מחקר חדש מיפה מאפיינים במבנה המכונית הפוגעת, שמגבירים את הסכנה לחייהם של הולכי הרגל

למרות ההתפתחות המתמדת של אמצעי הבטיחות שנועדו להגן עלינו בכביש, תאונות דרכים ממשיכות לגבות את חייהם של רבים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2022 נהרגו בישראל 351 בני אדם בתאונות דרכים. ב-2023 חלה עוד עלייה מתונה, ומספר ההרוגים בכבישים עד סוף נובמבר עמד על 335.

עקב חשיבות הנושא מושקעים בעולם משאבים רבים בחקר הגורמים לתאונות דרכים ובפיתוח אמצעים למניעתן, והמחקר בתחום משלב כלים מהמדעים המדויקים, ההנדסה ומדעי החברה. מחקר חדש שופך אור על הדרך בה מרכיבים מסוים במבנה הרכב, הגודל והמבנה של חזיתו, משפיעים על תוצאות התאונה. התקווה היא שהבנה טובה יותר של השפעתם תצמצם בעתיד את הפגיעה בהולכי רגל שנדרסו בידי מכונית נוסעת שפגעה בהם חזיתית.


חקר חדש שופך אור על הדרך בה הגודל והמבנה של חזית הרכב משפיעים על תוצאות התאונה. מכונית שחזיתה נפגעה בתאונה | Shutterstock, The million emotions

גובה קטלני

כלי רכב מגיעים בשלל צורות וגדלים, וככל שהרכב גדול יותר, פגיעתו מסוכנת יותר. יתר על כן, בארצות הברית בולטת המגמה של מעבר לכלי רכב יותר ויותר גדולים. בשלושים השנים האחרונות המכונית האמריקאית הממוצעת התרחבה בכעשרה ס"מ, התארכה בכ-25 ס"מ, גבהה בכעשרים ס"מ והוסיפה למשקלה כ-450 קילוגרם. גם חזית הרכב גדלה עם השנים: אמנם יש עדיין מכוניות רבות שגובה מכסה המנוע שלהן אינו עולה על מטר אחד, אבל לא מעט אחרות נמצאות ממש בגובה העיניים של אדם זקוף – למשל סוגים מסוימים של ג'יפים משפחתיים כבדים.

המחקר החדש, שנעשה במכון הביטוח לבטיחות בדרכים בארצות הברית (IIHS), בחן כמעט 18 אלף תאונות שבהן היו מעורבים כלי רכב אחד והולך רגל בודד. הבודקים העריכו את המבנה של כ-3,000 דגמי מכוניות שהיו מעורבים בתאונות הללו. כדי למנוע הטיה של הממצאים הוצאו מהבדיקה מכוניות שהותקנה בהן מערכת בלימה אוטומטית.

מהמחקר עולה שמכוניות שמכסה המנוע שלהן נמצא בגובה של יותר ממטר מעל פני הכביש, ושסבכת הרדיאטור שלהן נוטה למטה בזווית של עד 65 מעלות לעומת הקרקע - כלומר הסבכה נטויה בשיפוע גדול יחסית אחורה - היו מעורבות בתאונות קטלניות יותר בכ-45 אחוז לעומת מכוניות שחזיתן נמוכה יותר או שסבכת הרדיאטור שלהן מאונכת ביחס לקרקע. עוד התברר כי בעוד שבמכוניות גבוהות הטיית חזית המכונית לא צמצמה את הסכנה לחייהם של הולכי רגל שנפגעו בתאונה, במכוניות נמוכות יותר – שגובה מכסה המנוע שלהן היה בין 75 סנטימטר למטר אחד – היה קשר הדוק בין זווית ה"פרונט" לחומרת הפגיעה. כלומר יש חשיבות לשני המרכיבים בנפרד – הן לגובה והן לזווית.


יש חשיבות לשני המרכיבים בנפרד – גם לגובה של חזית הרכב וגם לזווית. מכונית עם חזית גבוהה ומאונכת לקרקע | Shutterstock, Alexandr Shevchenko

"יצרנים יכולים לייצר מכוניות פחות מסוכנות להולכי הרגל, בכך שינמיכו ויטו את קדמת מכסה המנוע", אמר וֶן הוּ (Hu) שהוביל את המחקר. "בכל מקרה אין יתרון תפקודי לחזיתות כל כך מסיביות".

החוקרים בחנו גם מרכיבים נוספים במבנה המכונית, כגון זווית הנטייה של השמשה הקדמית, אורך מכסה המנוע והשיפוע שלו. מביניהם, לשיפוע של מכסה המנוע הייתה הכי הרבה חשיבות: נמצא שמכוניות בעלות מכסה מנוע שטוח היו קטלניות יותר ב-25 אחוז לעומת אלה שמכסה המנוע שלהן היה נטוי בחדות – בלי קשר לצורת המשטח החזיתי של המכונית.

לא רק תנע

הפיזיקה שמאחורי הממצאים הללו היא פשוטה למדי. את עוצמת הפגיעה אפשר לתאר כמעבר של תנע מהמכונית להולך הרגל. תנע הוא השילוב של מהירות ומסה, ומאחר שהולכי רגל הולכים לאט מאוד ושוקלים הרבה פחות ממכוניות, אפשר להניח לצורך החישוב שהתנע של הולך הרגל הנפגע הוא אפסי. לעומת זאת, ככל שמסת המכונית גבוהה יותר והיא נוסעת מהר יותר – היא תעביר יותר תנע לגופו הפגיע של הולך הרגל, והנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לו יהיה גדול יותר.


מכוניות בעלות מכסה מנוע שטוח היו קטלניות יותר ב-25 אחוז לעומת אלה שמכסה המנוע שלהן היה נטוי בחדות. גורמי הסיכון המרכזיים לפי המחקר החדש. אילוסטרציה מאתר IIHS, עברית: יהונתן ברקהיים

חומרת הפציעה מושפעת לא רק מהתנע של כלי הרכב הפוגע. אחד ההיבטים החשובים הוא מקום הפגיעה – פגיעות בחזה, באגן או בירך נוטות ליצור פציעות ברמת מורכבות אחרת ועם סיכון שונה למוות. פגיעות בחזה או בבטן עלולות לפגוע באיברים פנימיים חיוניים או לחולל דימום פנימי, כך שהן נחשבות מסוכנות מאוד – והן כמובן סבירות יותר כשהרכב הפוגע גבוה.

יש גם חשיבות רבה למה שקורה אחרי הפגיעה – אם הנפגע עף קדימה הוא עלול להיפצע בראשו משמשת המכונית הפוגעת, ואם הוא עף אחורה הוא עלול להיחבל בראשו ובאיברים נוספים מהפגיעה בקרקע, בקירות או בשלל עצמים אחרים שנמצאים במרחב הציבורי. ממחקרים נוספים שהכותבים פירטו במאמרם עולה שההבדלים האלה מושפעים מגובה מכסה המנוע של הרכב הפוגע ומהזווית שלו. מכסה מנוע גבוה מעלה את הסיכוי לכך שהנפגע יעוף ויחבל בראשו. לעומת זאת, כשמכונית בעלת מכסה מנוע נטוי פוגעת בהולך רגל, משך המגע ביניהם לפני שהולך הרגל יוטח לאוויר יהיה קצר יותר. לכן למכונית יהיה פחות זמן להפעיל עליו כוח חזק, ועוצמת הפגיעה הפוטנציאלית תהיה נמוכה יותר אף היא.

"יצרני מכוניות צריכים לשים לב לממצאים כאלה, ולחשוב איך לעצב את המכוניות שלהם כדי להגן על משתמשי הדרך הפגיעים", מוסיף נשיא המכון דיוויד הארקי (Harkey). "אנחנו צריכים לחשוב בצורה כוללת איך להגן על כל מי שנמצאים בדרכים. לא רק על מי שבתוך הרכב, אלא גם על מי שמחוצה לו". 

סרטון של IIHS על הפיזיקה של תאונות דרכים:

0 תגובות