ממצאים ארכיאולוגיים ממערה בצפון הארץ מחזקים את ההנחה שאחרי שאבותינו נדדו מאפריקה לאירופה, חלקם חזרו מחדש לאזור ישראל של היום

המזרח התיכון, או ליתר דיוק מערב המזרח התיכון, הקרוי גם "לבנט" וכולל את ארץ ישראל, מחבר בין אפריקה לאירופה ואסיה. לכן הוא מעניין במיוחד עבור ארכיאולוגים ואנתרופולוגים שחוקרים את מסלולי התפשטות האדם המודרני מאפריקה אל רחבי העולם. מחקר חדש מחזק כעת את הסברה שאחרי נדידתם לאירופה חזרו חלק מהמהגרים לאזורנו וייסדו כאן תרבויות חדשות.

כשמבקשים לזהות את התרבויות השונות בארכיאולוגיה הפרה-היסטורית, ובכלל זה קבוצות של בני אדם מודרניים (הומו ספיאנס), ניאנדרטלים או גזעים קדומים יותר, מסתמכים על השרידים שהשאירה התרבות החומרית שלהם. חומרים אורגניים מתכלים בדרך כלל עם השנים, כך שנדיר מאוד למצוא כלי עץ או שאריות מזון, אלא אם כן הם התפחמו בדרך ולכן לא פורקו בידי חיידקים. מה שכן מוצאים אלה חומרים קשים כמו אבני צור, שנשמרים טוב יותר. אם נדמיין גרזן בעל קת עץ שאליה נקשר להב צור בחוט מסיבים צמחיים, לאחר אלפי שנים יישאר רק החומר הלא-אורגני – הצור.

כשמוצאים דמיון בכלי הצור באתרים שונים מניחים שהיה מעבר של ידע ביניהם וקשר בזמן, כלומר שאנשים נדדו ביניהם. באתרים ארכיאולוגיים שנמצאו בהם שרידים מכמה תקופות, אפשר לזהות כך תקופות שונות באתר על פי השינוי בתרבות החומרית, אך גם לזכור שייתכן שאותו סגנון של יצירת כלים הומצא באקראי בשני מקומות שונים ובתקופות שונות.

תמונה ברורה של הפליאולית העליון באזורנו. חפירות במערת מנות | צילום: משלחת החפירות במערת מנות, ויקיפדיה
תמונה ברורה של הפליאולית העליון באזורנו. חפירות במערת מנות | צילום: משלחת החפירות במערת מנות, ויקיפדיה

כיבוש אירופה

הראשונים ש"כבשו" את אירופה היו בני אדם מודרניים לפני כ-50 אלף שנה, בני התרבות החומרית הנקראת על שם התקופה – הפליאולית העליון. באותה תקופה חיו בלבנט שתי תרבויות חומריות שונות שהתאפיינו בכלי צור שונים: התרבות האחמרית הקדומה והתרבות האורנייקית הלבנטינית. לפי תיאוריה מסוימת הקשר בין שתי התרבויות עבר דרך אירופה: בני התרבות האחמרית הקדומה באזור הלבנט היגרו צפונה ופיתחו שם את התרבות הפרוטו-אורנייקית (כלומר "קודמת לאורנייקית"), ואז חזרו ללבנט וייסדו את התרבות האורנייקית הלבנטינית. המתנגדים לתיאוריה טוענים שייתכן שהדמיון בין התרבות האורנייקית בלבנט לתרבות האורנייקית באירופה הוא מקרי, שכן יש פערי זמן ומרחב גדולים ביניהן.

כדי לבדוק את התיאוריה צריך למצוא אתר בלבנט שבו חיו שתי התרבויות הללו, לתארך את השרידים באופן מדויק ואובייקטיבי ולהשוות לתקופה שבה חיה התרבות הפרוטו-אורנייקית באירופה. הבעיה היא שעד כה לא היה רצף כרונולוגי ברור בין תרבויות הפליאולית העליון בלבנט, בעיקר בגלל שיטות תארוך מיושנות או פגומות. כעת, בשיתוף פעולה נרחב של חוקרים ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטאות אחרות בארץ, נבנה לראשונה רצף כרונולוגי של תרבויות הפליאולית העליון על בסיס אתר ארכיאולוגי שנבדק במערת מנות – מערת נטיפים גדולה בצפון הארץ.

את עבודת המחקר הובילה אליזבטה בוארטו ממכון ויצמן, במסגרת עבודת הדוקטורט של ברידג'ט אלכס מאוניברסיטת הארווארד שבארה"ב. בין השאר, תרמו למחקר עומרי ברזילי מרשות העתיקות, ישראל הרשקוביץ ודניאלה בר-יוסף מאיר מאוניברסיטת תל-אביב, עופר מרדר מאוניברסיטת בן-גוריון, ראובן ישורון מאוניברסיטת חיפה, אבנר אילון ומירה בר-מתיוס מהמכון הגיאולוגי ועמוס פרומקין מהאוניברסיטה העברית.

התארוכים נעשו בפחמן-14 על דגימות מפוחמות מהמערה, שהוכח באמצעים גיאוכימיים שהן נמצאו במקומן המקורי, ושלא מדובר למשל בפחם שהגיע משכבה צעירה יותר. כמו כן החוקרים השתמשו בתהליכי ניקוי כימיים כדי לוודא שהדגימות לא זוהמו בפחמן זר שעלול לשנות את תוצאות התארוך, למשל עקב פעילות של בעלי חיים. בסופו של דבר, תוארכו 47 דגימות שהיו איכותיות מספיק במאיץ החלקיקים של מכון ויצמן למדע.

באמצעות השיטות הקפדניות הללו קיבלו החוקרים לראשונה תמונה ברורה יחסית של תקופת הפליאולית העליון בלבנט. נמצא שהתרבות האחמרית הקדומה התקיימה 46-42 אלף שנה לפני זמננו והתרבות האורנייקית הלבנטינית 38-34 אלף שנה לפני זמננו. זאת בעוד התרבות הפרוטו-אורנייקית באירופה התקיימה בתווך שבין שתי תקופות אלו.

זו עדות תומכת לתיאוריה שלפיה אנשים מהתרבות האחמרית מאזור הלבנט היגרו לאירופה, שם הרעיונות והסגנון שלהם התפתחו למה שהפך בסופו של דבר לתרבות החומרית הפרוטו-אורנייקית. צאצאי התרבות הפרוטו-אורנייקית באירופה היגרו חזרה ללבנט ויצרו שם את התרבות החומרית האורנייקית הלבנטינית. כלומר ייתכן שכבר לפני כ-40 אלף שנה אנשים היגרו מהלבנט לאירופה, אך דרכם לא הייתה חד-סטרית. כעבור כמה אלפי שנים ניתן לראות בתרבות החומרית של הלבנט סממנים אירופאיים, שמעידים על הגירה חוזרת.

4 תגובות

  • ג

    שאלה לוגית-פילוסופית מעניינת:

    שאלה לוגית-פילוסופית מעניינת: נניח שבני אדם יצליחו לייצר רובוט שיהיה כל כך דומה לאדם עד כי לא נוכל להבדיל בינו לבין אדם אמיתי. נניח שיטמיעו בו אפילו מנגנון הורשה ומוטציות. האם רובוט שכזה יהיה ראיה לתכנון או לתהליך טבעי? לפי הה גיון האבולוציוני עלינו להסיק שרובוט שכזה נוצר ע'י תהליך אבולוציוני כלשהו כיון שהוא מכיל מאפיינים של יצור חי. אבל זו לוגיקה בעייתית מאוד כיון שרובוט מכל סוג שהוא עדיין מהווה ראיה לתכנון.

  • יעל ארליך

    מענה

    את/ה מתאר/ת מצב היפותטי שבו בני אדם יוכלו לייצר רובוט, שיהיה כל כך דומה לבני אדם, עד אשר לא ניתן יהיה להבדיל בין בני אדם רובוטים לבני אדם אמיתיים. ואם כך- מה בדיוק בהם הוא רובוטי? אגב, כיום, בני אדם לא מסוגלים לייצר מאפס ובאופן מלאכותי אפילו יצור חד תאי.
    כך שהמצב שתיארת הוא, בעיניי, רחוק מדי מהמציאות וחסר פרטים בכדי שאוכל לענות על שאלתך ההיפותטית. אם יש לך שאלה קונקרטית יותר על הכתבה, אשמח לענות.
    אני רואה שאת/ה מתעניין/ת באבולוציה, ולכן אני מפנה אותך למספר כתבות באתר שלנו הנוגעות לנושא:
    https://davidson.weizmann.ac.il/category/%D7%AA%D7%92%D7%99%D7%95%D7%AA-...

  • ישראל

    אמונה ויהדות

    אחת העובדות העומדת כעמוד תווך לרגליהם של המאמינים היא נצחיותה של התורה. לאורך הדורות ניסו אוייבי ישראל לקעקע מהם בראש ובראשונה את המחבר, את העמוד של אותה אומה והוא התורה. עוד בתקופת בית המקדש מספרת המשנה במסכת תענית שאפוסטומוס שרף את התורה בי"ז בתמוז, ומאז ועד היום המלחמה היא על התורה ונסיונות חוזרים ונשנים לקעקע את הקשר בין העם היהודי לתורתו. הנוצרים ראו בתלמוד את אוצר הרוח היקר ביותר של עמנו, שהרי בו קבועים עיקרי האמונה, ההלכות וערכי המוסר שלנו, ומשלא עלה בידם של הנוצרים לשבור את רוח היהודים ולהמיר את דתם, החליטו לגזור איסור לימוד ועיון בתלמוד, ואף לשורפו. להלן מספר דוגמאות: שריפת התלמוד בפריס בשנת 1244, השריפה באיטליה בשנת 1553, מספר שנים אחר כך, בשנת ה'שי"ט (1559) הצליח האפיפיור פאולוס הרביעי להוציא לפועל את גזירת שריפת התלמוד גם בקרמונה, ששם נשרפו 12,000 ספרים עבריים, עד שכותב שמעון ברנפלד בספרו "ספר הדמעות": "אירע כי נכנסו הצוררים אל בתי כנסיות והוציאו את ספרי התורה, קרעו ורמסו אותם... ואולם בתחילת האלף השישי היה מעשה שריפת התלמוד מאורע לעצמו". באותם ימים פרסמה הכנסייה רשימת ספרים אסורים, ובתוכם נכלל התלמוד בבלי, רשימה זו בוטלה באופן סופי לפני 44 שנים בלבד, ועד לגרמניה הנאצית בערב 10 במאי 1933, כארבע וחצי חודשים לאחר שהיטלר נעשה קאנצלר, כותב ויליאם ל. שירר: "קרה בברלין מקרה, שכמותו לא נראה בעולם מהערבי מאז ימי הביניים. סמוך לחצות לילה נסתיימה תהלוכת לפידים של אלפי סטודנטים בכיכר "אונטרדאנלידאן" מול אוניברסיטת ברלין. ערימה עצומה של ספרים שנאספה שם הועלתה באש הלפידים, ושעה שהלהבות אפפום הושלכו יותר ויותר ספרים עד וכעשרים אלף ספר נאכלו באש". כמובן חובה להזכיר את "ליל הבדולח" ב 9 – בנובמבר 1938, שבו הועלו באש 19 בתי כנסת ו- 76 בתי כנסת אחרים נהרסו כליל. למרות הכול, התורה, שניתנה לפני כ- 3300 שנה, עדיין איתנו פורחת ומשגשגת. האם מישהו הבטיח זאת מראש? מבטיח בורא העולם למשה: "והיה כי תמצאנה אותו רעות רבות וצרות וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו ... " (דברים לא פס' כא). מבטיח בורא העולם, כי התורה לא תשתכח מעם ישראל לעולם, למרות שינסו רבות לנתק אותנו ממנה. התורה תלווה את עם ישראל לנצח. "ואני זאת בריתי אותם אמר ה' רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך (התורה) לא ימושו מפיך ופי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיה נ"ט 21). לפני מספר שנים נשאל איינשטיין: "אילו נתנו לך הזדמנות אחת להיפגש עם אישיות חשובה בהיסטוריה, במי הייתה בוחר?" השואל ציפה לשמוע: ניוטון או ארכימדס – גאונים במדע, שתגליותיהם הן אבן פינה של המדע והבסיס לטכנולוגיה של היום. להפתעתו, תשובת איינשטיין הייתה: "משה ... והייתי שואל אותו אם הוא באמת האמין שעמו יקיימו את תורתו זמן רב כל כך" (מתוך ריאיון שנערך עם הפילוסוף ברנרד הנרי לוי – ידיעות אחרונות 12.1.85).
    הם לא ידעו שהאלוקים הבטיח וממילא מקיים.

  • יעל ארליך

    תודה

    תודה על התגובה המעניינת. אם יש שאלה, נשמח אם תמקד אותה.