מחקר בו ניתנה ויאגרה לנשים בהיריון הופסק בעקבות מוות של תינוקות. החוקרים עדיין אינם יודעים מדוע אירעו הסיבוכים, שלא נראו במחקרים קודמים

מחקר שנערך בהולנד בדק את השפעת התרופה ויאגרה (סילדנפיל כפי שהיא נקראת בצורתה הגנרית) על התפתחות עוברים במהלך ההיריון. המחקר הופסק אתמול, לאחר ש-11 תינוקות מתו סמוך ללידה מסיבוכים שייתכן ונגרמו מהתרופה. עדיין לא ברור מה בדיוק השתבש, ואם הויאגרה היא אכן זו שגרמה למות התינוקות.

הרעיון של מתן ויאגרה בהיריון אינו חדש. התרופה ידועה כמובן בעיקר כמטפלת באין-אונות, אך היא משמשת גם לטיפול במצבים אחרים, כמו מחלת גבהים או יתר לחץ דם ריאתי. המכנה המשותף לכל אלו הוא בעיות בהזרמת דם: הפעולה הבסיסית של התרופה היא הגברת זרם הדם.

לכן חשבו רופאים שהיא עשויה להועיל גם במקרים בהם כלי הדם בשלייה אינם מתפתחים כראוי. מצב זה עלול להוביל לבעיות התפתחות בעובר, ללידה מוקדמת ולתינוקות שנולדים במשקל גוף נמוך מאוד – על כל הסכנות שכרוכות בכך. מחקר שנערך בבריטניה לא גילה כל תופעות לוואי שליליות מנטילת ויאגרה בהיריון, והרופא שהוביל את המחקר ההולנדי, וסל גנזוורט (Ganzevoort), אמר בראיון לעיתון הולנדי ש"היה באז בכנסים" לגבי הטיפול הזה. "עמיתים ממדינות אחרות הודו בחשאי שהם לפעמים רושמים ויאגרה, ורואים תוצאות טובות" אמר. "גם במרפאה שלי היו נשים בהיריון ששאלו עליה".

ב-2015 החל הניסוי בהולנד ו-183 נשים בהיריון, שהראו סימנים לבעיות בהתפתחות השלייה, נרשמו אליו. כחצי מהן קיבלו את התרופה והחצי הנותר קיבלו פלצבו. בקבוצה שקיבלה את הטיפול 19 תינוקות מתו, 11 מהם סבלו מלחץ דם גבוה בריאות – תופעה שעשויה להיות קשורה לתרופה. שאר שמונת התינוקות מתו מסיבות אחרות שנמצאו כבלתי קשורות לטיפול. לעוד שישה תינוקות בקבוצה זו היו בעיות הקשורות בריאותיהם, אך הם החלימו.

צריך לזכור שהמחקר נעשה מלכתחילה על אוכלוסייה שהייתה בסיכון, ולכן גם בקבוצה שקיבלה את הפלצבו תשעה תינוקות מתו, אלא שלאף אחד מהם לא היו בעיות של לחץ דם בריאות. שלושה תינוקות מקבוצה זו כן לקו במחלת ריאות, והחלימו לאחר מכן.

אין ספק עם זאת שגם כאשר משווים לקבוצת הפלצבו, המספרים מדאיגים מאוד. כרגע אף אחד לא ממש יודע להסביר את שאירע, וגם לא ברור כיצד יוכל המחקר להמשיך. "הממצאים של המחקר ההולנדי היו בלתי צפויים. אנחנו צריכים להיות זהירים בנקודה הזו עד שנדע יותר" אמר זרקו אלפירוויק (Alfirevic), שהוביל את המחקר הבריטי, בראיון ל-BBC. "זה דורש חקירה יסודית, כי הסיבוכים האלו לא נראו בשני מחקרים דומים אחרים, שנעשו בבריטניה ובאוסטרליה וניו-זילנד".

המחקר האוסטרלי עדיין מתנהל, ולאור ממצאי המחקר ההולנדי הוא נעצר, לפחות באופן זמני. החוקרים מבהירים עם זאת שהמחקר שלהם שונה: הוא לא מיועד לטפל בבעיות של השלייה, אלא להפחית את הסטרס של התינוק בזמן הלידה. הנשים המשתתפות במחקר האוסטרלי נוטלות מינון נמוך יותר של ויאגרה ולזמן קצר יותר.

המקרים הטרגיים האלו מבהירים את החשיבות של לקיחת תרופות רק על פי התוויתן, לבעיות רפואיות שעבורן הן נבדקו. נראה שכבר כיום נשים לא מעטות לוקחות ויאגרה בהריון, על פי מרשם רופא או בלעדיו. בהחלט ייתכן שהיו ביניהן כאלו שתינוקן נפגע מכך - אלא שללא מחקר המתעד בקפדנות את התוצאות קשה מאוד לזהות זאת. באופן הנראה אולי פרדוקסלי, התוצאות הקשות של המחקר מדגישות שוב עד כמה מחקרים כאלו חיוניים ולא ניתן לוותר עליהם, גם כאשר מדובר בתרופה ותיקה שבטיחותה נבדקה רבות, אך באוכלוסייה שונה.

0 תגובות