פריצת דרך בבניית תחנות כוח סולאריות: חברת הזנק אמריקאית הצליחה להגיע לטמפרטורה של אלף מעלות צלזיוס בחוות מראות חכמה, ושואפת לעלות עד 1,500

מאז המהפכה התעשייתית גדלה צריכת האנרגיה של האנושות באופן דרסטי, בין השאר להפקת חשמל, לתחבורה ולתעשייה. כדי לספק את כל צרכינו נעשים מאמצים ניכרים לפתח הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, כמו אנרגיית השמש, אך המתקנים הקיימים אינם יעילים במיוחד. טכנולוגיה חדשה שמפתחים כעת בארצות הברית עשויה להגדיל משמעותית את התפוקה של תחנות כוח סולאריות.

נכון להיום, האנושות עדיין מתבססת בעיקר על דלקי מחצבים כמו פחם, נפט וגז טבעי להפקת אנרגיה. הדלקים הללו אינם מתחדשים עם הזמן, והמלאי שלהם מוגבל. יש בקרקע עתודות דלקים שיספיקו לכמה עשרות שנים לפחות, אולם לא די בכך, וחשוב לפתח כבר עכשיו מקורות אנרגיה חלופיים ומתחדשים, שיבטיחו לנו אנרגיה בעתיד ויצמצמו את הזיהום ואת פליטת גזי החממה שיוצר השימוש בדלקי המחצבים.

שיטות חשובות, אך יעילותן נמוכה יחסית: קולטי שמש לייצור חשמל וטורבינות רוח | איור: Shutterstock
שיטות חשובות, אך יעילותן נמוכה יחסית: קולטי שמש לייצור חשמל וטורבינות רוח | איור: Shutterstock

האנרגיה של הטבע

יש מקורות אנרגיה מתחדשים רבים: אפשר לנצל את אנרגיית הרוח לסיבוב טורבינות ולהפקת חשמל, להשתמש בחום הפנימי של ליבת כדור הארץ להפקת אנרגיה גיאותרמית, ולהפיק חשמל מאנרגיה הידרואלקטרית שמתבססת על סכרים ועל ניצול הזרימה בנהרות ובמפלים. בנוסף, יש אנרגיה גרעינית, שאומנם נעשה בה שימוש בחומרים לא מתחדשים כמו אורניום ותוריום, אך העתודות שלהם יספיקו לאלפי שנים אם לא מיליונים, כך שבאופן מעשי מדובר במקור אנרגיה בלתי מוגבל.

אחד המקורות הזמינים ביותר לאנרגיה הוא השמש, שצפויה לבעור למשך עוד מיליארדי שנים, ומשחררת בכל שניה כמות אנרגיה ששקולה לצריכת האנרגיה של האדם במשך כמיליון שנה. השמש היא גם המקור העקיף של רוב האנרגיה שבה אנו משתמשים כיום: כמעט כל היצורים החיים בכדור הארץ תלויים באופן ישיר או עקיף בתהליך הפוטוסינתזה, שבאמצעותו צמחים ויצורים חד-תאיים מסוימים מנצלים את אנרגיית השמש להפקת אנרגיה.

המקור לאנרגיה שאצורה בדלקי מחצבים הוא גם מיצורים חיים שהיו תלויים בשמש. למעשה, כל מקורות האנרגיה בכדור הארץ, פרט לאנרגיה גיאותרמית או גרעינית, מקורם בשמש באופן ישיר או עקיף, ואפילו הרוח וזרימת המים מושפעות ממנה.

הבעיה היא שאנרגיית השמש אינה מרוכזת וקשה לאגור אותה. הלוחות הסולאריים שמשמשים להמרת אור השמש ישירות לחשמל סובלים מנצילות נמוכה, ומאבדים את רוב האנרגיה המגיעה אליהם. בדומה להם, תחנות כוח סולאריות תרמיות, שממירות את אור השמש לחום שמנוצל להפקת חשמל, נוטות להיות יקרות לא יעילות. כמו כן, הן בולטות מאוד בסביבה ומהוות מפגע סביבתי.

גורם נוסף שמקשה על ניצול אנרגיית השמש הוא הצורך באגירה של אנרגיה: השמש לא זורחת בכל שעות היממה, ועוצמת הקרינה שמגיעה ללוחות הסולאריים משתנה בהתאם לתנאי מזג האוויר. צריכת האנרגיה לא בהכרח תואמת לתנאי ההארה של השמש, לכן יש צורך באמצעים לאגירת האנרגיה שמגיעה ממנה, וכיום מדובר בטכנולוגיה מסורבלת ובזבזנית.

תחנת כוח סולרית תרמית ליד אשלים בנגב | צילום: אורי טייכמן
נצילות נמוכה יחסית והפרעה סביבתית. תחנת כוח סולרית תרמית ליד אשלים בנגב | צילום: אורי טייכמן

עד 1,500 מעלות

לאחרונה הצליחו חוקרים מחברת ההזנק האמריקאית הליוג'ן (Heliogen) להגדיל את היעילות של ניצול אנרגיית השמש ולהגיע לטמפרטורה של אלף מעלות צלזיוס בעזרת ריכוז אור השמש במערך של מראות  – שיפור של מאות מעלות לעומת השיא הקודם במתקן מסחרי. ההישג התאפשר בזכות שימוש במצלמות ואלגוריתמים מתוחכמים שמדדו את הזווית של כל מראה והתאימו אותה יחסית לשמש כדי להגיע לטמפרטורה מרבית. בהליוג'ן שואפים להמשיך ולהתקדם עד שיגיעו ל-1,500 מעלות צלזיוס בעתיד.

מעבר לשיפור היעילות של ייצור חשמל, הטמפרטורה הגבוהה תאפשר תהליכים תעשייתיים שדורשים כיום חום משריפה של דלקי מחצבים. בעזרתה אפשר יהיה להפיק זכוכית, פלדה ובטון, ואפילו לעבד מתכות או ליצור אמוניה. אם נצליח להחליף את דלקי המחצבים באנרגיית השמש, נוכל לחסוך בדלקים ולצמצם את הזיהום הסביבתי שנגרם כתוצאה מהשימוש בהם.

השימוש הישיר בחום השמש לתהליכים תעשייתיים בלי לייצר חשמל מבטיח גם יעילות גבוהה יותר, מאחר שאין בו המרות אנרגיה מחום לחשמל ומחשמל לחום. בנוסף, ייצור החום מקל מאוד על אחסון האנרגיה – חשמל קשה לאצור, אך חום אפשר לאגור ביתר קלות.

הטמפרטורות הגבוהות מאפשרות גם לייצר מימן מפירוק מים, למשל בעזרת מעגל תגובות עם גופרית או בעזרת נחושת. מימן הוא דלק סינתטי נקי ולא מזהם, שמשמש לאחסון אנרגיה; האנרגיה שמשקיעים בהפקת המימן נאצרת בתוכו עד ששורפים אותו, ואז היא משתחררת מחדש. באופן הזה אפשר להשתמש בו במקום גז טבעי, ושריפתו אינה פולטת פחמן דו-חמצני אלא אדי מים בלבד. נכון להיום, האנרגיה לצורך ייצור מימן מגיעה מדלקי מחצבים בלבד, כך שלא משתלם להשתמש בו לאחסון אנרגיה. אם התמונה תשתנה, זה עשוי להוביל לפריצת דרך בשוק האנרגיה.

האם משמעות ההישג היא שדלקי מחצבים הפכו לנחלת העבר? רחוק מכך. האנרגיה הסולארית צריכה עדיין לעבור כברת דרך לפני שתוכל להחליף את הנפט, הפחם והגז, ולשם כך יידרשו פיתוחים טכנולוגיים רבים נוספים. בכל זאת, מדובר בצעד נוסף בכיוון הרצוי, אל עבר עתיד שבו האנושות תעבור למקורות אנרגיה מתחדשים, נקיים ומוצלחים יותר, שייטיבו עם כולנו.

 

7 תגובות

  • חניאל קורן

    רק 1,000 מעלות צלזיוס? ראיתי בטלויזיה מתקן בארה"ב שמגיע ליותר

    לפני כמה שנים ראיתי תוכנית על תיקון של מתקן כזה ודברו שם על כך שבראש המגדל, היכן שכל המראות מצביעות,
    יש טמפרטורה של 1,400 מעלות. אז מה החידוש בכתבה שלך? (שהיא כמובן מעניינת מאד!)

  • מייקי

    אך קיימת בעיה

    אנרגיית שמש תלויה בשמש והשמש אינה זורחת 24 שעות ביממה ועצמתה משתנה לאורך חדשי השנה. חייבים השלמת מקור אנרגיה בשעות שאין שמש ...

  • אורי טייכמן

    כמובן

    זה עניין מוכר וידוע אנרגיה סולארית חייבת לבוא עם מקור אחר או עם אמצעי אגירה. נכון להיום הטכנולוגיות לאגירה עדיין לא מספיק מפותחות, אבל הרבה עבודה נעשית על הנושא הזה. וגם די ברור שמעבר ל-100% אנרגיה סולארית לא יקרה בזמן הקרוב.

  • יוסי

    מהי ההמצאה?

    מראות עוקבות שמש קיימות כבר הרבא זמן אז מה חדש?
    אפשר ליצר מימן באלקטרוליזה מכול מקור חשמלי לא רק דלק מאובנים וכבר בגרמניה משתמשים בשיטה זאת לאגור אנרגיה מוקלטים פוטוולטנחם ואלימות רוח

  • אורי טייכמן

    לא כל כך פשוט

    זה לא כל כך פשוט לייצר מימן ממים בצורה יעילה בעזרת אלקטרוליזה; המון מחקר מושקע בנושא הזה בשנים האחרונות. זה בהחלט יסייע לאגירת אנרגיה אבל למיטב ידיעתי הטכנולוגיה עדיין לא מספיק טובה.

  • shalom

    מדכא...

    וההמצאה החדשה לא תהווה "הפרעה סביבתית"?
    הרעיון של המגדל התרמי באשלים פשוט גאוני... למה מתמקדים בשלילי כל הזמן?

  • אורי טייכמן

    כי החסרונות הם גם חשובים ואי אפשר להתעלם מהם

    להתמקד בשלילי זה כמובן מבאס; אבל זה לא אומר שצריך להתעלם מהחסרונות. ובמקרה הזה, הם ישנם וצריך לקחת את זה בחשבון.
    אפשר לשקול האם התועלת מהקמת מתקן הפקת אנרגיה כלשהו (לאו דווקא סולארי) עולה על החסרונות (כמו הפגיעה הסביבתית), אבל לא יהיה נכון להתעלם מהחסרונות לגמרי ולהסתכל רק על היתרונות.
    אחרי הכל, כולנו רוצים מקור אנרגיה בלתי נדלה, זול, נקי ולא מזהם, ובלי נזק לסביבה, שיכול לספק את כל צרכי האנרגיה שלנו. אבל אין כזה, וגם לא צפוי אחד כזה בעתיד הקרוב לכל הפחות.
    אז יש עניין של טרייד אוף בין החסרונות ליתרונות, ואתה לא יכול להתעלם מהחסרונות.