קדחת קרים-קונגו מתפשטת בעקבות התחממות כדור הארץ, אבולה באפריקה, התפרצות חצבת פוגעת בעיקר בלא-מחוסנים וגם הקורונה עדיין כאן בגדול

קדחת דימומית קרים-קונגו, או CCHF, היא מחלה נגיפית שמעבירות קרציות מועברת וכן במגע עם נוזלי גוף של בעלי חיים או בני אדם חולים. המחלה לא קיימת בישראל, אך נפוצה יותר ויותר באזורים חמים. כיום ידוע על תחלואה במדינות אפריקה, בחלקים מהמזרח התיכון, בטורקיה, בהודו ובחלקים מדרום אירופה ומזרחה. 59 חולים אובחנו ברוסיה בשנת 2022, עשרה יותר מאשר ב-2021. בעירק אובחנו השנה כמה מאות חולים, לפחות 52 מהם מתו מהמחלה, ובימים האחרונים מדווחים השלטונות באירן על עליה של 500 אחוז בתחלואה השנה לעומת שנים קודמות. בגלל התחממות כדור הארץ אזורי המחיה של הקרציות הנושאות מתפשטים, וציפורים נודדות עלולות להביא איתן את הקרציות למחוזות חדשים שלא הכירו קודם את המחלה. אין כיום חיסון למחלה ולא צפוי שיהיו  בעתיד הקרוב. הדרך היחידה להתמודד איתה לפי שעה היא מניעה, ובעיקר הדרכה לזהירות מונעת של עובדים עם חיות משק. ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי המחלה כדי לוודא שאינה מתפתחת לכדי איום.

הקדחת הדימומית הידועה יותר בעולם היא האבולה, המתפשטת באוגנדה בשבועות האחרונים. לפי ההערכות 77 בני אדם כבר מתו באוגנדה מאבולה מאז 20 בספטמבר. הממשלה טוענת בתוקף שהמגפה בשליטה, אך ליתר ביטחון מאריכה את הסגרים ומקדימה את חופשת חג המולד בבתי הספר בגלל הפחד מהמחלה הקטלנית, לאחר ששמונה תלמידים מתו מהדבקות בבתי ספר. יש הטוענים שמהלך כזה מסוכן יותר מאשר המשך הלימודים כרגיל, מכיוון שתלמידי פנימיות רבים יידחסו באוטובוסים ועלולים להפיץ את הנגיף לכל רחבי המדינה. באוגנדה יש ניסיון רב בהתמודדות עם התפרצויות אבולה, אך הנוכחית היא הנרחבת ביותר אי פעם.

חצבת: סכנה למי שלא חוסנו

מגפת החצבת בדרום אפריקה מתרחבת, וידוע כבר על לפחות 71 חולים בכמה מחוזות. הרשויות באזורי ההתפרצות מנסות לחסן כמה שיותר אנשים שבאו במגע עם חולים, וילדים שהחמיצו את החיסונים שלהם, לפני שיידבקו. החיסון נגד חצבת ותיק ויעיל מאוד, אך המחלה כל כך מדבקת עד שמספיק מספר קטן יחסית של לא מחוסנים כדי להתחיל התפרצות.

גם ההתפרצות באוהיו שבארצות הברית נמשכת, ושם כבר אובחנו 24 חולים, כולם לא מחוסנים. מתוכן 15 הם בני פחות משנתיים. גם אוסטרליה דיווחה השבוע על שלושה מקרי חצבת בקרב חולים שחזרו מחו"ל, כששניים מהם היו מדבקים כבר במטוס. בהודו מתו 13 ילדים בהתפרצות חצבת באזור מומבאי, מתוך יותר מ-250  חולים ידועים, בחודש האחרון בלבד.

חלק מההתפרצויות הללו הן תוצאה של מגפת הקורונה, שבגללה ילדים רבים החמיצו את חיסוני השגרה, וכך נוצר מאגר פורה לפתוגנים, בראשם נגיף החצבת המדבק ביותר. הוא מועבר באוויר ויכול לשרוד בחלל סגור עד שעתיים לאחר שהחולה עזב את המקום. לפי ארגון הבריאות העולמי 40 מיליון ילדים החמיצו את חיסוני החצבת בשנת 2021, דבר שהופך את החצבת להיות איום גלובאלי, כפי שהייתה בזמן המגפה העולמית של 2016 עד 2019. אז נפגעו בעיקר בתינוקות לפני גיל החיסון, ילדים לא מחוסנים ומדוכאי חיסון.

כזכור, גם בישראל הייתה מגפת חצבת בשנים 2019-2018, והחולים האחרונים התגלו ממש לפני פרוץ מגפת הקורונה. גם בישראל יש ירידה מדאיגה במתן חיסוני שגרה לתינוקות וילדים, מה שעלול להחזיר את החצבת גם אלינו. מלבד הנפגעים הישירים של המחלה, הקוטלת כ-0.1 אחוז מהחולים במדינות מערביות ועד אחוז אחד מהחולים במדינות נחשלות, מקצת השורדים עלולים ללקות בהמשך חייהם בדלקת המוח SSPE, שבדרך כלל גורמת למוות. החיסון נגד חצבת, שנכלל בחיסוני השגרה, מגן גם מהמחלה עצמה וגם מהסיבוך הקטלני הנדיר שלה.

פעוטה מקבלת חיסון חצבת | צילום: andriano.cz, Shutterstock
החיסון מגן לא רק ממחלה קשה, אלא גם מסיבוך קטלני. פעוטה מקבלת חיסון חצבת | צילום: andriano.cz, Shutterstock

הקורונה לא הולכת לשום מקום

גם מגפת הקורונה עדיין איתנו. פה בישראל מקדם ההדבקה עדיין יותר מ-1 עם אחוז חיוביים גבוה מאוד בסוף השבוע. מספר החולים במצב קשה מתקרב ל-140, ומספר המתים מקורונה עודכן ל-11,828. לפחות שמונה מתו מקורונה בשבוע החולף, וזה עוד לפני עדכונים מאוחרים של מספר המתים שיכולים להגיע רק בעוד כמה שבועות. ביפן אובחנו בימים האחרונים יותר מ-100,000 חולים ביממה בגל תחלואה חדש, זמן קצר מאוד לאחר דעיכת הגל הקודם ששיאו היה באוגוסט. גם מספר המתים שם מטפס בצורה מדאיגה עם יותר מ-100 מתים מקורונה ביממה. להבדיל משאר העולם, ביפן הווריאנט הדומיננטי הוא עדיין BA.5, ויש דאגה רבה מפני גל נוסף בגלל הווריאנטים החדשים יותר.

תחלואה גבוהה בקורונה ממשיכה להשתולל גם בקוריאה הדרומית, בצרפת, בברזיל, בגרמניה, בטיוואן, ובאוסטרליה, וכנראה בעוד מדינות, שלא בכולן יש מערכת מסודרת של בדיקה ודיווח. ארצות הברית היא המדינה היחידה עם יותר ממיליון מתים ידועים מקורונה. המספר העדכני שם עומד על 1,104,751 מתים מ-Covid-19, אך מדינות רבות אינן יודעות מה מספר המתים מקורונה אצלן. סביר להניח שלפחות בהודו, בברזיל וברוסיה יש מספר מתים זהה לזה של ארצות הברית, אם לא גבוה יותר, ויתכן שגם במדינות נוספות.

 

0 תגובות