בניגוד לטענות שהושמעו בעבר, מחקר חדש מצא שהשימוש בכפתור ה"נודניק" של השעון המעורר אינו גורם לעייפות, ואף עשוי לעזור לנו להיות ערניים יותר

איך אתם מתעוררים בבוקר? קופצים מהמיטה ברגע שנשמע השעון המעורר, או מתכרבלים בשמיכה ומנסים להתעלם ממנו? אולי אתם לוחצים על כפתור ה"נודניק", ה"סנוז", של הסמארטפון, כדי שתוכלו לחזור לחלום לעוד כמה דקות?

אם זה מה שאתם עושים, אתם לא לבד. המוני אנשים ברחבי העולם מתחילים את הבוקר עם "נודניק", וביניהם, אני מודה, גם אני. בשנים האחרונות אנחנו, אנשי הנודניק, שומעים שוב ושוב שהדרך המועדפת עלינו לקום בבוקר מזיקה לנו. הנודניק פוגע בערנות שלנו במשך היום, נכתב באתרי אינטרנט ונאמר בסרטוני טיק טוק. "אינרציית שינה", איימו עלינו, תפיל עלינו עייפות שיידרשו לנו ארבע שעות, אם לא יותר, להתאושש ממנה. עלינו להיפטר מהמנהג המגונה הזה אם ברצוננו לקום מהשינה רעננים ונמרצים.

אבל האם כל זה נכון? בכלל לא בטוח. במחקר שהתפרסם לאחרונה, חוקרים משוודיה ומאוסטרליה העמידו נבדקים בפני מבחנים קוגניטיביים זמן קצר לאחר שקמו משינה. הם מצאו שאנשים שהורשו להשתמש בכפתור הנודניק הצליחו במבחנים לא פחות מאלו שחויבו לקום מייד כשהשעון מצלצל, ובחלק מהמקרים אף השיגו תוצאות גבוהות יותר. זהו מחקר קטן, והוא נערך רק על אנשים שנוהגים בחייהם הרגילים להשתמש בכפתור הנודניק, לכן צריך לקחת את התוצאות שלו בעירבון מוגבל. אבל הוא כן מצביע על כך שהמנהג אולי אינו כה מגונה כפי שחשבנו.


ללחוץ על כפתור הנודניק ולחזור לנמנם: מנהג מגונה או פעולה נפוצה ולא מזיקה? גבר ישן מכבה שעון מעורר | Shutterstock, fizkes

נודניקים ערניים

בחלק הראשון של המחקר, ביקשו החוקרים לקבוע כמה נפוץ השימוש בכפתור הנודניק. בסקר עליו ענו 1,792 אנשים התברר ש-69 אחוזים מתוכם לוחצים על הנודניק לפחות מדי פעם. אנשי הנודניק נוטים להיות צעירים, ובאופן לא מפתיע, רבים מהם הם "אנשי לילה" או "אנשי ערב", ובהחלט לא אנשי בוקר. מבין המשתמשים בנודניק, 60 אחוזים דיווחו שהם תמיד, או לפחות במרבית המקרים, נרדמים בין צלצול אחד של השעון למשנהו. השימוש בנודניק, אם כך, בהחלט נפוץ.

כדי לבדוק את ההשפעה שלו על התפקוד, גייסו החוקרים 31 נבדקים שמשתמשים בנודניק באופן קבוע, וביקשו מהם לישון במעבדת שינה במשך שלושה לילות. חלקם התבקשו לקום מייד כשהשעון מצלצל, והאחרים כיוונו את השעון לחצי שעה מוקדם יותר, אבל יכלו להמשיך לנמנם באותה חצי שעה, כשהנודניק מצלצל כל עשר דקות.

מייד לאחר שקמו מהשינה, ושוב 40 דקות לאחר מכן, נבחנו הנבדקים בארבעה מבחנים קוגניטיביים קצרים, שבהם היו צריכים לזכור 12 מילים, לחבר מספרים בני שתי ספרות ועוד. אלו מבחנים שרגישים מאוד לערנות של הנבחנים: אנשים עייפים משיגים בהם תוצאות נמוכות משמעותית.

בשלושה מתוך ארבעת המבחנים, הנבדקים שהשתמשו בנודניק השיגו תוצאות טובות יותר מאלו שקמו מייד, ובמבחן הרביעי לא היו הבדלים בין הקבוצות. הנודניק, מתברר, לא פגע בערנות של המשתמשים בו, ואולי אפילו להפך. החוקרים בדקו גם משתנים נוספים, ביניהם את מצב הרוח של הנבדקים, עד כמה הם מרגישים עייפים, ואת הרמות של ההורמון קורטיזול, שעולות כשאנחנו מתעוררים משינה. באף אחד מהם לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות.


מתקשים לתפקד בבוקר? האשמה כנראה לא בכפתור הנודניק. אישה עייפה עם כוס קפה | Shutterstock, Prostock-studio

להתגבר על האינרציה

אינרציית שינה, שמוזכרת בסרטוני הטיק טוק שמזהירים אותנו בפני כפתור הנודניק, אינה המצאה - זוהי תופעה אמיתית, שבה אנשים מתעוררים בהרגשת עייפות, ומתקשים להתעורר. ייתכן שהיא קשורה להתעוררות בשלבים מסוימים של השינה. במהלך שנת הלילה אנחנו עוברים כמה מחזורים של ארבעת שלבי שינה, ביניהם שלב אחד של שנת רע"מ (ריצודי עיניים מהירים, או REM באנגלית), שהוא השלב העיקרי שבו אנחנו חולמים. אם השעון המעורר מעיר אותנו משנת רע"מ, או מהשלב העמוק ביותר של השינה, אנחנו עלולים להרגיש עייפים ומטושטשים.

אבל לטענת החוקרים, לא רק שהנודניק אינו גורם לאינרציית שינה, יכול להיות שהוא מסוגל להפחית אותה. אם אנחנו חוזרים לישון מייד אחרי שהשעון צלצל, אנחנו יכולים לעבור לשלב של שינה קלה יותר, ולהתעורר ממנו ערניים יותר. "זמן קצר של שינה עם 'נודניק' יכול להקל על אינרציית שינה, בלי לפגוע בצורה משמעותית בשינה", כתבו החוקרים במאמר.

"הממצאים מראים שאין סיבה להפסיק להשתמש בנודניק בבוקר אם אתם נהנים מכך, לפחות לא למשך חצי שעה", הוסיפה טינה סנדלין (Sundelin), שהובילה את המחקר, בהודעה לעיתונות. "למעשה, הוא יכול אפילו לעזור לאנשים שסובלים מעייפות בבוקר להיות קצת יותר ערניים כשהם קמים מהשינה".

עם זאת, סנדלין מבהירה שהשימוש בנודניק לא בהכרח מתאים לכל אחד. המחקר הקטן נערך רק על אנשים צעירים, שמשתמשים בנודניק באופן קבוע ומן הסתם רגילים אליו וחושבים שהוא מועיל להם. מחקרים גדולים יותר, שיבדקו גם אנשים שנוהגים לקום מייד עם הישמע הצלצול הראשון, יידרשו לפני שנדע בדיוק מה ההשפעה של כפתור הנודניק על השינה שלנו, ועוד יותר חשוב, על ההתעוררות ממנה.

0 תגובות