מחשב החללית ביצע אתחול לא מתוכנן זמן קצר לפני תמרון לשינוי מסלול. התמרון נדחה והמהנדסים מנסים לפענח את מהות התקלה

החללית "בראשית" של עמותת SpaceIL נתקלה הלילה במכשול משמעותי ראשון בדרך לירח. החללית הייתה אמורה לבצע הפעלת מנועים נוספת, כדי להעביר אותה למסלול שחלקו הגבוה רחוק עוד יותר מכדור הארץ. ההפעלה הייתה אמורה להתבצע בחלקו הקרוב של המסלול (פריגאה) במרחק של כ-600 ק"מ מכדור הארץ, אבל דווקא באזור שבו אין לחללית תקשורת עם תחנת הקרקע, כך שהיא תוכננה להתבצע באמצעות רצף אוטומטי של פקודות. אך כשהתקשורת התחדשה התברר שמחשב החללית איתחל עצמו באופן לא מתוכנן, וביטל בעצמו את התמרון. "אנו מחפשים כעת את הסיבה לאתחול, וכשנמצא אותה, נוכל להחליט מתי לבצע את התמרון", אמר מנכ"ל SpaceIL, עידו ענתבי, בשיחת ועידה עם עיתונאים. "יש לנו אפשרות לבצע את התמרון פחות או יותר כל 24 שעות".

שיגור הטיל שנשא את בראשית | SpaceX
מחשב החללית איתחל עצמו וביטל את התמרון. שיגור הטיל שנשא את בראשית | צילום: SpaceX

הבעיה בחללית מצטרפת לבעיה שהתגלתה זמן קצר אחרי השיגור בעוקבי הכוכבים - מצלמות רגישות שאמורות לצלם כוכבים בשמיים ולסייע לחללית לכוון את מיקומה במרחב, בין השאר כדי שהמנוע יפנה לכיוון הנכון בשעת הפעלתו. כשהחללית נכנסה למסלולה התברר שעוקבי הכוכבים רגישים יותר לאור שמש ממה שחשבו. הבעיה לא השביתה את המשימה, משום שהמהנדסים מצאו פתרונות יצירתיים לעקוף אותה, אבל היא מסרבלת מעט את סדר הפעולות. "לבעיה בעוקבי הכוכבים יש תופעות לוואי, וייתכן שהן אפילו קשורות לתקלת המחשב", הסביר מנהל מפעל "חלל" של התעשייה האווירית, עופר דורון. "אנו עדיין לא יודעים אם התקלה מסכנת את המשימה. אני לא מודאג, אבל זה לא סימפטי". 

המחשב שמותקן בחללית הוא מחשב המשמש בלוויינים רבים של התעשייה האווירית, עם ליבה מתוצרת החברה הישראלית Ramon Chips. עם זאת, מהנדסי המשימה מעריכים כי התקלה אינה במחשב עצמו, אלא בתקשורת שלו עם רכיבי המערכת.

החללית "בראשית" שוגרה ביום שישי לפנות בוקר מקייפ קנוורל שבפלורידה והיא אמורה לנחות על הירח ב-11 באפריל. לפי שעה אומרים ב-SpaceIL כי התקלה לא צפויה לגרום עיכוב בנחיתה, אם היא תתוקן כמובן. "יש לנו מרווח ביטחון של כארבעה ימים, כך שאם נצליח לפתור את התקלה תוך יום-יומיים, אין סיבה שזה יעכב את הנחיתה", הדגיש ענתבי.

 

תגובה אחת

  • א.בן נר

    מתברר כי מסע לירח הוא מעט יותר מסובך מטיול טרמפים חסכוני לאילת..

    משפט המפתח בכתבה הוא:
    "לבעיה בעוקבי הכוכבים יש תופעות לוואי, וייתכן שהן אפילו קשורות לתקלת המחשב".
    על כך כבר נאמר: תקלה גוררת תקלה. "פתרונות יצירתיים" הנדרשים עקב תקלה אחת גורמים למאמצי יתר במרכיבי אחרים במערכת, שעלולים לגרום לתקלות תוצאתיות. יתכן כי בשלב הזה כדאי להכניס לתמונה גם את "הרבנות הראשית". קצת תפילות בשלב הנוכחי, גם אם לא יעזרו, בוודאי שלא יזיקו.