזוס המדעי בנושא האקלים (או לחלופין החוסר שלהם בבמה) גורם לכך שמשבר האקלים נתפס אצל אנשים רבים כמיתוס ולא כאמת מדעית.

  • א.עצבר

    מיתוס בן אלפי שנים, הוא הרעיו של פאי קבוע בכל המעגלים

    המתמטיקאים מאמינים במספר יחיד המתאים לכל המעגלים, וערכו המקורב הוא 3.14
    מספר זה מאפשר את המעבר מקוטר של כל מעגל, אל ההיקף שלו.
    האמונה במספר יחיד זה קיימת אלפי שנים , בקרב המתמטיקאים. מאמונה זו נובעת המשוואה הבאה.
    יחס הקטרים של שני מעגלים הנבחרים באופן אקראי (שווה בדיוק) ליחס ההיקפים שלהם. ייצרתי מכשיר מדידה מכני מדויק מאוד המסוגל לבדוק את נכונות המשוואה הזו.
    השם שניתן למכשיר המדידה הוא HEKKEFAN
    יש לציין כי גם המכשיר וגם המדידה, אינם מוכרים למדע.
    המדידה קבעה שיחס הקטרים (גדול ** ) מהיחס של ההיקפים שלהם.
    ** ההפרש זעיר, אבל קיים בהחלט. מדידה זו הפיקה גיאומטריה חדשה , המצטרפת אל הגיאומטריה האוקלידית.
    בגיאומטריה החדשה יש לכל מעגל מספר מעבר ייחודי, המתאים לגודלו הממשי.
    מספרי המעבר האלה נמצאים בתחום צר, בין 3.1416 ל 3.164 יש לציין כי חישוב מתמטי ( לא מסוגל לגלות ) , את תוצאת המדידה המכנית.
    כך התבטלה אמונת המתמטיקאים במספר יחיד, המתאים לכל מעגל. הקלידו Aetzbar ביו טיוב , ותגיעו לניסוי ההיקפן א.עצבר

  • דגלס אדמס

    דירק ג'נטלי כבר מזמן ניסח את התובנה

    שבכדי להפיץ שמועה באופן יעיל יש להכחישה נמרצות