עישון נרגילה גורם לשאיפת כימיקלים העלולים לפגוע בלב ובכלי הדם, לעיתים ברמות שעולות על אלו של עשן סיגריות

בכתבה קודמת תיארנו את הסכנות שבעישון נרגילה, בייחוד על רקע האמונה הרווחת שהמים מסננים את העשן ולכן הסכנות פחותות מאלו של עישון סיגריות רגילות. כעת פרסמה אגודת הלב האמריקאית גילוי דעת בכתב העת שלה, Circulation, הסוקר מחקרים רבים על ההשפעות של נרגילה על הלב וכלי הדם. לפי גילוי הדעת הזה, נרגילה מזיקה למערכת הלב וכלי הדם לא פחות מסיגריות.

חומרים רעילים

במהלך עישון הנרגילה, שאורך בדרך כלל חצי שעה לפחות, המעשנים שואפים כמויות גדולות של חומר חלקִיקִי בריכוזים גבוהים עוד יותר מאשר בזמן עישון סיגריות, אם כי קשה לערוך השוואה ישירה בין עישון נרגילה לעישון סיגריות מבחינה זו, בשל השוני באופן השימוש ובמשך העישון. אחד החומרים שהמעשנים נחשפים אליהם הוא פחמן חד-חמצני, ולדבריהם של מחברי גילוי הדעת, אפילו חשיפה קצרה לחומר זה היא רעילה ועלולה לפגוע בכושר הגופני, משום שהוא פוגע ביכולת נשיאת החמצן של הדם.

מלבד פחמן חד-חמצני, עשן הנרגילה כולל חומרים רעילים אחרים שעלולים לפגוע במערכת הלב וכלי הדם – כגון ניקוטין, המפעיל את המערכת הסימפתטית שמאיצה את קצב הלב ומעלה את לחץ הדם, שתי השפעות המגדילות את הסיכון להתקף לב. עשן הנרגילה מכיל גם חומרים חלקיקיים, חומרים אורגניים נדיפים ומתכות רעילות כגון עופרת, קדמיום וארסֶן, שכולם פוגעים בתפקוד כלי הדם וגורמים לשינויים בלחץ הדם, לקרישי דם ולהפרעות בקצב לב. השפעות אלו עלולות לגרום ליתר לחץ דם ולטרשת עורקים, שגם הם מעלים את הסיכון לשבץ ולהתקף לב.

"עשן נרגילה מכיל חומרים מזיקים, ואגודת הלב האמריקאית ממליצה בחום להימנע משימוש בטבק בכל צורה שהיא," אמר פרופ' ארוני באטנגר (Bhatnagar), ראש הקבוצה שכתבה את גילוי הדעת ומנהל המרכז לסוכרת ולהשמנת-יתר באוניברסיטת לואיוויל שבקנטקי.

חפיסות תמימות למראה

העדויות לכך שעישון נרגילה פוגע בקצב הלב ובלחץ הדם הולכות ומצטברות. "צעירים רבים טועים לחשוב שעישון טבק נרגילה מזיק פחות מעישון סיגריות בגלל הסינון על ידי המים, אבל אין לכך תמיכה מדעית. עם זאת, יש עדויות שעישון נרגילה ממכר ועלול להביא לעישון מוצרי טבק אחרים, כמו סיגריות," מוסיף באטנגר.

על דבריו אלה של באטנגר אפשר להוסיף, כי חפיסות טבק הנרגילה אינן נושאות אזהרות בריאותיות – דבר שרק תורם לתפיסה שהוא מזיק פחות. נוסף על כך, המדיה החברתית מעודדת את השימוש בנרגילה, וכך גם הטעמים המתוקים שבהם משווק טבק הנרגילה והאריזות הצבעוניות שבהן הוא נמכר, מה שמושך את העין ואת החך של קהל צעיר. כל אלו משכיחים את סכנותיו של עשן הנרגילה, ומקלים על צעירים להתחיל בעישון נרגילה ואף להתמיד בכך לאורך זמן. נוסף על כך, מכיוון שאנשים רבים מעשנים נרגילה בבתי קפה ואף בבתים פרטיים, הדבר נתפס כמנהג חברתי ולכן כדבר לגיטימי.

לפי סקר של המרכז לבקרה על מחלות ומניעתן, 4.8 אחוזים מתלמידי התיכון ו-13.6 אחוזים מבני 24-18 בארצות הברית מעשנים נרגילה. כ-55 אחוזים מכלל מעשני הנרגילה בארצות הברית נמנים עם קבוצת הגיל השנייה. מעשני נרגילה יתחילו לעשן סיגריות בסבירות גבוהה יותר מאשר אנשים שמעולם לא עישנו נרגילה. מחקר בבריטניה הראה שהשימוש בנרגילה שכיח פי שניים ויותר מאשר שימוש בסיגריות בקרב כ-2,400 תלמידי תיכון בלונדון.

נתונים אלו מצביעים על הצורך במסע פרסום שיסביר לבני הנוער באופן יעיל מהן ההשלכות השליליות של עישון נרגילה. בניגוד לסיגריות, שסכנותיהן ידועות זה זמן רב, יש נטייה להקל ראש בסכנות של תחליפים שנראים לכאורה "תמימים" – לא רק נרגילה, אלא גם סיגריות אלקטרוניות – ולכן חשוב לעורר את מודעות הציבור לסכנות של תחליפים אלה.

0 תגובות