התפרצויות גדולות בטורקיה ובקזחסטן מובילות עלייה כללית בנתוני התחלואה באירופה, ככל הנראה עקב ירידה בשיעורי ההתחסנות

בטורקיה מודים כי לפחות 2,000 בני אדם נדבקו בחצבת באזור איסטנבול, ומומחים חוששים כי המספר האמיתי עלול להיות גבוה הרבה יותר. זאת לאחר שבאנקרה הכחישו דיווחים על התפרצות חצבת במדינה. הסיבות להתפרצות קשורות להססנות חיסונים, אי השלמה של חיסוני השגרה, והגירה של לא מחוסנים. בטורקיה מקווים היא המחלה תדעך בהמשך הקיץ, אך חוששים מהתפרצות מחודשת כשהילדים יחזרו למסגרות הלימוד. מומחים גם הביעו חשש כי החצבת היא רק הסנונית הראשונה, ושמחלות ילדות מדבקות נוספות יחזרו בהן פוליו, דיפתריה וחזרת – כולן מחלות שהחיסונים להן כלולים בחיסוני השגרה בעולם כולו.

בקזחסטן משתוללת החצבת בחודשים האחרונים, ועד כה נספרו שם כ-2,700 חולים, לעומת עשרה מקרי חצבת בכל שנת 2022. כ-80 אחוזים מהחולים הם ילדים ונוער, וכ-70 אחוזים מהם אינם  מחוסנים. רובם הגדול סירבו להתחסן. נזכיר שהחיסון נגד חצבת יעיל בכ-97 אחוז מהמקרים לאחר קבלת שתי מנות ממנו.

בשנת 2021 טענו בקזחסטן שהכיסוי החיסוני במדינה מגיע ל-97 אחוז, לכאורה מעל הסף הדרוש למניעת התפרצויות חצבת, אף על פי שגם בשנת 2020 חוותה המדינה התפרצות גדולה. המספר הגדול של הצעירים החולים בהתפרצות הנוכחית עשוי להעיד על התדרדרות חמורה בהיענות לחיסון הניתן בימינו לכל תינוק ואולי גם על חוסר דיוק בדיווח הקזחי ב-2021 לגבי שיעורי ההתחסנות.

גם מאוזבקיסטן השכנה מגיעות חדשות לא טובות בתחום החצבת – בהתפרצות מקומית דווח עד כה על  164 חולים. בבריטניה מדווח ה-BBC על התפרצות קטנה, שבה נדבקו עד כה שבעה ילדים לא מחוסנים.


רוב גדול של החולים הם ילדים. ילד חולה בחצבת | צילום אילוסטרציה: fotohay, Shutterstock

לפי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, התחלואה בחצבת באירופה כולה גוברת. מ-162 מקרים בשנת 2021, עלתה היבשת לכמעט אלף ב-2022 ובחמשת החודשים הראשונים של 2023 כבר הסתכם מספר חולי החצבת באירופה בכ-5,700.

המספרים האלה זניחים לעומת הסכנה המרחפת על תושבי סודן ופליטים מהמלחמה שם. חצבת משולבת במצבי תת תזונה עקב המלחמה והתנאים הקשים, גבתה את חייהם של לפחות 30 בני אדם, ועוד רבים עלולים למות במצב שבו בתי החולים במדינה בקושי מתפקדים. צעדי מניעה שגרתיים נגד מחלות אחרות הופסקו גם הם בשל המצב במדינה, ויש חשש להתפרצות של עוד מגפות, גם במחנות הפליטים הצפופים שבהם דחוסים מאות אלפי סודנים שנעקרו מבתיהם.

בישראל לא דווח בתקופה האחרונה על תחלואה בחצבת, אך התפרצות השעלת בחודשים האחרונים חשפה את ממדי סרבנות החיסונים בקרב הורים, בייחוד בירושלים, שם בשכונות שלמות לא מתחסנים מספיק תינוקות. החצבת בהחלט עלולה לחזור גם לישראל.


החשש הוא כי הירידה בהתחסנות תגרום להתפרצות של עוד מחלות ילדים. חיסון משולש נגד חצבת, חזרת ואדמת | צילום אילוסטרציה: angellodeco, Shutterstock

עוד כמה מחלות

בקנדה מדווחים על התפרצות מקומית של טפיל ציקלוספורה (Cyclospora) הגורם לשלשול. החשד הוא בדרך כלל מזון מזוהם, אך עוד לא ידוע מה גורם להתפרצות הנוכחית שהדביקה כבר כ-200 איש. גם בארצות הברית הייתה התפרצות בהיקף דומה.

במדינת ג'ורג'יה שבדרום ארצות הברית מדווחים על עוד מוות עקב הדבקה באמבה אוכלת המוח, נגלריה פאולרי (Naegleria fowleri) העלולה להימצא במקווי מים מתוקים. המחלה המדבקת בשאיפת רסיסי מים נגועים ואין לה מרפא.

2 תגובות

  • רני כשר

    כדאי גם לקרוא את הצד השני של עולם החיסונים

    כאן: https://www.vaccines-facts.info/post/book-announcement

  • חצב

    ממשיכה לשווק חיסונים, יעלוש?

    מה שלום הילדים שלך, חמודה?