מקרה נוסף של חצבת בישראל, מוות ראשון מ"אבעבועות אלסקה", ודבר בארצות הברית ובאפריקה - סיכום שבועי של מחלות מסביב לעולם

החצבת עדיין לא עזבה את ישראל. משרד הבריאות הודיע אתמול על חולה חצבת נוסף באזור חיפה, שקשור לשני הילדים החולים עליהם דווח לפני כשבוע וחצי. החולה החדש חוסן לראשונה לאחר החשיפה, אך החיסון לא הצליח למנוע הידבקות במחלה. עם זאת, הוא היה בבידוד לאחר שנחשף ולכן יש סיכוי טוב שלא הדביק אף אדם נוסף. שני החולים הקודמים, שלא היו מחוסנים, נדבקו בחו"ל. בימים אלו יש התפרצויות חצבת רבות בעולם, וכל טיסה ללא כיסוי חיסוני עלולה להסתיים בהדבקה ובהבאת המחלה לישראל. שתי מנות מהחיסון מגנות על בין 97 ל-99 מכל 100 מתחסנים, ומונעות כליל גם את המחלה וגם את הסיכון להדביק אחרים.

ישראל היא לא היחידה שמתמודדת עם בעיה זו. גם בארצות הברית התגלה לאחרונה מקרה חצבת שמקורו בתיירות, ובמונטריאול שבקנדה ילד לא מחוסן החזיר איתו חצבת לאחר ביקור באפריקה, הגיע לבית הספר כשהוא מדבק, ולאחר מכן גם לארבע מרפאות שונות לפני קבלת האבחנה. באירלנד אדם בן 48 מת מחצבת לאחר שנדבק מחוץ למדינה, אבל לא מאוד רחוק – בברמינגהם שבבריטניה, בה יש התפרצות חצבת מזה זמן מה. זה המקרה הראשון באירלנד לשנת 2024, והרשויות במדינה חוששות שאלפי אנשים נחשפו לחולה באוטובוסים ובמסעדות בזמן שהיה מדבק. בשוויץ, בית ספר למלונאות סגר שעריו באופן זמני בגלל התפרצות חצבת בין הסטודנטים. הקמפוס ייפתח שוב ב-19 לחודש, לאחר שיהיה ברור מי נדבק ומי לא.


כל טיסה ללא כיסוי חיסוני עלולה להסתיים בהדבקה ובהבאת מחלת החצבת לישראל. אישה חולה במטוס | Shutterstock, Andrey Sayfutdinov

חשיפה ל(מחלות) הצפון

ב-2015 התגלתה באלסקה מחלה חדשה, "אבעבועות אלסקה" שמה, באנגלית Alaskapox. היא נגרמת על ידי נגיף השייך למשפחה שכוללת את האבעבועות השחורות שנכחדו, את אבעבועות הקוף שפרצו מאפריקה לעולם הגדול במאי 2022, וגם את אבעבועות הפרה שהביאו לנו את החיסון המודרני הראשון, נגד אבעבועות שחורות. אבעבועות אלסקה תוקפת בדרך כלל רק יונקים קטנים, ועד כה, ככל הידוע לנו, גם במקרים הנדרים בהם אנשים לקו בה היא לא גרמה לתחלואה קשה. אך כעת מודיעות הרשויות באלסקה, בפעם הראשונה, על מותו של חולה אנושי באבעבועות אלסקה. האיש היה מדוכא חיסון, וככל הנראה זו הסיבה לכך שלא הצליח להתגבר על המחלה.

האיש גילה את השלפוחית הראשונה בגופו בחודש ספטמבר, וטופל בתחילה באופן שאינו מתאים למחלה. היא נדירה כל כך בקרב בני אדם עד שחלפו חודשים עד שאובחנה כהלכה. עדיין לא ברור כיצד האיש נדבק מלכתחילה, ובהחלט ייתכן שהמחלה התפשטה בקרב מכרסמים ויונקים קטנים בטבע הרבה יותר ממה שחשבו בעבר.


גירסה של המחלה חוללה שמות באירופה לפני מאות שנים, אך היום ניתן בדרך כלל לטפל בה באנטיביוטיקה. חיידקי ירסיניה פסטיס, הגורמים לדבר | Shutterstock, Kateryna Kon

מכת דבר

במדינה דרומית יותר בארצות הברית, אורגון,  אדם נדבק בדבר מהחתול שלו. במקרה זה המחלה אובחנה נכון ובזמן, החולה קיבל אנטיביוטיקה והחלים. החיידק הגורם למחלת הדבר, ירסיניה פסטיס (Yersinia pestis), קיים בארצות הברית בשגרה בקרב בעלי חיים בטבע, ויש שם אזהרות קבועות מפני המחלה. ניתן להידבק ישירות במגע עם בעל חיים נגוע, סנאי או חולדה למשל, או מפרעושים שנושאים בעלי חיים ועלולים לעקוץ גם בני אדם. גירסה של המחלה חוללה שמות באירופה לפני מאות שנים, אך היום ניתן בדרך כלל לטפל בה באנטיביוטיקה, אם מגלים אותה בזמן.

המחלה מהווה איום גדול יותר במדינות עולם שלישי, בהן לא תמיד יש אנטיביוטיקה זמינה כדי לטפל בחולים. הבעיה חמורה במיוחד במדגסקר, שם מחלת הדבר אנדמית בקרב בני אדם כבר לא מעט שנים. בתחילת דצמבר האחרון מת שם חולה בן 42 שנדבק בחיידק.

 

0 תגובות