מחקר חדש מגלה: צילומים עצמיים באתרים מסוכנים הופכים לסכנה ממשית לשלום הציבור – ואחראים למאות מקרי מוות בכל רחבי העולם

האם שווה לסכן את חייכם עבור הסלפי המושלם שתוכלו לפרסם ברשתות החברתיות? בפעם הבאה שאתם עומדים על קצה צוק או מפל, היזהרו לפני שאתם מצלמים סלפי זריז – זה עלול להיות הדבר האחרון שתעשו בחייכם.

על פי מחקר חדש, יותר מ-250 אנשים ברחבי העולם נהרגו מאז ראשית העשור בזמן שצילמו סלפי.  ממצאי המחקר מבוססים על 259 דיווחי חדשות שעוסקים במקרי מוות הקשורים לצילומי סלפי, מאוקטובר 2011 ועד נובמבר 2017. מסיכום הדיווחים עולה כי סיבת המוות המובילה היא טביעה, ואחריה מדורגות תאונות הקשורות בכלי תחבורה כגון צילום מול רכבת מתקרבת, או נפילה מגובה רב. סיבות מוות נוספות הקשורות לסלפי כוללות בעלי חיים, כלי נשק והתחשמלות. מספר אירועי המוות הגדול ביותר מתאונות סלפי נרשם בהודו, אך אירועים רבים התרחשו גם ברוסיה, ארצות הברית ופקיסטן.

"מקרי מוות עקב צילומי סלפי הפכו לבעיה רצינית הנוגעת לבריאות הציבור", אומר הכותב הראשי של המאמר, אגאם בנזל (Bansal). אף שעצם הצילום אינו מסוכן כמובן, בנזל טוען שהבעיה נוצרת כשאנשים מסתכנים בניסיון להשיג את התמונה המושלמת. "אם אתה רק עומד ומצטלם עם הסלבריטאי החביב עליך, זה לא מזיק. אך אם הצילום הזה מלווה בהתנהגות לא זהירה, הסלפי הופך מסוכן".

עורכי המחקר טוענים כי המספרים שהם מצאו אינם נותנים את התמונה המלאה, שכן מקרים רבים נוספים לא תועדו ולא דווחו לרשויות. הנתונים מראים שגברים נפגעים יותר מנשים בתאונות סלפי, ולטענת החוקרים הסיבה לכך היא שהם נוטים יותר להסתכן לצורך הצילום. נתון משמעותי נוסף הוא שרוב הנפגעים הם אנשים צעירים – יותר מ-85 אחוזים הם בני 10 עד 30.

טביעה היא סיבת המוות המובילה בתאונות סלפי. צילום עצמי של צנחן רחיפה רתום לסירה | מקור: Shutterstock
טביעה היא סיבת המוות המובילה בתאונות סלפי. צילום עצמי של צנחן רחיפה רתום לסירה | מקור: Shutterstock

הבעיה נמשכת כמובן גם השנה. בחודש מאי ניסה אדם בהודו לצלם סלפי עם דב פצוע, הותקף ונהרג. בספטמבר נהרגה אישה בת 32 מקליפורניה בנפילה מגובה רב, כשניסתה לצלם סלפי על קצה צוק בפארק לאומי במישיגן. באותו חודש צנח אל מותו גם תומר פרנקפורטר בן 18 מירושלים כשהצטלם בקצה מפלי נוואדה בפארק יוסמיטי שבארצות הברית.

"כדי לפתור את הבעיה אפשר להכריז על 'אזורים ללא סלפי', למשל ליד גופי מים גדולים, בפסגות הרים ובבניינים גבוהים", מציע בנזל. ניסיונות למנוע מאנשים לצלם תמונות סלפי מסוכנות נעשים כבר בכמה מדינות. לפני כשלוש שנים הושק ברוסיה מסע פרסום "סלפי בטוח" בסיסמה "אפילו מיליון לייקים לא שווים את חייך ובריאותך". בנוסף הוצגו בקמפיין דוגמאות לצילומי סלפי מסוכנים – על ראשי מגדלים או בעת החזקה של נשק. במומבאי שבהודו הגדילו לעשות והכריזו בשנת 2016 על 16 אזורים ללא סלפי, ואילו אינדונזיה הודיעיה שתפעל ליצור אזורים בטוחים לצילומים בפארק הלאומי של הר מראפי.

ייתכן שהעלאת המודעות לנושא החשוב תסייע לצמצם את ממדי התופעה שהולכים וגדלים בשנים האחרונות. לצד האמצעים החקיקתיים שננקטים ברחבי העולם נגד התופעה, מוטל על כל אחד ואחת מאיתנו לנהוג באחריות ולמנוע התנהגות מסכנת חיים.

תגובה אחת

  • אנונימי

    ברירה טבעית במיטבה