נגיף הניפה באסיה, קורונה בישראל ושעלת בדנמרק - מחלות מתפרצות מסביב לעולם

בשבועות האחרונים עלה לכותרות נגיף שרובנו לא שמענו עליו בעבר: נגיף הניפּה. זהו נגיף זואונוטי, כלומר שמקורו בבעלי חיים, והוא נפוץ אצל עטלפים במזרח אסיה, אך יכול להדביק גם בעלי חיים אחרים ובני אדם. הנגיף התגלה לראשונה רק ב-1999, בזמן חקירת התפרצות בקרב מגדלי חזירים במלזיה. הנגיף נכון להיום אינו עובר באוויר, אך מידבק במגע בין בעלי חיים או חלקיהם לבני אדם. תיתכן גם העברה מאדם לאדם, בייחוד בין החולים לצוות רפואי המטפל בהם. בהתפרצויות בבנגלדש והודו זוהו גם הידבקויות כתוצאה מאכילת פירות נגועים בשתן או רוק של עטלפים נשאים.

התסמינים כוללים חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, הקאות וכאבי גרון. המחלה עלולה להסתבך ולהוביל לדלקת מוח ולדלקת ריאות, הגורמת לקשיי נשימה. מקרים חמורים במיוחד עלולים להביא את החולים לתרדמת. רוב השורדים יחלימו במלואם, אך יש גם מקרים של פגיעה נוירולוגית מתמשכת. אחוז התמותה בהתפרצויות שהיו עד כה נע בין 40 ל-75 אחוזים, כתלות ביכולות הטיפול המקומיות באזורי ההתפרצות ובאיכות המעקב האפידמיולוגי אחר מספרי החולים. הנגיף לא מידבק בקלות בין אדם לאדם ולכן לא צפוי לגרום למגפה עולמית, אולם הסכנה למוטציה שתהפוך אותו למידבק יותר קיימת תמיד, ולכן הוא במעקב תמידי של ארגון הבריאות העולמי.

בשבועות האחרונים יש התפרצויות חדשות בהודו ובמדינות בסביבתה ומספר הקורבנות מגיע כבר ליותר ממאה אנשים, מתוך כ-300 חולים ידועים מאז תחילת השנה. בהודו מוקד ההתפרצות הנוכחית הוא במדינת קרלה בה התגלו 6 חולים, ביניהם ילד בן תשע שהיה מחובר למכונת הנשמה במשך שבוע, ולאחרונה החלים. שניים מהחולים מתו, ביניהם אביו של אותו בן תשע, שלא שרד את המחלה ומת בסוף אוגוסט. בתי ספר ועסקים נאלצו לסגור את שעריהם כחלק מצעדי המנע של הרשויות, ועד כה לא הגיעו דיווחים על חולים נוספים. התפרצויות נוספות היו בבנגלדש השכנה בתחילת השנה, במלזיה ובסינגפור. המלצות זהירות למטיילים כוללות בדיקת מצב התחלואה במדינות היעד, הקפדה על היגיינה, הקפדה על שטיפה הגונה של פירות לפני אכילתם, הימנעות ממגע עם אנשים חולים ועם חיות חולות - בעיקר עטלפים וחזירים.

מגפת הקורונה

לפי נתוני משרד הבריאות מגפת הקורונה בישראל ממשיכה במגמת ההתפשטות שלה, אותה רואים בעיקר על סמך נתוני בתי החולים. מספר המאושפזים במצב קל עם קורונה הגיע בשבוע שעבר לשיא של כ-400 מאושפזים, מספר שלא היה כמוהו בחצי השנה האחרונה. כך גם לגבי חולים במצב בינוני שמספרים מגיע לסביבות 40, וחולים במצב קשה עם קורונה שמספרם עומד לאחרונה על סביבות 80. גם אלה מספרים שלא ראינו מאז חודש אפריל.

מספר הנפטרים הכולל מאז פרוץ המגפה עודכן ועומד על 12,691.

משלוח ראשון של חיסונים מעודכנים נגד קורונה כבר נחת בישראל, והחיסונים צפויים להתחיל אחרי החגים. בשלב זה הם מיועדים בעיקר לקשישים ומדוכאי חיסון, לפחות עד הגעת משלוחי חיסונים נוספים. בינתיים, לאור העליה בתחלואה ואירועי החגים, מומלץ לאנשים בסיכון להעזר במסכות ולהתרחק ממקומות צפופים וסגורים.


חיסוני השפעת כבר נמצאים בישראל. הורים ושני ילדים חולים במיטה | Shutterstock, LightField Studios

שפעת

החיסונים שכבר נמצאים בישראל הם חיסוני השפעת, שניתנים בכל קופות החולים. נזכיר שמחלת השפעת לא פחות מסוכנת ממחלת הקורונה, בייחוד לקבוצות הסיכון שהן ילדים קטנים, מבוגרים ומדוכאי חיסון. החיסון נגד שפעת מומלץ לכולם החל מגיל 6 חודשים. למבוגרים מעל גיל 65 יש בקופות החולים חיסון מותאם ומחוזק היעיל יותר בגיל זה. מספר המנות ממנו מוגבל, ויש לבקש אותו במיוחד למי שבגיל המתאים. צעירים יותר אינם זקוקים לו והוא לא יביא להם יותר תועלת.

מחלת השפעת טרם הגיעה לישראל השנה, ומומלץ להתחסן מראש כדי להגיע אליה כבר מחוסנים ולהפחית את הסיכון לתחלואה בכלל ולתחלואה קשה בפרט.

מגפת השעלת בדנמרק

תחלואת השעלת בדנמרק ממשיכה להתפשט, ומספר המקרים כבר מגיעה לפי עשרה מהממוצע בשנים קודמות. בשבוע השני של ספטמבר התגלו 200 חולים בשעלת, לעומת כעשרים בשגרה. נזכיר ששעלת מסוכנת במיוחד לתינוקות, והדרך היחידה להגן על תינוק בין לידתו לתחילת החיסונים שלו היא על ידי חיסון האם ההרה. החיסון מגן גם עליה מהמחלה הקשה וגם על העובר שלה.
גם בישראל יש כעת מקרים רבים של שעלת. נשים הרות, התייעצו עם הרופא שלכן בקשר לחיסון!

 

0 תגובות