התפרצות ראשונה של הנגיף הקטלני בגינאה המשוונית. כולרה משתוללת מהאיטי ועד סוריה

המחלה המסתורית בגינאה המשוונית שעליה דיווחנו בשבוע שעבר זוהתה כהתפרצות של קדחת מרבורג, מחלה שגורם נגיף ממשפחת הפילווירוסים (Filoviridae) שאליה שייכים גם נגיפי האבולה,  והיא גורמת לתסמינים דומים וגם לשיעורי תמותה דומים. למחלה אין עדיין חיסון מאושר או טיפול יעיל. הנגיף אינו עובר באוויר, ונדבקים בו דרך מגע בנוזלי גוף של החולה או הפרשותיו. המחלה זוהתה לראשונה ב-1967 כשעובדי מעבדה בערים מרבורג ופרנקפורט בגרמניה ובבלגרד שבסרביה  נדבקו בו מקופים ומרקמות קופים שהגיעו מאוגנדה לצורכי מחקר. מאז אותרו כמה התפרצויות של נגיף מרבורג, כמעט כולן באפריקה, הגדולה שבהן באנגולה בשנים 2004-5, עם מעל 250 חולים וכ-90 אחוזי תמותה. מקור המחלה הוא בעטלפי פירות שנושאים אותה ללא תסמינים כלשהם, ואלה יכולים להדביק פרימטים – קופים, קופי אדם ובני אדם – ולהתחיל התפרצות מסוכנת.

זוהי ההתפרצות הראשונה של מרבורג בגינאה המשוונית. ארגון הבריאות העולמי מעוניין לנצל את ההזדמנות לניסוי קליני של חיסונים ניסיוניים נגד נגיף מרבורג שנמצאים בשלבים שונים של פיתוח. עם זאת, לא בטוח שניסוי כזה יגיע לשלבי ביצוע מכיוון שאמצעים כמו בידוד חולים ומגעים יעילים מאוד נגד התפשטות הנגיף, וסביר שהם יביאו לסוף ההתפרצות עוד לפני שהמתנדב הראשון יקבל את זריקת החיסון הראשונה.

עד כה ידוע על תשעה חולים שמתו מקדחת מרבורג בהתפרצות הנוכחית. ואולם, אבחון החולים מסובך, מכיוון שלגינאה המשוונית אין מעבדה מתאימה לאבחון המחלה, והם שולחים כל דגימה  למדינות אחרות. לתשומת לב ישראלים שמגיעים לגינאה המשוונית, משרד הבריאות פרסם הנחיות לנוסעים לאזור ההתפרצות.

כאבי בטן מסביב לעולם

בעולם עדיין נרשמות התפרצויות של כולרה. בזימבבואה יש התפרצות גדולה שהחלה בחודש שעבר  וגבתה בינתיים את חייהם של כ-1,400 איש מתוך כ-43 אלף חולים. בקניה נמשכת מגפת כולרה כבר כמה חודשים, ועד כה מתו 85 חולים מתוך כ-4,800 שנדבקו במחלה. מהגורמים להתפשטות – שילוב של שינויי אקלים הגורמים לבצורות מצד אחד ולשיטפונות מהצד השני. בגלל הבצורות יש צמצום בכמות מי השתייה הזמינים והם נקיים פחות, ובעת שיטפונות החיידקים נישאים ממקום למקום. ממשלת קניה מנסה לחסן כמה שיותר אנשים נגד כולרה, אך ברור שהחיסון לבדו לא יכול לעצור את המגפה. כדי להיזהר מהדבקה באזור נגוע יש לאכול רק אוכל מבושל היטב, לשתות מים  מורתחים, או מבקבוקים חתומים ולהקפיד על היגיינה. בהאיטי נמשכת התפרצות הכולרה הגדולה ובה חלו עד כה כ-31,500 בני אדם. גם במדינה השכנה, הרפובליקה הדומיניקנית, יש התפרצות קטנה ועד כה אובחנו 71 חולים.

גם בסוריה ובטורקיה יש חשש גדול מפני התפרצות כולרה לאחר רעידת האדמה הגדולה, כשפליטים רבים מצטופפים במחנות ובמתקנים זמניים, עם תנאי היגיינה גרועים ומיעוט תאי שירותים. בסוריה  הייתה התפרצות כולרה עוד קודם, וצוותים נאבקים להתקין שירותים וברזי מים נקיים כדי לנסות למנוע התפשטות נרחבת של המחלה.

התפשטות באדיבות שינויי האקלים. צילום במיקרסקופ אלקטרונים סורק (צבוע) של חיידקי כולרה | מקור: BSIP VEM / SCIENCE PHOTO LIBRARY
התפשטות באדיבות שינויי האקלים. צילום במיקרסקופ אלקטרונים סורק (צבוע) של חיידקי כולרה | מקור: BSIP VEM / SCIENCE PHOTO LIBRARY

הקורונה לא נגמרת

מספר המתים מקורונה בישראל עלה בשבוע האחרון ל-12,247, גידול של 18 מהשבוע שעבר.  מספר החולים במצב קשה ממשיך בירידה האיטית והגיע ל-90. עם זאת, שוב חלה עלייה קלה במספר המאומתים הממוצע ליממה במהלך השבוע האחרון. זה קורה במקביל לביטול החובה לעטות מסכות במוסדות רפואיים ובבתי אבות – המקומות האחרונים שבהם עוד הייתה חובה כזו עד השבוע שחלף. במקביל אין עוד צורך להציג בדיקת קורונה שלילית בכניסה לבתי אבות ולדיור מוגן. נזכיר שרוב החולים המגיעים למצב קשה בגלל מחלת הקורונה הם מעל גיל 60, ובייחוד בני 70 ויותר.

0 תגובות