עוד ניסיון להכריע את המחלוקת סביב המעבר לתחבורה חשמלית: חוקרים מהולנד ומבריטניה מעריכים שהיא תקטין משמעותית את פליטת הפחמן הדו-חמצני העולמית

בחזית תעשיית הרכב מתנהל בשנים האחרונות עימות עתיר יצרים סביב הכדאיות של כלי רכב חשמליים. על כל מאמר שמכתיר אותם כפתרון האולטימטיבי לפליטת גזי החממה, שתורמים לשינוי האקלים העולמי, נכתב מאמר תגובה שמנסה להפריך את הטענה. כעת, מחקר חדש מציג ראיות חדשות כי מכוניות המונעות בחשמל יוכלו בעתיד להפחית את פליטת גזי החממה בקנה מידה עולמי.

הרעיון מאחורי מכוניות חשמליות פשוט – אם כלי הרכב לא שורף דלק, הוא לא פולט לאטמוספרה פחמן דו-חמצני. הרעיון דרבן גם את האיחוד האירופי להעביר חוק שלפיו עד שנת 2030 יצטרכו יצרני הרכב ביבשת להגביל את פליטת הפחמן של המכוניות מתוצרתם עד ל-59 גרם לקילומטר נסיעה – כמחצית מהממוצע הנוכחי. מנגד, המתנגדים טוענים שכלי רכב חשמליים דווקא יתרמו לעליית פליטת הפחמן, שכן ייצור המצברים וטעינתם הם תהליכים הצורכים אנרגיה רבה יותר מזאת שמושקעת במכוניות שמונעות בבנזין ובסולר.

בניסיון ליישב את המחלוקת, במחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Sustainability ניתחו מדענים מהולנד ומבריטניה את ההשפעות הסביבתיות של מעבר רחב היקף לייצור מכוניות חשמליות. החוקרים שיקללו את הנתונים הנוגעים לאנרגיה הדרושה לייצור כלי הרכב הללו, לשימוש בהם ולתחזוקתם. כששילבו את הנתונים עם תמונת המצב האנרגטית ב-59 אזורים בעולם, הם הגיעו למסקנה שב-53 מהם הטכנולוגיה החדשה תפחית משמעותית את פליטת הפחמן הדו-חמצני.

לדוגמה, החוקרים מצאו כי במדינות כמו צרפת ושבדיה, שמפיקות אנרגיה בעיקר בתחנות כוח גרעיניות או ממקורות אנרגיה מתחדשים, פליטת הפחמן הדו-חמצני עשויה להצטמצם בכ-70 אחוז עקב המעבר לכלי רכב חשמליים. במדינות שעדיין מסתמכות על שריפת דלקי מחצבים, כמו בריטניה, התועלת שלהם נמוכה יותר. גם שם מצפים שהמעבר המתוכנן לניצול רב יותר ברחבי העולם של מקורות אנרגיה מתחדשים ישפר את התועלת של המכוניות החשמליות.

סכר של תחנת כוח הידרואלקטרית בשוודיה | צילום: Mariusz Hajdarowicz, Shutterstock
המכוניות החשמליות יפחיתו את פליטת גזי החממה בעיקר במדינות המייצרות חשמל ירוק. סכר של תחנת כוח הידרואלקטרית בשוודיה | צילום: Mariusz Hajdarowicz, Shutterstock

להפחית את הצריכה – גם בבית

כלי רכב חשמליים אינם הטכנולוגיה היחידה שיכולה להפחית את פליטת גזי החממה. אמצעי נוסף שעליו מצביעים החוקרים הוא משאבות חום. מקררים ביתיים, מזגנים, מכונות לייצור קרח, מכשירי הסקה מסוימים ומכשירים דומים נוספים פועלים כמשאבות חום לקירור או חימום, ונחשבים יעילים במיוחד מבחינה אנרגטית. החוקרים חוזים שהרחבת השימוש במשאבות חום, כתחליף למערכות הסקה התלויות ישירות בדלק, תוכל לצמצם עד שנת 2050 את פליטת הפחמן העולמית ב-0.8 גיגה-טון לשנה, מידה שוות ערך לפליטת הפחמן של גרמניה כולה כיום.

"הרעיון שלפיו כלי רכב חשמליים ומשאבות חום עלולים להגביר את פליטות הפחמן הוא מיתוס", מסביר מוביל המחקר פלוריאן קנובלוך (Knobloch) מאוניברסיטת ניימכן בהולנד. "נוכחנו שהרבה מידע שגוי מופץ בנושא. להלן מחקר חד-משמעי שמפריך אותו".

ממצאי החוקרים מספקים תמריץ לממשלות ששואפות לצמצם באופן משמעותי את מאזן הפליטה של הפחמן הדו-חמצני. עם זאת, לא מדובר בפתרון יעיל לכולם. מדינות לא מעטות עדיין מתקשות לפתח מקורות אנרגיה נקיים. בנוסף, המעבר לטכנולוגיה מונעת בחשמל דורש הקמת תשתיות רחבות היקף שיתמכו בה, כמו עמדות טעינה זמינות, והוא לא יוכל להתרחש מעצמו. מומחים אף מתריעים שמעבר לחשמול המכוניות יש להפחית את הביקוש הכללי בציבור לאמצעי תחבורה פרטיים. ימים יגידו אם המחקר הזה ודומיו יניעו מגמה של שינוי מוחשי בעולם כולו.

 

תגובה אחת

  • אנונימי

    אנרגיה אטומית וזיהום הסביבה

    אמנם שימוש באנרגיה אטומית ליצירת חשמל מפחית את כמות זיהום האוויר אך הנזק לסביבה שנגרם ע״י זיהום רדיואקטיבי גדול בהרבה. בנוסף עדיין לא נמצא פטרון לפסולת הגרעינית...